آیا با تعویض کارت، شماره شبا تغییر می کند؟
آیا با تعویض کارت، شماره شبا تغییر می کند؟
وقتی که شما تازه حساب باز می‌کنید در همان زمان دریافت شماره شبا و کارت را خواهید داشت. اما بارها برای شما هم اتفاق افتاده که بعد‌از گم‌شدن یا سرقت کارت یا رسیدن به تاریخ انقضا به بانک بروید.

وقتی که شما تازه حساب باز می‌کنید در همان زمان دریافت شماره شبا و کارت را خواهید داشت. اما بارها برای شما هم اتفاق افتاده که بعد‌از گم‌شدن یا سرقت کارت یا رسیدن به تاریخ انقضا به بانک بروید. در آن‌جا درخواست یک کارت جدید کنید و بعد‌از دریافت کارت مشاهده کنید اطلاعاتی مانند شماره کارت، تاریخ انقضا و CVV2 تغییر می‌کند. اما سوال اینجاست. آیا شماره شبا نیز تغییر می‌کند؟

اصلا شماره شبا چه کاربردی دارد که تغییر آن برای ما اهمیت داشته باشد؟ شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت چه تفاوتی با هم دارند؟ انواع ‌روش‌های دریافت این شماره چیست؟ می‌شود از روی شبا حساب را هک کرد؟ سقف انتقال پول با این شماره چقدر است؟ همراه ما باشید.

شماره شبا چیست؟

واژه شبا به اختصار از شماره حساب بانکی ایران گرفته شده است. یک شماره ۲۴ رقمی که طبق استانداردهای جهانی طراحی می‌شود. طراحی و دریافت شماره شبا به این دلیل ایجاد شد که در مبادله‌های بین‌المللی و بین بانکی استاندارد لحاظ شود. به همین علت تمام حساب‌های بانکی حتما یک شماره شبا دارند.

ساختار شماره شبا بر چه اساس است؟

هر شماره شبا شامل ۲۶ کاراکتر یعنی حرف و عدد است. ۲ حرف اول کد کشور، ۲ عدد اول شناسه کنترل دستی صحت ساختار، ۳ رقم بعدی شناسه بانک، یک رقم بعدی نوع حساب و ۱۸ رقم انتهایی شماره حساب را نشان می‌دهد.

حالا نوع حساب اگر سپرده باشد عدد صفر می‌گیرد و اگر تسهیلات بانکی باشد عدد یک می‌گیرد. برخی از شماره حساب‌هایی بانکی نیز به ۱۸ رقم نمی‌رسند و اعداد کمتری دارند که این کوتاهی با گذاشتن صفر در ابتدای آن جبران می‌شود. این یعنی تمام اعداد شبا در سطح بین الملل طبق این اعداد به‌راحتی صحت‌سنجی می‌شوند.

تفاوت شماره شبا و شماره حساب و شماره کارت

شما به‌نوعی با شماره حساب در بانک شناسایی می‌شوید که به انواع حساب‌های حقیقی و حقوقی و سپرده‌ها تعلق می‌گیرد. برای همین در انتقال وجه‌هایی که در حساب‌های یک بانک انجام می‌شود می‌توانید از شماره حساب استفاده کنید.

شماره کارت یک شماره ۱۶ رقمی است که فقط برای سپرده‌های کوتاه‌موت صادر می‌شود. شما از این شماره برای انتقال وجه درون یک بانک یا بین بانکی می‌توانید استفاده کنید. شماره شبا نیز یک شماره ۲۴ رقمی است که برای انتقال وجه بین بانکی استفاده می‌شود. حتما می‌گویید هر ۲ یک کار را انجام می‌دهند پس چه تفاوتی بین آن‌ها است که ما اقدام به دریاقت شماره شبا کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها در این است که شماره کارت انقضا دارد ولی شماره شبا و شماره حساب هرگز انقضا ندارند. ازطرفی‌دیگر شما زمانی که می‌خواهید مبلغی را با استفاده از شماره کارت انتقال دهید نیاز به وارد‌کردن تاریخ انقضا، رمز پویا و CVV2 دارید اما در انتقال با شماره شبا نیازی به این کار نیست. به‌علاوه سقف انتقال شماره کارت با شماره شبا (۱۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان) متفاوت است.

مزایای دریافت شماره شبا

حالا بیایید ببینیم دریافت شماره شبا با توجه به مزایایی که دارد ارزش دارد؟ این مزایا عبارت‌اند از:

  • پیدا‌کردن شماره حساب از روی شماره شبا
  • جابه‌جا‌کردن وجه بدون نیاز به وارد کردن جزئیاتی مانند رمز پویا، کد شعبه و CVV2
  • کاهش خطا در انتقال وجه
  • قابلیت انتقال مبلغ‌هایی بیش ‌از ۱۵ میلیون تومان بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک
  • کارمزد کمتر در انتقال پول با شماره شبا نسبت به شماره کارت

آیا با تعویض کارت شماره شبا تغییر می‌کند؟

جواب این سوال یک نه بزرگ است. چون شما فقط یک کارت جدید برای همان شماره حساب قبلی می‌گیرید. در حقیقت این شماره کارت است که تغییر می‌کند نه شماره حساب و شبا. زمانی این شماره‌های ثابت تغییر می‌کند که شما یک حساب دیگر باز کنید.

انواع روش‌های دریافت شماره شبا

در این قسمت تمام روش‌های حضوری و غیرحضوری دریافت شماره شبا را بررسی خواهیم کرد. انتخاب نهایی به‌عهده شما خواهد بود. پس برای آگاهی بیشتر خواندن ادامه مقاله را از دست ندهید.

مراجعه حضوری به بانک

کمتر کسی است که هیچ‌کدام از روش‌های دریافت ازطریق عابر بانک و دریافت با شماره کارت را دوست ندارد. ولی این افراد نیز می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه بانک، شماره کارت یا شماره حساب خود را ارائه دهند و از متصدی بانک درخواست کنند شماره شبا را به آن‌ها بدهد. اگر حساب شما قدیمی باشد و دفترچه حساب چاپی داشته باشید در اولین برگ شماره شبا نوشته شده است.

دریافت شماره شبا از طریق عابر بانک

یکی از سوالاتی که برای بیشتر کاربران پیش می‌آید این است که چطور از عابر بانک شماره شبا بگیریم؟ در این روش باید به یکی از شعبه‌های خود بانک مراجعه کنید. یعنی اگر حساب شما ملت است به شعبه بانک ملت بروید و از عابر بانک آن استفاده کنید. بعداز ورود کارت و وارد‌کردن رمز، گزینه دریافت اطلاعات مربوط به حساب را بزنید و شماره شبا را پیدا کنید.

دریافت شماره شبا با شماره کارت

تقریبا هر ۲ روشی که در بالا گفتیم حضوری هستند با این تفاوت که در یکی شما شما باید به بانک مراجعه کنید و در دیگری مستقیم از ATM. ولی شما به‌راحتی می‌توانید درحالی‌که روی کاناپه نشسته‌اید با گوشی و شماره کارت اقدام به دریافت شماره شبا کنید. با سایت رده خیلی آسان این کار را انجام دهید. چطور؟

رده و حضور بانک با تمام خدمات در گوشی شما

در سایت رده علاوه‌بر دریافت شماره شبا شما خدمات مهمی مانند تبدیل کارت به شبا، تبدیل کارت به حساب، استعلام تسهیلات، استعلام چک برگشتی، صندوق سرمایه‌گذاری، سبد‌گردان‌ها و کارگزاری‌ها را در اختیار دارید. اما اینجا نقطه عطف ماجرا نیست.

مهم‌ترین خدمت این سایت معرکه سرویس‌های وام‌های مانند وام نقدی، وام ازدواج، وام خرید کالا، وام خرید مسکن، وام فوری، وام بانک رسالت و خرید اقساطی است که با قرار‌دادن اطلاعات فوق‌العاده مسیر را برای شما هموارتر می‌کند. با رده شما بدون حضور پیدا‌کردن در بانک تمام خدمات بانکی را با گوشی خود در اختیار دارید.

جمع‌بندی

دریافت شماره شبا ۲۴٫ رقمی بسیاری از کارهای بانکی شما را آسان‌تر می‌کند و کمتر با محدودیت انتقال وجه و وارد‌کردن تکراری اطلاعات مواجه می‌شوید. حتی در سطح بین‌الملل با استانداردسازی‌هایی که شده شما محدودیت را احساس نمی‌کنید حتی اگر کارت بانکی خود را گم کنید، این شماره تغییر نخواهد کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 5]