افزایش تحریم های نفتی | روسیه به دردسر افتاد
افزایش تحریم های نفتی | روسیه به دردسر افتاد

امریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا تحریم های نفتی روسیه را افزایش دهند.

پس از حملات شدید روسیه به اوکراین، آمریکا و اروپا در تلاش هستند تا تحریم های نفتی روسیه را تشدید کنند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات متحده و اروپا در تلاش برای کاهش درآمد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان، واردات نفت روسیه را ممنوع کردند. اما رهبران آمریکا به زودی متوجه شدند که ممنوعیت مذکور، زمانی که به طور کامل اجرا شود، خطر سقوط قیمت میلیون‌ها بشکه نفت از بازار جهانی را به همراه خواهد داشت. 

 

مقامات خزانه‌داری آمریکا بنا دارند برای نفتکش‌هایی که به نفت روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک می کنند، جریمه اعمال کنند.، امری که نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی را بالا برده است.

مقامات وزارت خزانه‌داری دولت بایدن اقدامات جدیدی را با هدف فلج کردن ناوگان نفتکش‌های فرسوده‌ای که به تحویل نفت روسیه به خریداران در سراسر جهان در سرپیچی از تحریم‌های غرب کمک می کنند، پیشنهاد کرده اند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که تلاش برای تنبیه روسیه در بحبوحه نگرانی‌های کاخ سفید در مورد چگونگی تأثیر آن بر قیمت انرژی پیش از انتخابات نوامبر متوقف شده است.

نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات وزارت خزانه‌داری تا حدودی می‌خواهند این کار را با هدف قرار دادن ناوگان به اصطلاح مخفی تانکرهای نفتی انجام دهند که به روسیه اجازه می دهد نفت را بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه که ایالات متحده و متحدانش در سال ۲۰۲۲ اعمال کردند، بفروشد.

داده های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که سهم روسیه از گاز طبیعی تجارت جهانی که در سال ۲۰۲۱ به ۳۰ درصد رسید، تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت و درآمد روسیه از فروش گاز طبیعی از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ کاهش خواهد یافت. 

علیرغم افزایش مجدد قیمت نفت و عدم کارایی سقف قیمت نفت گروه هفت، درآمدهای بودجه نفت و گاز روسیه در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی کاهش یافت و ۲۳.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. با مقایسه ارقام قبل از جنگ از سال ۲۰۲۱، کاهش درآمدهای نفت و گاز بیشتر نمایان می‌شود. در حالی که میانگین قیمت نفت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ قابل مقایسه است، درآمدهای بودجه نفت و گاز به شدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۱، آن‌ها ۶.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳۵.۶ درصد از کل درآمدهای بودجه را تشکیل می دادند. در سال ۲۰۲۳ درآمدهای نفت و گاز فقط ۵.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳۰.۹ درصد از کل درآمدهای بودجه روسیه بودند.

بنا به گزارش شورای آتلانتیک، در حالی که مقامات وزارت خزانه‌داری می‌خواهند نفتکش های روسی را از کار بیندازند، مشاوران اقتصادی در داخل کاخ سفید نگران هستند که این مسئله خطر افزایش قیمت نفت را در تابستان به دنبال دارد و قیمت بنزین آمریکا را بالا می‌برد، امری که می‌تواند به کمپین انتخاب مجدد ‌بایدن لطمه بزند. 

علیرغم اقدامات تنبیهی واشنگتن، توانایی مستمر روسیه برای تجارت، درخواست‌ها برای مقررات اجرایی اضافی را تشدید کرده است. «کریگ کندی»، محقق دانشگاه هاروارد، گفت: «روسیه نشان داده که می‌تواند در زمینه دور زدن تحریم‌ها تا حد قابل‌قبولی موفق عمل کند. این بدان معناست که دولت بایدن در موضع شکننده‌ای قرار می‌دهد. از جهتی عدم ادامه تحریم‌ها و افزایش فشارها سبب می‌شود که جسارت کرملین بیشتر شده و همچنان به دور زدن تحریم‌ها ادامه دهد. اما از سوی دیگر، تنگ‌تر کردن حلقه محاصره نیز تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت حامل‌های انرژی در از جمله در آمریکا و قیمت بنزین می‌گذارد و این چیزی نیست که بایدن کمی مانده به انتخابات ریاست جمهوری نوامبر در پی آن باشد.»

منبع:

انرژی پرس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]