ادعای جدید درباره قیمت دلار | دولت چه فکری برای بازار ارز دارد؟
ادعای جدید درباره قیمت دلار | دولت چه فکری برای بازار ارز دارد؟

معامله‌گران تکنیکال معتقدند که مرز مقاومت اولیه قیمت دلار هرات در سطح ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان واقع شده است. اگر قیمت نتواند این مرز را شکسته و تثبیت کند، احتمالا قیمت دلار به سمت کف خواهد رفت.

بازار ارز در حال آماده شدن برای معاملات دومین روز مرداد است. در روز گذشته، قیمت دلار هرات افزایشی داشت و این باعث شد که در بازار ارز، همگرایی قیمت دلار هرات و درهم از بین برود. این بازار از بازار طلا و سکه جدا شد و در ۹ روز گذشته، در کانال ۵۷ هزار تومان ماندگار بود. این بازار نه توانست از مرز مقاومت ۵۷ هزار تومان عبور کند و نه توانست زیر این نرخ کاهش یابد و تثبیت شود.

قیمت دلار در روز دوشنبه مانند روزهای گذشته بالاتر از نرخ بسته شده روزانه بازگشایی کرد و در ادامه با کاهش به محدوده حمایتی رسید. قیمت دلار هرات روز دونشبه را در مرز مقاومت ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز به کار گرد و با کاهش در نیمه دوم معاملات روزانه در ۵۷ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خود پایان داد که نسبت به نرخ بسته شده روز یکشنبه ۳۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت دلار هرات در معاملات پشت‌خطی از این ناحیه حمایت شد و در ۵۷ هزار و ۴۲۰ تومان به کار خود پایان داد.

قیمت درهم با گپ منفی در ۱۵ هزار و ۷۸۰ تومان شروع به کار کرد و با کاهش تا مرز ۱۵ هزار و ۶۹۰ تومان پایین رفت و از این ناحیه برای دومین بار در هفته گذشته حمایت شد. قیمت درهم امارات در نهایت با کاهش در ۱۵ هزار و ۷۴۰ تومان بسته شد که نسبت به نرخ بسته شده روز یکشنبه ۸۰ تومان کاهش داشت. این ناحیه حمایتی درهم کف‌ترین نرخ این ارز در سال ۱۴۰۳ است.

قیمت تتر نیز در معاملات روز دوشنبه بر مدار افزایش بود و از کف ۵۷ هزار تومان دور شد و به مرز کانال ۵۸ هزار تومان رسید. با این افزایش قیمت، نرخ دلار تهران و تتر یر به یر شدند. به گزارش اقتصادنیوز، در مجموع قیمت تتر و دلار نسبت به روز گذشته افزایش داشتند اما نرخ درهم بر مدار کاهش بوده است.

بر این اساس معامله‌گران تصور می‌کنند با رفتن سایه وضعیت بلوکه از سر بازار ارز هرات، نرخ دلار افزایشی شده است. همچنین یک شایعه درمورد افزایش قیمت دلار در بازار مطرح شد که مدعی بود شرکت‌ها شروع به خرید دلار برای تامین نیازهای خود کرده اند.

با این حال این رویکرد هم در بازار وجود دارد که بازارساز با تزریق سعی در تحویل قیمت دلار در پایین ترین حالت ممکن به دولت مسعود پزشکیان دارد؛ گزاره‌ای که بانک مرکزی آن را نادرست می‌خواند. گواه این مدعا اظهارات اخیر محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی است که گفت: «با دیپلماسی پولی و بانکی و افزایش وصول درآمدهای نفتی و گازی کشور هم کمیت و هم کیفیت دارایی های ارزی کشور افزایش یافته است و برخلاف انتقادات و گزاره های خبری نادرست، بانک مرکزی هرگز از دارایی های ارزی کشور و ارزپاشی برای مدیریت بازار ارز از جمله در مقطع کنونی استفاده نکرده است.» همچنین در روز یکشنبه محمد مخبر، سرپرست  ریاست‌جمهوری نیز گفته بود «دولت سیزدهم با وجود همه فشارهایی که متحمل شد، هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرد، بلکه تدابیر ارزی دولت بسیار منطقی، هوشمندانه و موثر بوده است.»

معامله‌گران تکنیکال معتقدند اولین مرز مقاومت قیمت دلار هرات در سطح ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دارد که اگر بالای این مرز تثبیت ندهد تمایل قیمت دلار به سمت کف خواهد بود اما اگر قیمت دلار به بالای این نرخ برود احتمال افزایش تا مرز ۵۸ هزار تومان وجود دارد. معامله‌گران تصور می‌کنند قیمت دلار تا مراسم تحلیف رئیس جمهور نوسان خاصی نخواهد داشت مگر اینکه خبر خاصی به بازار برسد.

منبع:

اقتصاد نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]