آبسه دندان چیست و بعد از چند روز خوب می‌ شود؟
آبسه دندان چیست و بعد از چند روز خوب می‌ شود؟
آبسه دندان یکی از مشکلاتی بوده که ممکن است به‌ دلایل مختلف در دهان ایجاد شود.

این عارضه خود با مشکلاتی همراه بوده که سبب می‌شود فرد برای درمان هرچه سریع‌تر آن به دنبال راهکار موثری باشد. این در حالی است که خیلی از بیماران به ‌دلیل عدم آگاهی کافی از این عارضه، با دست‌کاری آن، سبب بدتر شدن وضعیت می‌شوند.

به همین دلیل، بهتر است اطلاعات کاملی در این باره به‌ دست آورید. خیلی‌ از بیماران نیز ممکن است با توجه به درد و ناراحتی که آبسه به‌ همراه دارد، نگران طولانی‌تر شدن آن باشند. در این مقاله قصد داریم تمامی علل، عوارض و مدت زمان بهبودی این مشکل را به‌ طور کامل بیان کنیم. از شما دعوت می‌کنیم به‌ خواندن ادامه این مقاله ادامه دهید.

آبسه دندان چیست؟

آبسه به تورم همراه با چرک گفته شده که به ‌دلایل مختلف در دهان و نزدیک دندان تشکیل می‌شود. معمولا آبسه‌های دندانی زمانی‌ که چرک زیادی در آن‌ها تجمع پیدا می‌کند، از طریق مسیری به محیط دهان راه پیدا کرده و محتویات آن تخلیه می‌شود.

تجمع چرک در چنین عارضه‌هایی، سبب بروز درد و ناراحتی زیادی می‌شود. به همین دلیل، معمولا زمانی ‌که آبسه به‌اصطلاح می‌‌ترکد، درد آن به مقدار قابل‌توجهی تسکین خواهد یافت. دقت داشته باشید، وجود آبسه در کنار دندان و یا داخل دهان، نشانه وجود مشکل جدی بوده و باید هرچه سریع‌تر برای یافتن علت دقیق و درمان آن، اقدام کنید.

آبسه دندان بعد از چند روز خوب می‌شود؟

موضوعی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، این است که آبسه عفونی دندان به‌خودی‌خود از بین نخواهد رفت. این یعنی اگر آبسه‌ای در دهان شکل گرفت و شما برای درمان آن هیچ اقدامی نکنید، ممکن است تا ماه‌ها باقی مانده و سبب بروز مشکلات بسیار جدی‌تری شود.

به همین دلیل، حتما باید در زمان مناسب برای درمان چنین مشکلی به دندانپزشک مجرب مراجعه کنید. توجه داشته باشید، زمان بهبودی آبسه بسته به عوامل زیادی متغیر است. در ادامه برخی از مهم‌ترین عواملی که در زمان بهبودی این مشکل تاثیرگذارند را بررسی کرده‌ایم:

  • شدت آبسه یکی از عواملی که می‌تواند در زمان بهبودی آن تأثیرگذار باشد. هرچه شدت آبسه بیشتر باشد، مطمئنا زمان بهبودی آن نیز طولانی‌تر خواهد بود. به همین دلیل باید هرچه‌ سریع‌تر جلوی پیشرفت آن را بگیرید.
  • از دیگر عواملی که می‌تواند در زمان خوب ‌شدن آبسه موثر باشد، درمان انجام‌شده برای آن است. هرچه آبسه به درمان پیچیده‌تری نیاز داشته باشد، به‌تبع آن، زمان طولانی‌تری برای دوره نقاهت نیاز خواهد داشت.
  • درصورتی‌که بیمار برای درمان آبسه دندان سهل‌انگاری کرده و زمان زیادی را برای این کار از دست بدهد، نیاز به درمان‌های پیچیده‌تری خواهد داشت. به‌ همین دلیل، احتمال اینکه دوره نقاهت طولانی‌تری داشته باشد، افزایش می‌یابد.

راه‌های درمان آبسه دندان

یکی از سوالاتی که خیلی از افراد در ذهن خود دارند، این است که چگونه عفونت دندان را خارج کنیم؟ راه‌های زیادی برای برطرف‌کردن چنین عفونتی وجود دارد. بسته به علتی که سبب بروز چنین مشکل شده‌ است، دندانپزشک از روش موثری برای درمان استفاده خواهد کرد.

درمان به‌ کمک تخلیه آبسه عفونتی دندان

یکی از راهکارهای موثر و موقت برای کاهش علائم بیمار مثل درد و ناراحتی، تخلیه محتویات داخل آن است. با توجه به اینکه تجمع چرک درون آبسه سبب بروز درد شدید در بیمار می‌شود، می‌توان با تخلیه آن این مشکل را برطرف کرد.

دقت داشته باشید، این درمان به‌صورت موقت موثر بوده و معمولا نیاز است بسته به علل بروز چنین عارضه‌ای، درمان‌های مکمل برای برطرف‌‌شدن کامل علت آن انجام شود. به این موضوع نیز توجه کنید که به‌هیچ‌عنوان، تخلیه آبسه را در خانه انجام ندهید.

درمان آبسه دندان با عصب‌کشی

درصورتی‌که علت بروز آبسه، عفونی‌شدن پالپ دندان باشد، باید به ‌سراغ روش‌هایی مثل درمان ریشه بروید. در عصب‌کشی با توجه به اینکه پالپ عفونی به ‌طور کامل حذف شده و با مواد مناسب پر می‌شود، می‌توان به‌خوبی این مشکل را درمان کرد. معمولا در صورت عصب‌کشی درست و موفق، این عارضه بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

درمان آبسه دندان با عصب‌کشی

استفاده از داروها برای درمان آبسه

همان‌طور که اشاره شد، گاهی ممکن است برای درمان موقت آبسه از تخلیه آن کمک بگیرند. اما درصورتی‌که علت این مشکل به‌ طور کامل برطرف نشود، بعد از مدتی دوباره با چنین عارضه‌ای مواجه خواهید شد. به همین دلیل در کنار تخلیه آبسه، باید علت آن را برطرف کنید.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است بعد از تخلیه آبسه، دندانپزشک برای بیمار داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز کند. این داروها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا جلوی رشد بیشتر باکتری‌های عفونی را بگیرد. آموکسی‌سیلین یکی از رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌هایی است که برای درمان این مشکل تجویز می‌شود.

عوارض عدم درمان به‌موقع آبسه دندان

درصورتی‌که آبسه عفونی در کنار دندان شکل گرفته باشد، باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. در غیر این صورت، با یک‌سری عوارض مواجه خواهید شد که برخی از آن‌ها نیازمند توجه ویژه‌ است. در ادامه، مهم‌ترین عوارض آبسه عفونی دندان را بیان کرده‌ایم:

  • درصورتی‌که آبسه پیشرفت کند، احتمال از دست ‌رفتن دندان وجود دارد.
  • آبسه درصورتی‌که رشد کند، می‌تواند به بافت نرم و حتی سخت دهان آسیب وارد کند. به‌عنوان مثال، یکی از عوارضی که ممکن است در صورت عدم درمان به‌موقع آبسه با آن مواجه شوید، ازدست‌رفتن استخوان فک است.
  • درصورتی‌که تجمعات موجود در آبسه گسترش پیدا کند، می‌تواند وارد خون شده و بافت‌های دیگر را آلوده کند. همچنین، ممکن است به سایر ارگان‌ها رفته و سبب آسیب به آن‌ها شود.
  • درصورتی‌که عفونت ناشی از آبسه به نواحی حساس بدن برسد، احتمال مرگ نیز برای فرد وجود خواهد داشت.

جمع‌بندی

  • آبسه دندان یکی از مشکلات بسیار جدی بوده که نیازمند اقدام سریع و به‌موقع برای درمان دارد. این عارضه معمولا با علائمی مثل تورم، خروج چرک، بوی بد و همچنین درد بسیار زیادی همراه است. به همین دلیل، درصورتی‌که با چنین علائمی مواجه شدید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، احتمال بروز عوارض بسیار جدی وجود دارد.
  • عوارضی مثل تحلیل استخوان، ازدست‌رفتن دندان و حتی مرگ از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که در صورت عدم درمان به‌موقع بروز پیدا خواهد کرد. دقت داشته باشید، مدت بهبودی آبسه عفونی بسته به درمان و شدت این عارضه متفاوت خواهد بود. به‌ طور معمول، درصورتی‌که برای درمان آن در زمان مناسب اقدام کنید، بعد از ۲ تا ۳ هفته تورم آن کم شده و به‌مرور زمان برطرف خواهد شد.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 5]