جزئیات مهم درباره عرضه اولیه «گلدیران» | خرید سهام توصیه می شود؟
جزئیات مهم درباره عرضه اولیه «گلدیران» | خرید سهام توصیه می شود؟

در حالی که گلدیران زیر قیمت عرضه اولیه خود قرار دارد و درآمد این شرکت در ۷ ماهه سال جاری به ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اما روند فعلی نشان می‌دهد که سهامداران به بازدهی گلدیران خوش‌بین نیستند.

شرکت صنایع گلدیران با نماد گلدیران که در اسفند ۱۴۰۱ با قیمت ۴۳۰ تومان به بازار عرضه شد و تا ۹۹۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد، در حال حاضر با قیمت ۴۲۰ تومان در حال معامله است. هرچند این سهم دارای صف خرید است، اما به دلیل حجم پایین معاملات، بسیاری از سهامداران نسبت به بازدهی گلدیران چندان امیدوار نیستند.

طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۰ مرداد معادل ۷۴۳ میلیارد تومان، از محصولات خود را به فروش رسانده است. گلدیرا با سرمایه ثبت شده ۸۳۶ میلیارد تومان طی عملکرد ۷ ماهه سال مالی منتهی به ۱۰ دی ۱۴۰۳ مبلغ ۴۶۰۰ میلیارد تومان درآمد فروش داشته است. در حالی که سال گذشته در ۷ ماهه حدود ۳۰۷۰ میلیارد تومان فروش ثبت کرده بود. این گزارش نشان می دهد که شرکت در سال جاری یک و نیم برابر سال گذشته درآمد داشته اما ارزش سهام آن امروز کمتر از زمان عرضه اولیه بود. خیلی ها شاید استدلال کنند که عرضه اولیه های سال ۹۹ هم اکنون در زیان هستند و از این طریق افت گلدیران را توجیه کنند.

اما مساله اینجاست سهامی که سال ۹۹ برای عرضه اولیه قیمت گذاری شدند با یک حباب نرخ گذاری شدند و به دلیل ضعف نظارت عملا در قبال این رفتار غیر حرفه ای ناظر بازار سکوت کرد. اما در سال ۱۴۰۱ شرکت متفاوت بود. بازار کاملا اصلاح کرده بود. به عبارتی شاخص کل بورس زیر ۲ میلیون واحد بود. بنابراین قیمت سهام گلدیران با این وضعیت درآمدزایی نباید زیر قیمت عرضه اولیه می بود. آیا سهامداران این نماد باید زیان ببینند و مدیران از سرمایه آنها بدون هیچگونه پاسخگویی استفاده کنند؟

شرکت صنایع گلدیران در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۰ تیر ۱۴۰۳ به ازای هر سهم ۴۰۶ ریال سود شناسایی کرده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش داشته است. همچنین گلدیرا طی عملکرد ۶ ماهه ۳۳۹ میلیارد تومان سود شناسایی کرده است.

منبع:

بازار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]