امید به تحول آفرینی اقتصاد، عامل ارزانی طلا و ارز!| سکه به کانال ۳۹ میلیون آمد
امید به تحول آفرینی اقتصاد، عامل ارزانی طلا و ارز!| سکه به کانال ۳۹ میلیون آمد

قیمت ها در بازار طلا و ارز در حالی سیر نزولی را می پیمایند که به گفته کارشناسان، این کاهش قیمت ناشی از امیدواری به رونق اقتصادی در دوره جدید و تثبیت بازارها در پی اجرای سیاست گذاری های بانک مرکزی است.

بازار، گروه بانک و بیمه: از آنجایی که بازارها معمولا با تغییر دولت ها و اعلام برخی سیاست ها و وعده های امیدوار کننده توسط روسای جمهور همیشه تغییر می کند، هم کنون قیمت ارز و طلا نیز در بازار با انتخاب رئیس جمهور جدید نه تنها افزایش نیافته است بلکه روندی نزولی را می پیماید. این موضوع که بخش عمده آن به دلیل جو ایجاد شده از وعده تحول آفرینی اقتصاد کشور در آینده و به نوعی شاید کاهش مقطعی انتظارات تورمی باشد، ولی نمی توان در این بین نقش تثبیت بازار با اجرای سیاست های ارزی که توسط بانک مرکزی از قبل ایجاد شده و در حال اجراست نادیده گرفته شود، چرا که این بانک به گونه ای بازار طلا و ارز را ساماندهی و مدیریت کرده است که مدتهاست همچون سالهای گذشته این بازارها شاهد تقاضای بالای کاذب نیست.
مسئله ای که گاه و بیگاه شاهد تشکیل صف های طویل برای تهیه ارز و بعضا سکه در سنوات پیش بودیم. ورود گسترده مردم به این بازارها برای تبدیل سرمایه های خود به کالاهایی ارزشمند چون طلا و ارز در آن سالها بازار را از ریل خارج می کرد و قیمت ها بی منطق روندی افزایشی به خود می گرفت. حال آنگونه که مشاهده می شود حدود دو سالی است چنین اتفاقی در این بازارها کمتر به چشم می خورد، سطح تقاضا برای تهیه این کالاها پایین آمده و قیمت ها نیز به جای افزایش، خوشبختانه مسیر کاهشی را در پیش گرفته اند.

اینکه قیمت سکه و طلا با وجود افزایش نرخ انس جهانی پایین آمده است، متاثر از عوامل متعددی بوده که معلوم نیست طی هفته های آینده قیمت ها در این بازار چه خواهد شد زیرا خیلی ها بر این باورند در صورت تقویت ارتباطات بین المللی ایران در دولت جدید با دنیا و اجرای سیاست های اقتصادی، تحولی در اقتصاد ایجاد می شود

کاهش قیمت سکه و طلا با وجود افزایش نرخ انس جهانی
اینکه الان قیمت سکه و طلا با وجود افزایش نرخ انس جهانی پایین آمده است، متاثر از عوامل متعددی بوده که معلوم نیست طی هفته ها یا ماههای آینده قیمت ها در این بازار چه خواهد شد زیرا خیلی ها بر این باورند در صورت تقویت ارتباطات بین المللی ایران در دولت جدید با دنیا و اجرای سیاست های اقتصادی وعده داده شده از سوی رئیس جمهور منتخب تحولی در اقتصاد ایجاد می شود یا خیر.
البته اکنون قیمت طلای ۱۸عیار در بازار هرگرم ۳ میلیون و ۳۶۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شده است. در حالی که نرخ سکه قبل از انتخابات تا ۴۳ میلیون تومان رفته بود. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۳۶۲ دلار است. افت قیمتی که در بازار داخل به تبع کاهش نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی همچنین نبود تقاضا در پی ایام محرم است.

با انتخاب رئیس جمهور جدید قیمت طلا و سکه کاهشی شد در حالی که این افت قیمت شاید خیلی دوام آنچنانی نداشته باشد زیرا چنین اتفاقی ناشی از جو روانی است که در بازار ایجاد می شود، البته چون بازار طلا از مدیریت خاصی برخوردار است، نوسانات قیمتی مشکل آفرین نمی شود

شکست قیمت ها در بازار سکه و طلا
عبادالله محمد ولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل کاهش قیمت ها در باز طلا پس از انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان گفت: از آنجایی که مدتی است قیمت ها در بازار طلا روندی عادی را با نوسانات اندک سپری می کرد اما طی هفته گذشته و در بهبوحه انتخابات نرخ سکه و طلا افزایشی شد، به طوری که هر سکه تمام بهار آزادی به بیش از ۴۳ میلیون تومان نیز رسید ولی با انتخاب رئیس جمهور جدید نرخ ها در همان روز اول شکسته شدند. افت قیمتی که طی دو سه روز اخیر ادامه دار بوده آنگونه که هم اکنون بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به کانال ۳۹ میلیون تومان آمده است.
وی با بیان اینکه معمولا انتشار هر خبر مثبت یا منفی خیلی سریع روی قیمت ها در بازار تاثیر خود را بر جای می گذارد، اظهارداشت: خدا نکند اقتصاد هر کشوری بر اثر انتشار برخی خبرها قیمت کالاهای مهم بالا و پایین شود چرا که این موضوع منجر به تغییر قیمت ها در بازار شده در حالی که خیلی دوام آنچنانی ندارد زیرا چنین اتفاقی ناشی از جو روانی است که در بازار ایجاد می شود. البته بازار طلا چون از مدیریت خاصی برخوردار است، نوسانات قیمتی مشکل آفرین نیست.

کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه آنطور که مشخص است متاثر از جو انتخاب ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید با نگاههای متفاوت و دیدگاههای رونق بخشی اقتصادی است که مد نظر رئیس جمهور منتخب می باشد، البته در ایام ماه محرم هر ساله در این ماه خریدار چندانی در بازار وجود ندارد

نوسان قیمت ها در پی وجود جو روانی حاکم در بازار
عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه آنطور که مشخص است متاثر از جو انتخاب ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید با نگاههای متفاوت و دیدگاههای رونق بخشی اقتصادی است که مد نظر رئیس جمهور منتخب می باشد. البته در ایام ماه محرم و شهادت سرور و سالارشهیدان نیز قرار داریم که هر ساله در این ماه خریدار چندانی در بازار وجود ندارد این مسئله که باعث کاهش میزان تقاضا شده قیمتها نیز نه فقط افزایش نمی یابد بلکه معمولا تا حدی افت می کند. بنابراین باید دید پس از ماه محرم و صفر بازار چگونه خواهد شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این مسئله امیدها و باورهایی هم اکنون در جامعه وجود دارد که با تشکیل دولت جدید در وضعیت اقتصاد کشور تحولاتی ایجاد شود و تغییراتی در ساختار تصمیم گیری ها و برنامه ریزیها شکل گیرد به طوری که روابط ایران با دنیا بهتر شود این موضوع کمک می کند تا انتظارات تورمی افزایش قیمت ها کاهش یابد و خریداران طلا، سکه و ارز کمتر به بازار رجوع کنند تا سرمایه هایشان را به این کالاها تبدیل کنند. به طور مثال هم اکنون با وجود کاهش قیمت انس جهانی قیمت ها در بازار طلا کاهشی است این در حالی است که هر زمان قیمت انس جهانی بالا و پایین می شود قیمت طلا و سکه نیز در داخل تغییر می کنند.
محمد ولی به مدیریت بازار ارز و طلا در داخل در پی سیاست گذاری های خوب بانک مرکزی برای ساماندهی این بازارها اشاره کرد و افزود: از آنجایی که متولی بازار ارز و طلا بانک مرکزی است و این بانک با عرضه مناسب نیازهای مردم را در این عرصه تامین می کند، در چنین شرایطی نباید نقش مدیریت درست بانک مرکزی را در ساماندهی بازار و ثبات آن نادیده گرفت چرا که بانک مرکزی با دیدی باز و کارشناسانه به بازار می نگرد. بنا به این گزارش قیمت ها در بازار ارز و طلا هم اکنون در بازار روندی نزولی را می پیمایند و مردم نیز به امید روزهای خوش و ثبات قیمت ها نشسته اند. حال معلوم نیست با توجه به سیاست گذاری های دولت در بخش های مختلف اقتصادی و بین المللی روند تغییرات چگونه باشد و یا تغییرات نرخ انس جهانی چه تاثیری بر قیمت سکه و طلا برجای گذارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]