وضعیت سدهای کشور | کسری آب چقدر است؟
وضعیت سدهای کشور | کسری آب چقدر است؟

بارندگی های اخیر توانست مقدار اندکی از ظرفیت سدهای کشور را پر کند.

بارش ها هرچند اندک بود اما تواتست مقداری از ظرفیت سدهای کشور را پر کند اما باتوجه به تابستان پیش رو، صرفه جویی در مصرف آب باید مدنظر قرار گیرد.

رصد آخرین وضعیت سدهای تهران نشان‌می‌دهد علی‌رغم افزایش ذخایر سدها نسبت به زمان مشابه سال قبل، فاصله معناداری بین ذخایر فعلی سدهای تهران با شرایط نرمال وجود دارد.

 درحالی مجموع ذخایر سدهای تهران در هشتم‌خردادماه امسال به ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسید که میزان ذخایر نرمال سدهای تهران در خردادماه باید ۹۶۷ میلیون مترمکعب باشد و فاصله ۳۳۷ میلیون مترمکعبی ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران با شرایط نرمال حاکی از شرایط کم‌آبی است.

سد کرج (امیرکبیر) ذخیره‌ای ۱۴۵ میلیون مترمکعبی دارد که نسبت به ذخایر ۱۴۲ میلیون مترمکعبی سال گذشته در روز مشابه، حدود ۳ میلیون مترمکعب بیشتر است. ذخایر سد لتیان به ۷۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به ذخایر ۶۶ میلیون مترمکعبی زمان مشابه سال قبل، رشدی ۴ میلیون مترمکعبی دارد.

ذخایر سد طالقان با رشد ۵۰ میلیون مترمکعبی نسبت به روز مشابه سال قبل به ۲۸۴ میلیون مترمکعب رسیده، اما ذخایر سد ماملو نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افتی ۸ میلیون مترمکعبی داشته و حدود ۴۹ میلیون مترمکعب است.

درحالی مجموع ذخایر سدهای تهران در هشتم‌خردادماه امسال به ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسید که میزان ذخایر نرمال سدهای تهران در خردادماه باید ۹۶۷ میلیون مترمکعب باشد و فاصله ۳۳۷ میلیون مترمکعبی ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران با شرایط نرمال حکایت از شرایط کم‌آبی استان تهران در سال جاری دارد.

در زمان حاضر با وجود ۳۵ میلیارد مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۷ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۳ درصد این ظرفیت خالی است.

 در ۲۵۳ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا دوازدهم خرداد ۱۴۰۳) در مجموع ۳۵ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۳۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۶ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۲۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۲۰ میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، افزایشی ۱۰درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود ۳۵ میلیارد مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۷ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۳ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در دوازدهم خردادماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۸ درصدی میزان ذخایر سدها است.

همانطور که در جدول بالا مشخص است، سدهای دز در خوزستان، ارس در آذربایجان شرقی، سد ایلام در استان ایلام، خیرآباد در سیستان‌وبلوچستان، آزاد و قشلاق در کردستان و کوثر در کهگیلویه‌وبویراحمد پرشدگی ۱۰۰درصدی دارند.

منبع:

همشهری

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]