بازار بورس جهان دچار آشفتگی شد | اقتصاد ژاپن زمین خورد ؟
بازار بورس جهان دچار آشفتگی شد | اقتصاد ژاپن زمین خورد ؟

بازارهای جهانی در وحشت فرو رفته‌اند از احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا. این نگرانی‌ها سبب شده است که معاملات آتی Nasdaq ۱۰۰ امروز با افت ۶درصدی مواجه شوند. همچنین شاخص‌های سهام ژاپن نیز سقوط تاریخی ۱۲ درصدی را ثبت کرده‌اند.

 بازارهای سهام جهانی فروپاشیده‌اند. کاهش شدید قیمت سهام‌های تکنولوژی باعث شده است که شاخص Nasdaq ۱۰۰ بیش از ۴ درصد سقوط کند. همچنین بازار سهام ژاپن بدترین عملکرد خود را در طول یک دهه گذشته تجربه کرده است.

طبق گزارش بلومبرگ، با افزایش نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی آمریکا، معامله‌گران انتظارات خود را برای کاهش اضطراری نرخ بهره از سوی فدرال رزرو بالا برده‌اند. در این بین، دلار تضعیف شده و بازده اوراق ۱۰ ساله به کمترین میزان در یک سال اخیر رسیده است. شاخص هراس وال استریت (CBOE) نیز به بالاترین حد خود از سال ۲۰۲۰ رسیده است.

در این بحران، سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند انویدیا، اپل و تسلا بیش از ۷ درصد در معاملات قبل از بازار افت کرده‌اند. همچنین شرکت برکشایر هاتاوی روز شنبه اعلام کرد که سهام خود در اپل را ۵۰ درصد کاهش داده است. سهام تولید کنندگان تراشه مانند اینتل و ای‌ام‌دی نیز سقوط کرده‌اند.

بازارها به افت هفته گذشته خود ادامه دادند، چراکه گزارش بازار آمریکا این هراس را در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرد که فدرال رزرو برای جلوگیری از کاهش شدید رشد اقتصادی به اندازه کافی سریع عمل نکرده است. موج فروش سبب ایجاد هیجان منفی در بازار ژاپن شد، بطوری که معامله‌گران به سمت ابطال معاملات کری ترید (معاملات انتقالی) هجوم بردند که سبب تقویت ۳ درصدی ین شد و شاخص سهام Topix با افت ۱۲ درصدی مواجه شد، بطوری که روز را با بزرگ‌ترین افت سه روزه به پایان رساند که از سال ۱۹۵۹ بی‌سابقه بوده است.

در یک برهه، معاملات آتی Nasdaq تا ۶.۵ درصد افت کرد و به مکانیسم توقف معاملات نزدیک شد. این شاخص اکنون بیش از ۱۰ درصد نسبت به رکورد ۱۰ جولای خود افت کرده است، و آستانه‌ای را پشت‌سر گذاشته است که مطابق با تعریف اصلاح است.

در این شرایط، سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌‌های امن‌تر چون اوراق دولتی و فرانک سوئیس رفتند. اقتصاددانان گروه گلدمن ساکس احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا در سال آینده را از ۱۵ به ۲۵ درصد افزایش دادند. با اینحال اعلام کردند که احتمال این خطر محدود است و شرایط اقتصاد همچنان بطور کلی خوب است.

با اینحال، قیمت‌گذاری سواپ در هفته‌های اخیر به‌شدت تغییر کرده است، که نشان دهنده این تصور است که فدرال رزرو باید برای حفظ رشد اقتصادی به سرعت وارد عمل شود.

به گفته مدیر ارشد سرمایه گذاری در Premier Miton Investors، مشخص است که گزارش بازار کار همه را به وحشت انداخت؛ حتی خود فدرال رزرو هم ممکن است فکر کند که باید برای بازگرداندن ثبات به بازارها کاری انجام دهد و این کار می‌تواند کاهش نرخ بهره خارج از چرخه آن باشد. اما انجام اینکار یک هفته پس از جلسه سیاستی آن براساس یک داده بسیار غیرمعمول خواهد بود.

کریستوفر دمبیک، مشاور ارشد سرمایه‌گذاری در Pictet Asset Management، نیز معتقد است که قیمتگذاری روی یک حرکت زودهنگام توسط فدرال رزرو اشتباه است، زیرا باوجود جدیدترین داده‌ها، اقتصاد نسبتاً قوی باقی مانده است. به گفته او، ما با واکنش بیش از اندازه بازار به شکل وحشت روبرو هستیم، درحالی که تاحد زیادی غیرمنطقی است؛ شرایط اقتصاد درحال بدتر شدن است ولی اگر به آن تامل شود چیز نگران کننده‌ای وجود ندارد.

همه دارایی‌های ریسکی با فروش مواجه شدند. شاخص سهام معیار تایوان ۸.۴ درصد سقوط کرد، که بزرگترین افت از سال ۱۹۶۷ محسوب می‌شود، و شرکت صنایع نیم رساناهای تایوان (TSMC) پیشرو این سقوط در سهام بود. معاملات آتی نفت برنت نیز به ۷۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت و به کمترین حد خود از ماه ژانویه رسید. بیتکوین نیز بیش از ۱۰ درصد افت کرد.

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]