پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ | بازار ارز در انتظار مذاکرات!
پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ | بازار ارز در انتظار مذاکرات!

تحلیلگران بازار ارز معتقدند که با نزدیک شدن به پایان شهریور، معمولاً تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد. با این حال، امیدواری وجود دارد که با کاهش ریسک‌های سیستماتیک و کاهش تنش‌ها بین ایران و اسرائیل، تقاضای سرمایه‌گذاری برای دلار تا حدی کاهش یابد و قیمت دلار در محدوده فعلی تثبیت شود. در این شرایط، آنها سقف قیمت اسکناس دلار را در نیمه کریدور ششم پیش‌بینی می‌کنند.

در سه روز فعالیت بازارها در هفته دوم شهریور، قیمت طلا و سکه نوسانات قیمتی کمی را تجربه کرد و بازار طلا بیشتر تحت تأثیر افزایش قیمت دلار و نه اونس جهانی قرار گرفت. تحلیلگران بازار های مالی پیش‌بینی می‌کنند که در هفته سوم شهریور، اگر قیمت دلار تثبیت شود و خبری نامساعد منتشر نشود، فضای حرکتی بازار طلای داخلی همچنان محدود خواهد بود.

Screenshot 2024-09-04 at 4.30.22 PM

پیش بینی قیمت طلا و سکه

معامله‌گران با توجه به نوسانات حرکتی محدود قیمت در بازار طلا این بازار را رکودی می‌دانند و معتقدند در هفته سوم شهریور نیز قیمت‌ها تغییر چندانی نخواهد داشت. با وجود اینکه در زمان بسته بودن بازارها اونس جهانی طلا کاهش قابل توجهی داشت، اما احتمال افت چشمگیر قیمت در بازار طلا داخلی در صورت تثبیت قیمت دلار کم است.

کارشناسان اقتصادی تا مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روند قیمت در بازارهای مالی را با نوسانات محدود پیش‌بینی می‌کنند.

گفتنی است قیمت اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با کاهش همراه است و روی رقم ۲۴۸۶ دلاری در حال معامله است و همچنان نزولی‌ست. اونس جهانی نقره نیز با رشد ۱۵ سنتی روی رقم ۲۸ دلار و ۱۸ سنتی ایستاده است. هر گرم نقره ۹۹۹ هم در بازار داخلی روی رقم ۵۴ هزار و ۲۲۰ تومانی ثابت ایستاده است.

قیمت سکه روز سه‌شنبه در روند افزایشی بازگشایی شد. قیمت سکه امامی در سطح ۴۳ میلیون و ۴۵۵ هزار تومانی ایستاد و قیمت سکه بهار با رقم ۳۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومانی معامله شد. همچنین قیمت نیم ‌سکه و ربع سکه به ترتیب با رقم ۲۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان معامله شدند. قیمت سکه گرمی نیز در سطح هفت میلیون و ۱۹۵ هزار تومانی ایستاد.

قیمت طلا در روز سه‌شنبه با کاهش ارزش همراه شد. هر مثقال طلا روی رقم ۱۵ میلیون و ۷۸۴ هزار تومانی قرار گرفت. هر گرم طلای ۱۸ عیار، با رقم سه میلیون و ۶۴۳ هزار و ۳۰۰ تومانی معامله شد.

قیمت-دلار

در هفته دوم شهریور، قیمت دلار به کریدور ششم وارد شد و در این محدوده باقی ماند. به این ترتیب، اسکناس دلار در سه روز معاملاتی این هفته در سطوح ابتدایی کریدور ششم معامله شده است. با وجود پیش‌بینی‌ها مبنی بر تثبیت دلار در کانال پایانی کریدور ششم در هفته نیمه تعطیل، افزایش تقاضا باعث شد که قیمت دلار در کریدور بالاتری قرار گیرد. معامله‌گران روند بازار و نوسانات دو تا سه هزار تومانی قیمت دلار را طبیعی تلقی کرده و بر این باورند که دلار در یک روند رنج قرار دارد.

امید به آتش‌بس از دست رفت؟

گفتنی است موضوع تنش در منطقه خاورمیانه قرار بود با مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس به آرامش منتهی شود، اما یکی از مسئولان عالی رتبه جنبش حماس، وزارت امور خارجه ترکیه را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌ بس در غزه قرار داده است. وی به فشارهای طرف آمریکایی بر حماس بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های میدانی اشاره کرده و افزوده است که مذاکرات بر سه محور اصلی گذرگاه فیلادلفیا، مرز رفح و تبادل اسرا استوار هستند.

این مقام حماس همچنین تایید کرده که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌‌اند، در صورت عدم دستیابی به یک توافق، طی دو هفته آتی، واشنگتن میز مذاکرات را ترک خواهد کرد.

پیش بینی قیمت دلار

به نظر می‌رسد در موضوع کاهش تنش در منطقه با رویکرد آتش‌بس، فعلا باید در انتظار ادامه مذاکرات ماند و نمی‌توان امید داشت این موضوع اثر چندانی بر کاهش قیمت دلار داشته باشد.

در این میان، برخی از کارشناسان اقتصادی ارزش ذاتی دلار را کانال دوم از کریدور هفتم می‌دانند و معتقدند کف قیمت واقعی دلار بیشتر از ۲۰ درصد از ارزش ذاتی، گپ منفی نمی‌گیرد. به این ترتیب آنها کانال هشتم از کریدور پنجم را کف قیمت دلار در نظر می‌گیرند.

تحلیلگران بازار ارز می‌گویند با نزدیک شدن به پایان شهریور معمولا تقاضا برای دلار تقویت می‌شود، اما می‌توان امید داشت با کاهش ریسک‌های سیستماتیک و کاهش درگیری ایران و اسرائیل تقاضای سرمایه‌گذاری برای دلار تا حدودی کم شود و دلار در منطقه قیمتی فعلی تثبیت شود. در چنین شرایطی آنها سقف قیمت اسکناس دلار را نیمه کریدور ششم در نظر می‌گیرند.

 به نظر می‌رسد در هفته آینده اگر اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد قیمت دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.

قیمت درهم روز سه‌شنبه با رشد ۲۰ تومانی در سطح ۱۶ هزار و ۲۹۰ تومانی قرار گرفت. قیمت تتر در لحظه نگارش این گزارش در سطح ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومانی قرار گرفته است.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۸ هزار و ۳۱۰ تومانی معامله شد و رشد ۲۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۹۸۰ تومانی ایستاد و رشد ۳۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است روز سه‌شنبه اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۳۳۱ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۵ هزار و ۵۹۲ تومانی عرضه شد.


منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]