پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۶ شهریور ۱۴۰۳ | شکست سقف تاریخی اونس جهانی طلا
پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۶ شهریور ۱۴۰۳ | شکست سقف تاریخی اونس جهانی طلا

تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که در صورت کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، افزایش تنش‌های نظامی در خاورمیانه و تشدید جنگ در اوکراین، قیمت طلای جهانی به سمت افزایش خواهد رفت و این امر می‌تواند بر بازار داخلی تأثیر بگذارد.

قیمت طلا و سکه در آغاز معاملات روز سه‌شنبه با افزایش در تمامی قطعات و وزن‌ها آغاز شد. در روز دوشنبه، سکه‌های سنگین به نزدیکی یک کانال بالاتر رسیدند و نیم‌سکه نیز به کانال ۲۳ میلیون تومانی صعود کرد. افزایش قیمت در بازار طلا بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نوسان داشت و این روند صعودی باعث شد قیمت طلای ۱۸ عیار در محدوده سه میلیون تومانی به یک کانال بالاتر برود.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

معامله‌گران روند افزایشی قیمت در بازار طلا را متاثر از رشد هزار تومانی قیمت دلار و شکست سقف تاریخی اونس جهانی طلا و روزهای پایانی ماه صفر می‌دانند.

تحلیلگران بازار طلا معتقدند در صورت کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، افزایش تنش‌های نظامی در منطقه خاورمیانه و همچنین تشدید جنگ اوکراین، روند قیمت طلای جهانی صعودی است و این موضوع می‌تواند بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار در منطقه‌ای مشخص گرفتار شده و سیاست‌گذار فعلا اجازه خروج از این محدوده را نمی‌دهد و همین موضوع می‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای رشدهای شارپی قیمت طلا باشد.

گفتنی است در لحظه نگارش این گزارش قیمت طلای جهانی در روند صعودی قرار گرفته و با رقم ۲۵۲۳ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی رقم ۲۹ دلار و ۹۶ سنتی در حال معامله است و رشد ۱۷ سنتی دارد. هر گرم نقره ۹۹۹ روی رقم ۵۷ هزار و ۵۳۰ تومانی ایستاده است و رشد ۸۰۰ تومانی دارد.

قیمت سکه امامی روز دوشنبه پنجم شهریور با رقم ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار با رشد ۴۰۰ هزار تومانی روی رقم ۳۷ میلیون و ۹۷۰ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است قیمت نیم‌‌‌سکه با افزایش ۱۵۰ تومانی به کانال ۲۳ میلیون تومانی ورود کرد و با رقم ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی معامله شد. ربع سکه نیز با رشد ۱۰۰ هزار تومانی در سطح ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی ایستاد. سکه گرمی با رشد ۱۵۰هزار تومانی در سطح ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی ایستاد.

قیمت طلا روز دوشنبه نوسان افزایشی داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۱۱ هزار تومانی با رقم ۱۵ میلیون و ۶۵۴ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۶۱۳ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز به رقم سه میلیون و ۵۶۵ هزار تومانی رسید.

حباب سکه روز دوشنبه برخلاف رشد قیمت روند کاهشی داشت. حباب سکه امامی ۷۲ هزار تومان، سکه بهار ۹۸ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۰۶ هزار تومان و ربع سکه ۲۹ هزار تومان کاهش داشت. حباب سکه گرمی ۹۱ هزار تومان افزایش داشت.

در سومین روز هفته، قیمت دلار با افزایش ۱۴۰۰ تومانی آغاز شد، اما در ادامه با کاهش محدودی مواجه گردید. این افزایش قیمت دلار به دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاد. در روز دوشنبه، قیمت دلار در نیمه پایانی کریدور پنجم به پایان رسید.

افزایش تنش در منطقه خاورمیانه و ازسرگیری درگیری میان اسرائیل و حماس در روز یکشنبه، ریسک‌های سیاسی را رشد داد و منجر به افزایش قیمت درهم و تتر شد.

معامله‌گران رشد قیمت درهم، افزایش تقاضای دلار و ورود اسکناس آمریکایی به کریدور ششم را از تبعات اخبار نامساعد سیاسی می‌دانند که روانه بازارها شده است. با وجود این به نظر می‌رسد قیمت تعادلی دلار در پایین کریدور ششم شکل گرفته است.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند بهبود درآمدهای نفتی، افزایش مداخله بانک مرکزی در بازارهای مالی، برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا، کاهش فعالیت‌های اقتصادی در نیمه ابتدایی سال و بهبود ذخایر ارزی کشور، منجر به نوسان محدود قیمت دلار در زمان‌هایی شده که بازار تحت تاثیر اخبار منفی قرار می‌گیرد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، قیمت دلار در منطقه خاکستری است. آنها این محدوده را کانال هشتم کریدور پنجم و کانال دوم کریدور ششم می‌دانند.

به نظر می‌رسد روند قیمت دلار در هفته‌های پیش رو حتی با وجود تنش در منطقه خاورمیانه از محدوده ذکرشده بالاتر نخواهد رفت و این محدوده خواست سیاست‌گذار است.

قیمت درهم روز دوشنبه با افزایش ۹۰ تومانی ۱۶ هزار و ۱۵۰ تومانی بسته شد. قیمت تتر در نخستین معاملات روز دوشنبه در کریدور ششم معامله شد اما در ادامه کاهش ۵۵۰ تومانی پیدا کرد و در سطح ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومانی قرار گرفت.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۸ هزار و ۵۶۰ تومانی معامله شد و رشد هزار و ۵۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۶ هزار و ۵۴۰ تومانی ایستاد و افزایش ۴۰۰ تومانی پیدا کرد.

گفتنی است روز دوشنبه اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۱۴۵ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۵ هزار و ۲۹۵ تومانی عرضه شد و حدود ۵۰ تومان گران شد.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]