درآمد بازار اسباب بازی ایران به ۱۴.۷  همت رسید| آمریکا بزرگترین واردکننده، چین بزرگترین صادرکننده شد
درآمد بازار اسباب بازی ایران به ۱۴.۷  همت رسید| آمریکا بزرگترین واردکننده، چین بزرگترین صادرکننده شد

درآمد بازار اسباب بازی در ایران در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵۸ میلیون دلار یا به عبارتی ۱۴.۷ همت برآورده شده است.

بازار؛ گروه جهان: جهان در سال ۲۰۲۳ تنها از تولید و فروش اسباب بازی ۱۳۰ میلیارد دلار پول به جیب زده که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۴ میلیارد دلار بیشتر است. برای درک بهتر از بزرگی این عدد جالب است که بدانید درآمد سینما که صنعت بسیار بزرگی در دنیا محسوب می شود در همین سال تنها ۷۱ میلیارد دلار بوده است.
گزارش های منتشر شده از سوی statista نشان می دهد که آمریکا با بازار به بزرگی ۳۸.۵ میلیارد دلار بزرگترین بازار اسباب بازی را به نام خود به ثبت رسانده است. بعد آن چین با ۱۷.۳ میلیارد دلار، ژاپن با ۶.۳ میلیارد دلار، آلمان با ۵.۶ میلیارد دلار و بریتانیا با ۵.۳ میلیارد دلار بزرگترین بازیگران اسباب بازی در دنیا محسوب می شوند.

ارزش کل تبادلات تجاری صنعت اسباب بازی در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۸.۲ میلیارد دلار بوده است. جالب است که بدانید اروپا بزرگترین واردکننده اسباب بازی در دنیا محسوب می شود. آمارها می گوید که واردات این قاره در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۴.۷۳ میلیارد دلار بوده و حدود ۳۶.۲ درصد از واردات اسباب بازی دنیا را به خود اختصاص داده است. مقدار واردات آمریکا در همین سال ۲۲.۶۹ میلیارد دلار و آسیا ۱۵.۸۸ میلیارد دلار اعلام شده است.
اما در میان کشورهای واردکننده آمریکا با واردات ۱۸.۶ میلیارد دلار اسباب بازی بزرگترین بازار وارداتی اسباب بازی است. در مقابل چین هم با ۴۷.۶ میلیارد دلار بزرگترین صادرکننده اسباب بازی در دنیا محسوب می شود.

نگاهی به وضعیت صنعت اسباب بازی در ایران
متاسفانه در داخل کشور ما آمار دقیقی از وضیعت بازار اسباب بازی وجود ندارد. اما سایت statista درآمد بازار اسباب بازی در ایران در سال ۲۰۲۳ را حدود ۲۵۸ میلیون دلار یا به عبارتی ۱۴.۷ همت برآورده کرده است. جالب است که بدانید درآمد این بازار در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۶۴ میلیون دلار برآورده شده بود. همچنین پیش بینی شده که این شاخص در سال ۲۰۲۸ به حدود ۳۲۵ میلیون دلار افزایش یابد.
تخمین زده می شود که مقدار واردات اسباب بازی به ایران حدود ۴۶ میلیون دلار باشد که عمده آن هم از مبادی غیر رسمی وارد می شود. در صادرات هم شرایط خوبی نداریم، طوری که مقدار صادرات اسباب بازی انجام شده توسط ایران چیزی حدود ۴.۳ میلیون دلار تخمین زده می شود. در این میان ترکیه با شرایط مشابه ما ۱۰۷ میلیون دلار و امارات ۱۱۸ میلیون دلار صادرات اسباب بازی داشته اند.

اما بر اساس برآودهای این سایت هم اکنون ترکیه با بازاری به بزرگی ۸۰۸ میلیون دلار بزرگترین بازار اسباب بازی را در میان کشورهای همسایه ایران و منطقه به خود اختصاص داده است. بعد از ترکیه، امارات با سهم ۴۳۸ میلیون دلاری و ایران با ۲۵۸ میلیون دلار در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند. عراق و قطر هم در جایگاه های بعدی این رده بندی قرار گرفته اند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]