تعداد چک‌های برگشتی به بالاترین میزان خود رسید + جدول
تعداد چک‌های برگشتی به بالاترین میزان خود رسید + جدول

طبق آمارهای بانک مرکزی، در تیر امسال، حدود هشت میلیون و ۶۱۳ هزار چک مبادله شد که از این تعداد، هفت میلیون و ۷۰۱ هزار چک وصول شد، اما ۹۱۲ هزار چک برگشت خورد.

آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی حاکی از وقوع رویدادهای خاصی در بازار چک در تابستان امسال است. بر اساس این آمار، در تیرماه امسال، تعداد چک‌های برگشتی به بالاترین میزان خود در چهار سال گذشته رسید. همچنین، ارزش چک‌های برگشتی در این ماه به رکورد جدیدی معادل ۱۰۰.۹ هزار میلیارد تومان دست یافت.

از دیگر رکوردهایی که در آمار چک اولین ماه از تابستان امسال دیده می‌‌شود، می‌توان به افزایش نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای هم از نظر مبلغ و هم از نظر تعداد اشاره کرد.

نسبت ۱۰.۶ درصدی تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای

طبق آمارهای بانک مرکزی، در تیر امسال، حدود هشت میلیون و ۶۱۳ هزار چک مبادله شد که از این تعداد، هفت میلیون و ۷۰۱ هزار چک وصول شد، اما ۹۱۲ هزار چک برگشت خورد.

از نظر ارزش نیز بیش از ۶۳۵ همت چک مبادله شد که حدودا ۵۴۳ همت آن وصول شد و تقریبا ۱۰۰ همت آن برگشت خورد. ارزش چک‌های برگشت‌خورده در تیرماه امسال ۰.۹ درصد و تعداد آن ۵ درصد نسبت به خرداد بیشتر شد.

حال اگر تعداد چک‌های برگشتی بر تعداد کل چک‌های مبادله شده تقسیم شود، نسبتی به دست می‌آید که نشان می‌دهد از هر ۱۰ چک مبادله شده، چند چک برگشت خورده است.

این نسبت از ۱۰ درصد در خرداد امسال به ۱۰.۶ درصد در تیرماه رسیده است. این در حالی است که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در تیر سال قبل ۸.۸ درصد بود. بنابراین در اولین ماه از تابستان امسال رکورد افزایش نسبت تعداد چک برگشتی به مبادله‌ای در طول یک سال اخیر شکسته شد. این نسبت حاکی از آن است که از هر ۱۰۰۰ چک مبادله شده، ۱۰۶ چک برگشت خورده است.

اگر همین نسبت برای ارزش چک‌ها محاسبه شود، این مسئله را نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ واحد پولی چک مبادله‌شده، چند واحد پولی برگشت خورده است. بالاتر رفتن این نسبت همزمان با افزایش ارزش چک‌های مبادله‌ای می‌تواند نشانگر آن باشد که چک‌هایی با مبالغ درشت‌تر نسبت به گذشته برگشت خورده است.

نسبت ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از ۱۵.۲ درصد در خرداد امسال به ۱۵.۷ درصد در تیر ۱۴۰۳ رسیده است. این رقم در مدت مشابه در سال قبل ۱۲ درصد بود و از این نظر یک رکورد ۱۲ ماهه به ثبت رساند.

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]