افزایش درآمدهای مالیاتی نسبت به سال گذشته / جیب این دولت، پر پول شد
افزایش درآمدهای مالیاتی نسبت به سال گذشته / جیب این دولت، پر پول شد

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: در دولت سیزدهم، متوسط رشد درآمدهای مالیاتی و گمرکی به ۶۱ درصد رسیده و در سال ۱۴۰۲، نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع بودجه عمومی به ۴۱ درصد افزایش یافته است.

داود منظور در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی با اشاره به ارتقا کارایی مالیاتی، نوشت: متوسط رشد درآمدهای مالیاتی و گمرکی از ۲۰ درصد در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به ۶۱ درصد در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رسید که در نتیجه آن (همزمان با رشد اقتصادی بالای ۵ درصد) نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع بودجه عمومی از ۳۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۴۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

در آمار گیری سال پیش، درآمد مالیاتی کشور به رقم قابل توجهی رسید. آمارها نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی افراد و شرکت‌ها در سال جاری به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. این افزایش درآمد مالیاتی ناشی از تلاش‌های دولت در بهبود فرایند جبا و همچنین افزایش نظارت بر تقلبات مالیاتی است. این وضعیت نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در حال رشد است و این امر می‌تواند برای توسعه سایر بخش‌های اقتصادی نیز اثرگذار باشد.

اما با این حال، نکته قابل توجه این است که چند روز گذشته سبحانیان؛رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست اخیر خود بیان کرد: در سال گذشته فقط ۱۳۵ هزار میلیارد تومان تحت عنوان عوارض به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پرداخت کرده‌ایم یعنی مردم بخشی از مالیات بر ارزش افزوده‌ای که پرداخت می‌کنند از ۹ واحد درصدی که در سال گذشته بود، ۴ واحد درصد آن تحت عنوان عوارض به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود و شهرداری‌ها پروژه‌هایی که در سطح شهر انجام می‌دهند و عمران و آبادانی که در شهر‌ها و روستا‌ها اتفاق می‌افتد بخش قابل توجهی از آن از محل مالیات و عوارضی است که پرداخت می‌شود. بسیاری از خدمات سلامت که رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد در بیمارستان‌های دولتی، در دانشگاه دولتی، در مدارس دولتی اینها مواردی است که البته باید مدیریت کنیم کیفیت اینها ارتقا پیدا کند ولی قاعدتاً مردم باید عنایت داشته باشند که این مالیات که پرداخت می‌کنند برای اداره جامعه است و اساساً حاکمان و دولتمردان در همه جای دنیا برای اداره بهتر امور تلاش می‌کنند که از این محل جامعه را اداره کنند و باید پاسخگو هم باشیم نسبت به این موضوع به مردم که مالیات آنها را در محل خودش هزینه کنیم.

اتفاقی که در سنوات گذشته می‌افتاد این بود که دولت‌ها کاهش درآمد‌های نفتی را با اتکا به منابع بانکی جبران می‌کردند، خلق نقدینگی، خلق پایه پولی از محل کاهش درآمد‌های نفتی اتفاق می‌افتاد و این تورمی است که متاسفانه ما شاهد آن هستیم یک تورم پایدار مزمن و بالا که سفره مردم را کوچک می‌کند؛ بنابراین اگر کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که ما باید درآمد‌های مالیاتی را جایگزین درآمد‌های نفتی کنیم برای این است که تورم کاهش پیدا کند برای این است که سفره مردم کمتر آسیب ببیند. تورم بدترین و غیرمنصفانه‌ترین شکل مالیاتی است که از عموم مردم به ویژه از طبقات محروم گرفته می‌شود در حالی که مالیات ستانی قاعده‌مند که ما امروز با شتاب خوبی به آن سمت پیش می‌رویم، مالیات ستانی عادلانه و هوشمند که مورد تاکید جدی رئیس جمهور محترم ما هم بود این نقطه زنی می‌کند و مالیات را از ثروتمندان می‌گیرد و در میان آحاد ملت به ویژه طبقات محروم باز توزیع می‌کند.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]