تاسیس شرکت دانش‌بنیان چند ملیتی تا آخر سال
تاسیس شرکت دانش‌بنیان چند ملیتی تا آخر سال

اقتصاد ایران: معاون علمی وفناوری رئیس جمهور با اشاره به اهمیت شرکت‌های چندملیتی، از تاسیس تعدادی شرکت چند ملیتی دانش بنیان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی وفنآوری رئیس‌جمهور درباره تشکیل شرکت‌های دانش بنیان چند ملیتی در کشور، گفت:  برای ما موضوعی مهم است که بتوانیم شرکت‌های چندملیتی داشته باشیم و این برنامه را به شکلی خاص برای چند کشور که به آنها سفر داشتیم، شروع کردیم. 

همکاری با اندونزی برای تاسیس شرکت دانش بنیان

وی با اشاره به شراکت ایران با کشور اندونزی برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان چندملیتی افزود: اندونزی یکی از کشورهایی است که به طور جدی پی‌گیر تاسیس شرکت دانش بنیان چندملیتی با همکاری آنها هستیم البته ایران از اندونزی در این مسیر جلوتر است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در مورد تاسیس شرکت‌های دانش بنیان چندملیتی یادآور شد: در این باره با وزیر امور خارجه اندونزی صحبت کردیم و گفتیم همه کارها را انجام داده‌ایم و منتظر اقدام شما هستیم. البته ایران از نظر سرعت عملیات از اندونزی جلوتر است ولی اگر بنا باشد کاری به شکل بین المللی انجام شود به هماهنگی‌های دولتی در سایر کشورها نیاز دارد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: برنامه‌های لازم در این خصوص به صورت هفتگی و دوهفتگی در حال پی‌گیری است و پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال چند شرکت دانش بنیان تشکیل شود.

کدام کشورها می‌توانند در ایران شرکت چند ملیتی داشته باشند؟

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که این شرکت‌های چندملیتی مختص به کشورهای شرق آسیاست یا خیر، تصریح کرد: همه کشورهایی که رئیس جمهور به آنها سفر دارند کشورهای هدف ما برای تاسیس این نوع از شرکت ها هستند. از طرفی کشورهایی که در پیمان‌های با اهمیت مثل شانگهای و بریکس حضور دارند نیز مد نظر ایران هستند.

وی افزود: اگر بتوانیم در عمر باقی مانده دولت سیزدهم در ده کشور اقداماتی در این راستا انجام دهیم و آن را به نتیجه نهائی برسانیم اتفاق بزرگی رقم زده‌ایم. پیش بینی من این است که تا آخر سال دو تا سه شرکت دانش بنیان چندملیتی تاسیس شود.

فیروز آبادی پیش از این در گفت و گو با فارس، در مورد تاسیس شرکت های دانش بنیان چند ملیتی گفته بود که شرکت های چند ملیتی برای ما بحثی جدی است و معتقدیم این شرکت‌ها می توانند برای ما مقاومت ایجاد کنند، زیرا به شرکت‌های چند ملیتی نمی‌توانند به راحتی فشار وارد کنند.

شرکت چندملیتی چیست؟

شرکت چندملیتی، شرکتی است که در یک مکان (اقامتگاه) واقع شده ولی عرصه فعالیت آن، علاوه بر کشور مقر (محل ثبت)، در یک یا چند کشور دیگر نیز است.این شرکت‌ها برای گسترش فعالیت خود در جهان و استفاده از امکانات کشورهای دیگر، اقدام به تأسیس یک شرکت فرعی می کنند که بخش اعظم سهام آن متعلق به شرکت اصلی است. بنابر این تعریف، در شرکت چندملیتی، شرکت‌های فرعی طبق قانون داخلی کشوری هستند که در آن ثبت می‌شوند؛ اما از دستورالعمل‌های صادره از شرکت اصلی (مادر) پیروی می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در پاسخ به این سوال این که صرفا با همکاریِ کشورهای تحریم شده شرکت های چند ملیتی تاسیس خواهند شد یا خیر، تصریح کرد: این همکاری صرفا با کشورهای تحریم شده نیست؛ هر کشوری که علاقه مند به همکاری با جمهوری اسلامی باشد می تواند شریک تجاری ما قرار بگیرد.

معاون رئیس جمهور در مورد اینکه شرکت های چند ملیتی با همکاری کدام کشورها دنبال می‌شود، گفت: با اندونزی و ازبکستان و تقریبا هرجایی که نشستی داشته باشیم این مساله را پی‌گیری می‌کنیم.

شرکت چندملیتی یکی از انواع شرکت‌هایی است که در ایران امکان ثبت آن وجود دارد. به اعتقاد کارشناسان این شرکت‌ها نقش عمده‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی داشته و فعالیت آن‌ها در سطح جهان قدرت اقتصادی بالایی به آن‌ها می‌بخشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]