ماجرای تاخیر در واریز حقوق بازنشستگان | تامین اجتماعی چقدر سود بانکی به جیب می زند؟
ماجرای تاخیر در واریز حقوق بازنشستگان | تامین اجتماعی چقدر سود بانکی به جیب می زند؟

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی، گفت:در شرایطی که کشور با تورم روزانه درگیر است و بازنشستگان برای خرید و معیشت روزانه با این تورم دست و پنجه نرم میکند یک روز تاخیر می تواند حجمی از خسارت برای جامعه بازنشستگان در پی داشته باشد،در حالی که سود ناشی از این تاخیر مبلغ نگفتی است و برای رفاه بازنشستگان به کار برده نمی شود.

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی، درباره تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: این سازمان به طور ماهانه ۵۵ هزار میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان پرداخت می‌کند، اما هر چند ماه یک بار با یک روز تأخیر در این روند، به طور غیرمستقیم سود بانکی به حساب خود اضافه می‌کند.

 

مجید گودرزی گفت:سود بانکی تاخیر پرداخت حقوق  بازنشستگان برای سازمان تامین اجتماعی رقمی معادل ۳۴ میلیارد و ۸۳۳ میلیون تومان است ،که در میان حساب و کتاب های سازمان گم می شود.هرچند این مبالغ در دستگاه سازمان تامین اجتماعی رقمی به حساب نمی آید اما می تواند در معیشت بازنشستگان تاثیر داشته باشد.

او ادامه داد:در شرایطی که کشور با تورم روزانه درگیر است و بازنشستگان برای خرید و معیشت روزانه با این تورم دست و پنجه نرم  میکند یک روز تاخیر می تواند حجمی از خسارت برای جامعه بازنشستگان در پی داشته باشد،در حالی که  سود ناشی از این تاخیر مبلغ نگفتی است و برای رفاه بازنشستگان به کار برده نمی شود.

این کارشناس اقتصادی  با اشاره بر حرام بودن جریمه دیرکرد در سیستم بانکی گفت:در تمام کشورهای دنیا ارزش زمانی پول قابل محاسبه است و جدی گرفته می شود اما در ایران سازمانهایی مانند تامین اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه ها سالهاست با این روش درتاخیر پرداخت هایی که به مردم دارند سودهای هنگفتی به حساب خود می برند.

سازمان تامین اجتماعی چه می گوید؟

در ادامه سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد: پرداخت حقوق مرداد ماه بازنشستگان مطابق ماه‌های پیشین از بیستم مرداد ماه و با پرداخت مستمری بخش اول بازنشستگانی که نام خانوادگی آنان با حرف “الف” شروع می‌شود؛ آغاز خواهد شد و مستمری بخش دوم بازنشستگان با حرف “الف” نیز روز ۲۱ مرداد ماه پرداخت خواهد شد.

پرداخت حقوق مرداد ماه بازنشستگان تا ۳۱ مرداد و بر اساس حروف الفبا طبق جدول ذیل انجام خواهد شد و بازنشستگان همکار سازمان تأمین‌اجتماعی آخرین گروه از بازنشستگان خواهند بود که در روز ۳۱ مرداد ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند.

گفتنی است پرداخت حقوق ماهانه به بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان واجد شرایط، یکی از تعهدات اصلی بلندمدت سازمان تأمین‌اجتماعی است و در این بخش، در حال حاضر بالغ بر ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار خانوار، ماهانه از این سازمان حقوق دریافت می‌کنند.

منبع:

رکنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]