خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست اخیر خود، به بررسی ادعاهایی پرداخت که بیان می‌کردند دولت سیزدهم بیشترین میزان چاپ پول را دارد.

در پایان هفته دوم اردیبهشت ماه ، عبدالناصر همتی، رییس کل پیشین بانک مرکزی در زمان حسن روحانی با انتشار یک ویدیو اعلام کرد که میزان چاپ پول در دولت رئیسی از همه ادوار در تاریخ ایران بیشتر بوده است.

شرح بیشتری از این ماجرا این گونه بود که او در این ویدیو که روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت منتشر شد، گفت: «از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰، مجموع پول چاپ شده ۵۱۹ هزار میلیارد تومان بوده، اما در دولت رئیسی و از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲، طی دو و نیم سال دولت حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده و همین موضوع علت افزایش تورم است.»

او به دنبال انتشار این ویدئو در مصاحبه‌ ای که داشت، اظهار کرد: «براساس سال پایه‌ای که معیار مرکز آمار است که البته بانک مرکزی نیز هماهنگ با مرکز آمار سال پایه را اصلاح کرده، نرخ (تورم) را اعلام کنیم، عدد ۵۲ برای تورم ۱۴۰۲باید بین ۴۸تا ۵۰ درصد اصلاح شود.»

پس از مصاحبه همتی، رسانه‌های حامی دولت به انتقاد از او پرداخته و آمار اعلامی او را زیر سوال برده و به وضعیت اقتصادی کشور در زمان ریاست او در بانک مرکزی پرداختند که البته با پاسخ تند همتی هم روبرو شدند.

در نشست اخیر خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در حاشیه همین مسئله این چنین اظهار کرد: این مغالطه از سوی کسانی که تجربه کار اجرایی در دولت های گذشته داشتند و با مفاهیم اقتصاد کلان آشنا هستند بسیار مایه تعجب بود و بیشتر شائبه سیاسی بودن را القا می‌کرد.

وی افزود: بنده در همین نشست بارها سعی کردم این موضوع را پاسخ بدهم که وقتی ما بر اساس منطق کارشناسی در مورد متغیر های اقتصادی صحبت می کنیم، متغیر های اسمی از جمله حجم نقدینگی در طول بازه های زمانی مختلف به خصوص بازه زمانی طولانی مدت را نمی توانیم با هم مقایسه کنیم.

خاندوزی اضافه کرد که اگر این منطق صحیح هم باشد و ما متغیر اسمی را با این بازه زمانی طولانی مدت مقایسه کنیم، به این محاسبه می رسیم که حجم افزایش پایه پولی در دولت سیزدهم، هزار و صد برابر دولت سوم و چهارم ، صد و چهل برابر نقدینگی دولت پنجم ، ششم و بیست برابر نقدینگی دولت هفتم و هشتم و سه برابر کل نقدینگی دولت های نهم و دهم است.

وی افزود: مشخص است که این محاسبه کاملا اشتباه است و باید تعمیم گردد.

جزئیات این نشست را میتوان در ویدئوی منتشر شده در این گزارش، مشاهده کرد.

منبع:

خبرگزاری دانشجو

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]