راهکاری ویژه برای تحقق عدالت مالیاتی | دولت دست به کار می شود؟
راهکاری ویژه برای تحقق عدالت مالیاتی | دولت دست به کار می شود؟

کارشناس اقتصادی گفت: عدالت مالیاتی و ایجاد شفافیت درآمدی همزمان با جلوگیری از فرار‌های مالیاتی برقرار می‌شود.

برقراری عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم به آن اشاره شده است و این اقدام هم به عنوانی یکی از اصلی ترین برنامه های سازمان امور مالیاتی است که پیش از این هم وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه مدیران کل سازمان امور مالیاتی کشور به سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرده است.

پیش از این همتی وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرده بود که یکی از اصلی ترین خواسته های مودیان خرد کاهش فشار مالیاتی بوده است که این اقدام تنها از طریق شناسایی دانه درشت های مالیاتی اجرایی می شود.

در همین رابطه هم سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که این اقدام در قالب اجرای ماده ۱۶۹ مکرر مالیات های مستقیم و بررسی حساب های مالی دانه درشت ها و از طریق سامانه مودیان اجرایی خواهد شد.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی سازمان مالیات مجموع فرار و اجتناب مالیاتی در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۸ ، رشد ۳۰ هزار میلیارد تومانی داشته است. 

در خصوص شناسایی هرچه بیشتر دانه درشت های مالیاتی  محسنی کارشناس اقتصادی گفته است: ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم در راستای مبارزه با فرار مالیاتی است و اجرای این ماده قانونی به معنای بررسی همه حساب های مردم نیست، بلکه با سازوکارهای مختلف به دنبال شناسایی افرادی است که ثروت های کلان را به دست می آورند بدون آنکه حتی ریالی مالیات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی در چند سال گذشته با به روز رسانی سامانه های متعدد توان خود را برای بستن راه های فرار مالیاتی قرار داده است و در همین راستا سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی را اجرایی کرده است.

او بیان کرد: تولید اظهارنامه برآوردی، اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و سیستمی شدن فرآیندهای مالیاتی به دنبال حکمرانی داده و شناسایی فراریان مالیاتی است که خوشبختانه هم تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده است.

وی یادآور شد: اجرای این قانون در شرایط کنونی می تواند زمینه ساز بهبود و تقویت عدالت مالیاتی در کشور باشد.


منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان



کدخبر:
۳۳۸۳۱۶

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]