بورس انرژی جان تازه گرفت
بورس انرژی جان تازه گرفت

در روز دوشنبه هشتم مرداد، فروش برق نیروگاه‌های خصوصی در بورس انرژی با افزایش ۵۳ درصد از ۴۷۹‌هزار و ۶۴ مگاوات ساعت به ۵۴۶ هزار و ۶۲۳ مگاوات ساعت افزایش یافت.

گزارش روزانه معاملات شرکت‌های توزیع برق در بورس انرژی نشان می‌دهد که حجم فروش نیروگاه‌های خصوصی در روز دوشنبه هشتم مرداد نسبت به روز قبل، ۵۳ درصد افزایش یافته و از ۳۱ درصد به ۴۸ درصد رسیده است، در حالی که فروش نیروگاه‌های دولتی با ۲۲ درصد کاهش، از ۶۷ درصد به ۵۲ درصد کاهش یافته است.

در روز ۹ مرداد جاری ۵۹۲ هزار و ۳۹۳ مگاوات ساعت برق به‌وسیله نیروگاه‌های دولتی در بورس به فروش رسید که نسبت به بخش خصوصی با ۵۴۶ هزار و ۶۲۳ مگاوات ساعت‌فروش انرژی، همچنان پیشتاز است.

ارزش معاملات برق در بورس انرژی نیز در روز ۹ مرداد جاری یک‌هزار و ۳۴۳ میلیارد ریال به ثبت رسید که نسبت به معاملات روز قبل از آن به ارزش یک‌هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال، ۲۵ درصد کاهش یافت و حجم معاملات روزانه نیز با ۲۶ درصد کاهش از یک میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۶۸ مگاوات ساعت به یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۱۶ مگاوات ساعت رسید.

حجم معاملات گواهی ظرفیت برق به ۲ هزار و ۳۶۴ مگاوات رسید

از ابتدای راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت برق (۱۳۹۸) تا پایان تیر ۱۴۰۳ حجم کل معاملات قراردادهای این بازار در بورس انرژی، به ۲۳۶۴ مگاوات رسیده است.

شرکت مدیریت شبکه برق ایران، تاکنون ۸۱۶ معامله اوراق گواهی ظرفیت به ارزش ۶۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال با حداکثر قیمت حدود ۱۰۲ میلیون ریال به‌ازای هر کیلووات مورد معامله قرار گرفته است.

تاکنون ۳۸۴ مشترک بالای ۵ مگاوات با حجم ۵۲۱۲ مگاوات برای خرید اوراق گواهی ظرفیت به بورس انرژی معرفی شده‌اند و در سمت عرضه نیز به میزان ۱۵۸۱ مگاوات گواهی ظرفیت قابل‌عرضه در بورس انرژی وجود دارد. همچنین در تیرماه ۱۴۰۳، تعداد ۷ اوراق گواهی ظرفیت با حجم ۵ مگاوات و باارزش ۲۵۱۴ میلیارد ریال در بورس انرژی معامله شده است.

گواهی ظرفیت اوراق بهادار قابل‌معامله در بورس انرژی است که توسط وزارت نیرو و باهدف ایجاد نیروگاه جدید و یا کاهش قدرت قراردادی مشترکان فعلی صنعت برق منتشر می‌شود و متضمن حق استفاده از برق برای دارندۀ آن است. از جمله مهم‌ترین مزایای اوراق گواهی ظرفیت می‌توان به تسهیل در تأمین مالی صنعت برق از بازار، کمک به ورود بخش خصوصی در صنعت برق و کمک به ارزیابی صرفۀ اقتصادی پروژه‌های نیروگاهی اشاره کرد.

منبع:

ایرنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]