نگاه ۱۰۰ میلیون کاربر به بازی فریبنده «همستر کامبت»/ تب خرید فیلترشکن در ایران دوباره بالا گرفت
نگاه ۱۰۰ میلیون کاربر به بازی فریبنده «همستر کامبت»/ تب خرید فیلترشکن در ایران دوباره بالا گرفت

بسیاری از ایرانی ها در شرایطی به امید ارزآوری از یک بازی کریپتویی، ساعت های زیادی از وقت روزانه خود را صرف کلیک کردن بر روی صفحه گوشی تلفن همراه خود می کنند که این همستر که حالا معروف ترین بازیگر در صفحه بازی های تلگرامی شده، قرار است حداقل برای ۱۰۰ میلیون نفر ارزآوری داشته باشد، حال آنکه نداشتن وایت پیپر یا همان اهداف دقیق پروژه و البته چشم انداز میزان ارزی که قرار است استخراج شود و حتی قیمت آن، بیشتر آن را به یک فان لحظه ای تبدیل کرده است.

اقتصاد آنلاین- محبوبه فکوری: «همستر کامبت». بازی فریبنده که این روزها بسیاری را به تلگرام خوانده است؛ آن هم به امید پولدار شدن البته از نوع ارزی. حالا روزانه بسیاری از افرادی که نامشان در فهرست کانتکت های تلفن همراهمان است، به تلگرام می پیوندند تا بلکه با دعوتی که از سوی دوستان خود آن هم برای دریافت تعداد مشخصی سکه همستری می شوند، به جرگه کسانی بپیوندند که بدون هیچ زحمتی، زیر باد کولر و در اوقات فراغت خود، با کلیک بر روی صفحه موبایل خود، قرار است پولدار شوند.
موش فریبنده ای که ۱۰۰ میلیون کاربر دارد
البته این اولین باری نیست که تب بازی در فضای مجازی در ایران بالا گرفته است؛ بلکه هر چند وقت یک بار در میان عموم افراد جامعه، چنین تبی فراگیر می شود و اگر هم صحبتی از پول و درآمد در میان باشد، به سرعت شبکه ای هرمی شکل می گیرد که عده زیادی از مردم با دعوت دوستانشان وارد فضای بازی شده و ناخودآگاه شبکه ای را تشکیل می دهند که خود هم از مزایا و معایب احتمالی آن آگاه نیستند. این تب چند هفته ای است که در ایران با یک بازی تلگرامی بالا گرفته است.
این بازی که از فروردین امسال رونمایی شده است، به سرعت در میان مردم کشورهای دنیا فراگیر شده و ایران هم از این قافله عقب نمانده است. آنگونه که برآوردهای آماری نشان می دهند، حداقل ۶۰ میلیون نفر در دنیا در حال انجام این بازی کریپتویی هستند و از میان آنها حداقل ۱۰ میلیون نفر روزانه این موش فریبنده را دنبال می کنند؛ آن هم به امید آنکه بتوانند از آن درآمدی در آینده داشته باشند و سکه هایشان ارزشگذاری شود و پولی از بابت آن به حساب آنها ریخته شود؛ غافل از اینکه حتی اگر وعده بازی همستر کامبت همچون نات کوین درست باشد و این بازی کریپتویی هم مثل نات کوین بر سر زبان ها بیفتد، در شرایطی تحریمی ایران، چه صرافی یا چه فضای مالی قرار است که معادل ارزی این برد را به حساب دنبال کنندگانش واریز کند؛ به هر حال داستان هر چه که باشد، پیش بینی ها بر آن است که ظرف روزهای آینده حداقل ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا، جمع بازیگران این بازی را تشکیل خواهند داد.
بازی با همستر کامبت چه تهدیدهایی دارد؟
البته در مورد درآمدزایی یا ارزشگذاری سکه هایی که از این محل استخراج شده و به دست هر فرد می رسد، اما و اگرهای بسیاری وجود دارد و هنوز مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار افرادی است که بخش عمده ای از وقت خود را به انجام این بازی اختصاص می دهند. در واقع، برخی بر این باورند که امکان ایردراپ شدن این بازی وجود دارد و ممکن است در آینده ای نزدیک، سکه های در اختیار افراد، از سوی سازنده بازی استخراج شود و برای آن فضایی به منظور خرید و فروش اختصاص یابد، اما همه چیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.
در این میان، هشدارهای زیادی ظرف روزهای گذشته به کاربران این بازی داده شده است، هر چند که بر اساس آنچه که در مورد این بازی در فضای مجازی منتشر شده است، فعلا به جز وقتی که از بازیگران دریافت می شود، نکته تهدیدکننده دیگری وجود ندارد و البته بازی هم، جذابیت های خاص خود را خواهد داشت؛ چراکه در مراحل بالاتر، هیجان شانس هایی که پیش روی فرد بازیگر قرار می گیرد، کم نیست؛ اما همچنان تضمینی برای درآمدزایی وجود ندارد.
سود کلان فیلترشکن فروش ها از اشتیاق مردم به استفاده از تلگرام
در ایران البته این بازی برای کاربران، هزینه های بسیاری دارد. از شارژ مکرر گوشی های تلفن همراه گرفته تا خرید شارژ برای استفاده از اینترنت و در نهایت هزینه هایی که به دلیل فیلتر بودن تلگرام در ایران به کاربران تحمیل می شود.
گزارش های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین از بازار حکایت از بالا گرفتن تب خرید فیلترشکن از سوی مردم است تا بدون وقفه و دردسر بتوانند به بازی همستری خود بپردازند.
یکی از فروشندگان فیلترشکن به خبرنگار ما می گوید: مراجعات برای خرید فیلترشکن ظرف روزهای گذشته بسیار بالا رفته و حتی برخی از افراد برای نصب تلگرام خود مراجعه می کنند به امید اینکه بتوانند از بازی همستر درآمد ارزی کسب کنند.
به کسب درآمد از همستر دل خوش نکنید
کامران سلطانی زاده، دبیرکل سابق کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: به نظر می رسد که کم کم بازی همستر کامبت به یک چالش در فضای مجازی تبدیل شود؛ چراکه هم اکنون بحث در محافل مختلف بر سر تاچ کردن و کلیک کردن برای استخراج کوینی به نام همستر بالا گرفته و کاربران بسیاری به صورت روزانه به جمع بازیگران این بازی می پیوندند.
وی می افزاید: البته تجربه چنین بازی نیز در گذشته به نام «نات کوین» وجود داشته که این نات کوین با روش های متفاوتی، خلق ارزش دیجیتال می کرد؛ اما با توجه به اینکه تلگرام خود امکاناتی در اختیار داشت و توانست ارز دیجیتال استخراج و آن را ارزشگذاری کند، بالطبع توانست برای کاربران خود هم، ایجاد ارزش افزوده نماید؛ در حالیکه برای همستر کامبت این چشم انداز متصور نیست.
به گفته سلطانی زاده، در مورد همستر، نقشه راه مشخص و پلن از پیش تعیین شده ای وجود ندارد و فقط این بازی با توجه به عقبه مثبت نات کوین، در حال کسب شهرت بوده و از طریق سرگرمی که ایجاد کرده، کاربر کسب می کند.
وی اظهار داشت: واقعیت آن است که چشم انداز هیچ یک از این فعالیت ها در مورد بازی همستر، به هیچ عنوان مشخص نیست و امیدی هم وجود ندارد که این بازی منتج به ارزشگذاری جدید شود و یا حتی بتوان همستر را یک کوین مجازی دانست و با بررسی که جمعی از کارشناسان حوزه رمزارز انجام داده اند، این بازی بیشتر جنبه سرگرمی و وقت گذرانی دارد.
سلطانی زاده معتقد است که همستر برای کاربرانش، منتج به سود و منفعت مالی نمی شود؛ کما اینکه رمزارزها ساختار پیچیده ای دارند که باید در خرید و فروش و یا حتی سرمایه گذاری بر روی آنها، مراقبت کرد.
وی افزود: شاید بعدها حتی از یوزرها هم سوءاستفاده هایی صورت گیرد و یا گاها از کلیک هایی که صورت می گیرد، در جاهای دیگر سوءاستفاده شود؛ پس مردم نباید به راحتی به آن اعتماد کنند.
سلطانی زاده به کاربران توصیه کرد تا بر روی کوین هایی سرمایه گذاری کنند که در بسترهای رسمی قابل ارزشیابی و ارزشگذاری هستند و اگر می خواهند سرمایه گذاری کنند در بحث رمزارزها با متخصصان این امر مشورت کنند و از طریق کپی برداری کاری انجام ندهند.
حالا باید منتظر ماند و دید که آیا مطابق با وعده داده شده، آیا در تیرماه ارزشگذاری همستر کوین انجام خواهد شد یا فقط عده ای سرخورده از وقتی که در این حوزه صرف کرده اند، با سرابی در حوزه بازی های کریپتویی مواجه خواهند شد؟

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]