سرد شدن تب تورم مسکن در پایتخت
سرد شدن تب تورم مسکن در پایتخت

اکوایران: بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در بهار سال ۱۴۰۳ کاهش یافته و به حدود ۳۲ درصد رسیده است.

به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود متوسط قیمت انواع نهاده‌های ساختمانی شهر تهران را در بهار سال ۱۴۰۳ اعلام کرده است. در این گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی به سال پایه ۱۳۹۰ نیز آمده است که تغییرات آن تورم نهاده‌های ساختمانی را در فصل‌های مختلف نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش تورم نقطه‌به‌نقطه و سالانه نهاده‌های ساختمانی در بهار ۱۴۰۳ نسبت به زمستان سال گذشته کاهش یافته است اما تورم فصلی این نهاده‌ها در بهار امسال نسبت به زمستان گذشته افزایش یافته است.

به طور کلی تورم نهاده‌های ساختمانی می‌تواند به قیمت واحد‌های مسکونی در کشور فشار وارد کند و تورم بخش مسکن در اقتصاد را افزایش دهد. به عبارتی افزایش قیمت در نهاده‌های ساختمانی در نهایت خود را در افزایش قیمت مسکن و کاهش رفاه اجتماعی نشان خواهد داد.

لذا کاهش در تورم سالانه نهاده‌ها می‌تواند این نوید را به قیمت بازار مسکن بدهد که تورم این بخش تحت کنترل بیشتری قرار گرفته و شتاب افزایش قیمت‌ها بیشتر نشود.

افزایش بیش از ۶ واحد درصدی تورم بهار مسکن

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود تورم نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در بهار ۱۴۰۳ را منتشر کرده است. بر اساس این آمار، تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی در بهار امسال نسبت به زمستان افزایش پیدا کرده است. تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی در زمستان سال گذشته معادل ۶.۶ درصد بوده که با افزایش به ۱۲.۷ درصد در بهار امسال رسیده است.

از سوی دیگر تورم سالانه و نقطه‌به‌نقطه نهاده‌های ساختمانی با کاهش مواجه شده است. طبق آمارها تورم نقطه‌به‌نقطه نهاده‌های ساختمانی از ۲۳.۸ درصد در زمستان سال گذشته به ۲۲.۷ درصد در بهار سال جاری کاهش یافته است. به بیانی قیمت نهاده‌های ساختمانی در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته ۲۲.۷ درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم سالانه این نهاده‌ها نیز نشان می‌دهد میانگین قیمت نهاده‌های ساختمانی در ۱۲ ماه منتهی به بهار امسال نسبت به میانگین قیمت این نهاده‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۳۲.۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. اما شتاب افزایش قیمت سالانه در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته کاهشی بوده است. به عبارتی تورم سالانه نهاده‌های ساختمانی در زمستان گذشته معادل ۳۷.۱ درصد بوده که با کاهش ۴.۹ واحد درصدی در بهار امسال مواجه شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]