رشد محسوس بهره‌برداری از میادین نفت دریایی
رشد محسوس بهره‌برداری از میادین نفت دریایی

آمار نشان می دهد که ایران در زمینه بهره برداری از منابع نفتی دریایی، رشد قابل توجهی داشته است.

بهره برداری از منابع نفتی دریایی می تواند اقدام مناسبی باشد و بهره گیری از تجهیزات مدرن در راستای برداشت نفت، کشور را به سمت سوی اقتصاد قوی سوق می دهد. 

یک کارشناس ارشد صنایع دریایی و انرژی با اشاره به توسعه فاز‌های پارس جنوبی، پیشرفت کشور در حوزه فراساحل را مناسبت توصیف کرد و گفت: طی سال‌های آینده ایران به میلیارد‌ها دلار انواع شناور و صنایع فراساحل نیاز دارد.

 ناخدا نظام نجفی بیرگانی، کارشناس ارشد صنایع دریایی و انرژی بیان کرد: به دلیل وجود ذخایر گسترده هیدروکربوری در بستر دریاها، پیشرفت فنّاوری اکتشاف و استخراج نفت از آب‌های عمیق و وجود میادین مشترک هیدروکربوری، توسعه صنایع فراساحل در دستور کار بسیاری از کشور‌های پیشرفته قرار گرفته است.

وی افزود: مقایسه میزان تولید نفت دنیا از خشکی و میادین دریایی طی سال‌های ۱۹۶۵ تا کنون، نشان می‌دهد هر ساله روند بهره‌برداری از میادین نفت دریایی رو به رشد بوده است.

به گفته نجفی بیرگانی، تولید نفت و گاز از میادین دریایی عمیق در حال افزایش بوده و تولید نفت از میادین خشکی طی چند دهه اخیر در جهان نسبتاً ثابت مانده است. بخش قابل توجهی از ذخایر نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران در دریا‌ها یا سواحل قرار گرفته است که اکتشاف، بهره‌برداری و انتقال آن نیازمند صنایع و خدمات دریایی گسترده و پیشرفته خواهد بود.

وی افزود: در سال‌‎های اخیر با توسعه فاز‌های پارس جنوبی، توانایی کشور با به دست آوردن تکنولوژی ساخت سکوها، لوله‌گذاری و پشتیبانی سکوها، ظرفیت‌های حوزه فراساحل به خوبی گسترش یافته و نسبتاً در این حوزه، کشور به پیشرفت‌های خوبی رسیده است.

این کارشناس ارشد صنایع دریایی و انرژی افزود: سهم خشکی از منابع هیدروکربوری حدود ۹ درصد، سهم منابع دریایی کم عمق حدود ۲۴ درصد و سهم منابع دریایی در آب‌های عمیق حدود ۶۷ درصد است که این موضوع اهمیت صنایع فراساحل با تأکید بر حوزه آب‌های عمیق را نشان می‌دهد که متأسفانه در کشور کمتر به آن پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۶ درصد از میادین نفتی ایران (۱۷ درصد از میادین گازی و ۵۳ درصد از میادین نفتی و گازی مشترک ایران) در دریا واقع شده‌اند. با توجه به برداشت روزافزون کشور‌های همسایه از میادین نفتی و گازی مشترک دریایی، توسعه صنایع فراساحل بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

نجفی بیرگانی گفت: بیشتر فعالیت صنایع فراساحل کشور در آب‌های کم‌عمق بوده و درخصوص آب‌های عمیق هنوز در ابتدای راه هستیم. با توجه به نقش مؤثر توسعه صنعت فراساحل در بهره‌برداری از منابع هیدروکربوری و استفاده از آن در رشد و شکوفایی دیگر صنایع کشور، لازم است این صنایع در کانون سیاست‌های توسعه‌ای و صنعتی ایران قرار گیرد.

وی افزود: پیش‌بینی حجم تجمیعی بازار انواع شناور‌ها و سکو‌های فراساحل صنایع دریایی کشور از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که بخش بزرگی از این بازار در خدمت بخش نفت و گاز کشور خواهد بود.

این کارشناس ارشد صنایع دریایی و انرژی بیان کرد: براساس برآورد‌های انجام شده، ایران طی چند سال آینده، سالانه به‌طور میانگین  میلیارد‌ها دلار انواع شناور و صنایع فراساحل لازم دارد که این امر به تأمین مالی از سوی صندوق توسعه ملی و نظام بانکی کشور و مشارکت بخش خصوصی قدرتمند نیازمند است.

نجفی بیرگانی صنعت ساخت و تعمیر شناور‌ها را یکی از صنایع استراتژیک کشور اعلام کرد و افزود: با توجه به ایجاد اشتغال و درآمد بسیار بالا همچنین صنایع جانبی مرتبط زیادی که این صنعت ایجاد می‌کند، صنعت تعمیر شناور‌ها می‌تواند عامل توسعه صنعتی و اقتصادی هر کشور و زمینه‌ای برای رشد صنایع جانبی مختلف باشد.

منبع:

مانا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]