خبر خوش از دریاچه ارومیه |‌ بارش ها تاثیر گذار بود؟
خبر خوش از دریاچه ارومیه |‌ بارش ها تاثیر گذار بود؟

شواهد نشان می دهد که دریاچه ارومیه، پر بارش ترین حوضه کشور طی هفته گذشته بوده است.

دریاچه ارومیه را می توان یکی از حوضه های درحال بحران دانست که وضعیت چندان خوبی را طی سالیان گذشته نداشته است.

از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه‌ ارس و حوضه رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو کشور هستند. 

بر اساس پیش‌بینی‌های مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری (۳ تا ۸ تیر) وقوع بارش‌ها در شمال غرب و مناطقی از شمال کشور پیش‌بینی می‌شود. در این مناطق کشور مقادیر تجمعی بارش ۷۵-۵۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه ۱ کشور، حوضه آبریز دریای خزر با مقدار میانگین ۱۵.۱ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۱۰۰.۴ میلی‌متر و حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مقدار میانگین ۸.۵ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۹۷.۹ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های کشور در هفته جاری خواهند بود.

همچنین حوضه آبریز مرزی شرق با مقدار میانگین صفر میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۰.۱ میلی‌متر کم‌باران تر ین حوضه درجه ۱ کشور است.

از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه ارس با متوسط بارش ۱۷.۹ میلی‌متر و بیشینه بارش ۱۰۰.۴ میلی‌متر و حوضه رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز با مقدار میانگین ۴۵.۲ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۹۸.۷ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو کشور هستند.

از میان استان‌های کشور، استان‌های شمالی و شمال غرب کشور با بارش تجمعی معادل ۷۵-۵۰ میلی‌متر در هفته جاری پربارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: بحث تأمین حق‌آبه پایدار از تصفیه‌خانه تبریز و ارومیه به میزان سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب یک اقدام مهم و اثرگذار بود که برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد.

علی سلاجقه، در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت با بیان اینکه در دولت سیزدهم پروژه‌های سخت‌افزاری دریاچه ارومیه به پایان رسید و پروژه‌های نرم‌افزاری با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات در روند آبرسانی به دریاچه ارومیه، گرفتن آب در مسیر است البته اینها کشاورزان بومی منطقه نیستند بلکه خوش نشینانی هستند که در آنجا زندگی می کنند که با همکاری وزارت جهاد در حال ساماندهی آنها هستیم.

وی با بیان اینکه  بحث تأمین حق‌آبه پایدار از تصفیه‌خانه تبریز و ارومیه که به میزان سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب یک اقدام مهم و اثرگذار بود که برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد، گفت: حجم فعلی آب در دریاچه ارومیه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده که با اقدامات راهبردی که انجام گرفته، دیگر شاهد حذف دریاچه ارومیه از روی نقشه کشور نخواهیم بود و ریل‌گذاری موثری در راستای احیای این دریاچه در سه‌ سال فعالیت دولت سیزدهم انجام شده است.

او با بیان اینکه در ۳ سال فعالیت دولت مردمی، ۴ جلسه شورای عالی محیط زیست برگزار شد که بی‌سابقه بود و در این دوره، ۸۰۰ هزار هکتار به اراضی مناطق چهارگانه محیط زیست اضافه کردیم، گفت: سیاست اصلی ما در زمینه پسماند تفکیک از مبدا است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

او با بیان اینکه طرح مدیریت مردمی پسماند در روستاهای شمال کشور آغاز شده و در حال تسری و گسترش در تمام نقاط کشور است، اظهار کرد: سراوان یکی از معضلات ما در زمینه پسماند بود که ۹۰ درصد ساماندهی آن انجام شده و به زودی پایان می‌یابد.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]