شرکت‌های برند کالاهای آی‌تی را به تجار ایرانی نمی‌فروشند | مردم سراغ خرید لپ‌تاپ استوک می‌روند
شرکت‌های برند کالاهای آی‌تی را به تجار ایرانی نمی‌فروشند | مردم سراغ خرید لپ‌تاپ استوک می‌روند

فرجی‌ تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: چالشی که صنف فناوران با آن روبه‌رو هستند، بوروکراسی‌های اداری در نحوه تخصیص ارز و ثبت سفارش کالاست.

به گزارش بازار، محمدرضا فرجی‌ تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به تعطیلی فروشگاه‌های لپ‌تاپ گفت: این روزها به دلیل شرایط رکود تورمی شاهد تعطیلی واحدهای صنفی هستیم، رکود بازار باعث عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران در صنف فناوران شده و بسیاری از فعالان این بازار با گذشت زمان دچار زیان‌دهی شدند.

به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به دلیل کاهش عرضه لپ‌تاپ در بازار شماری از فعالان این صنف مجبور به عرضه کالاهای بی‌کیفیت شده‌اند و همچنین کاهش قدرت خرید مردم آنها را به خرید کالاهای استوک سوق داده است.

نایب رئیس اتاق اصناف افزود: شکل‌گیری یک زنجیره ضرردهی در بازار فناوران ریزش اعضای این صنف را به همراه داشته است.

فرجی‌تهرانی همچنین به دلایل تعطیلی فروشگاه‌های لپ‌تاپ و تجهیزات مربوط به آن اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل تعطیلی صنف فناوران این است که ۹۰ درصد اقلام مربوط به این صنف وارداتی است و اگر برخی اقلام هم تولید داخل باشند مواد اولیه آنها وارداتی است و در ایران مونتاژ می‌شود. بنابراین محدود شدن واردات کالاهای آی‌تی و مواد اولیه تولید آنها به رکود بازار انجامیده است.

رئیس اتحادیه صنف فناوران یارانه تهران خاطرنشان کرد: شرکت‌های مادر کالا را به طور مستقیم به تجار نمی‌فروشند و تجار مجبورند یک سیکل دور زدن تحریم را طی کنند که برای آنها هزینه بر است در همین حال واردات این کالا به روش قاچاقچیان برای آنها ارزان‌تر تمام می‌شود در نتیجه قاچاقچی حضور قدرتمندتری در بازار دارد.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران همچنین اظهار کرد: گاهی اوقات به دلیل حجم بالای تقاضا و در همین حال عرضه نشدن کالا، کالای قاچاق مشابه روانه بازار می‌شود که کیفیت بیشتر این کالاها پایین‌ است.

وی ادامه داد: چالش دیگری که صنف فناوران با آن روبه‌رو هستند، بوروکراسی‌های اداری در نحوه تخصیص ارز و ثبت سفارش کالاست.

فرجی با بیان اینکه کالاهای حوزه آی‌تی در کشورهای توسعه‌یافته معاف از مالیات بر ارزش افزوده است، گفت: اکنون دولت برای اداره کشور مجبور است از صاحبان مشاغل مالیات اخذ کند و این مالیات‌ستانی شامل تمام صنوف می‌شود. متاسفانه بسیاری از هم‌صنفان ما به دلیل واردات کالاهای تحریمی ناملایمت‌هایی را از سوی سازمان مالیاتی متحمل می‌شوند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه در رابطه با به‌روزرسانی تلفن‌های همراه و جایگزینی آنها با لپ‌تاپ بیان کرد: شاید تلفن‌های همراه با به‌روزرسانی امکانات خود بسیاری از نیازهای افراد را تامین کنند اما بی‌شک امکانات لپ‌تاپ با تلفن همراه بسیار متفاوت است و انجام برخی کارها با تلفن موبایل امکان‌پذیر نیست.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران همچنین یادآور شد: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم آنها توان خرید لپ‌تاپ را ندارند. چنانچه کسی نیاز ضروری داشته باشد به سراغ خرید لپ‌تاپ استوک می‌رود که امسال به دلیل تورم این بازار هم از رونق افتاده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]