حرکت خلاف جهت سکه گرمی با بازار طلا
حرکت خلاف جهت سکه گرمی با بازار طلا

اکوایران: مردادماه بازار ارز و طلا راکد بود و فقط طلای گرمی در بازار طلا خلاف جهت بقیه بازیگران طلا بازی کرد.

اردیبهشت‌ماه با سانحه سقوط بالگرد سیدابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید و خرداد ماه به گذار از دولت سیزدهم به چهاردهم گذشت. اکنون کمتر از ده روز تا مهم‌ترین انتخابات کشور در چهار سال آینده زمان باقی است.

مهم‌ترین اخباری که بازار‌ها‌‌ در ماه جاری دنبال می‌کردند اخبار مربوط به انتخابات بود. ابتدای خرداد عزای عمومی به دلیل درگذشت رییس‌جمهور ایران برپا شد، پس از آن نام‌نویسی ‌برای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد، شورای نگهبان تأیید صلاحیت‌ها را انجام داد و در نهایت رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری آغاز شد. با آغاز رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری، بیشترین نگاه فعالان اقتصادی، معامله‌گران و تحلیلگران به صحبت‌ها و وعده‌های نامزدها بوده است. در این حین بازار بازی تلگرامی که وقت را هزینه میکرد داغ‌تر از سایر بازارها بود.

در خرداد‌ماه بازار ارز در رکود سنگینی قرار گرفت و اسکناس آمریکایی نوسان کمتر از یک درصد را تجربه کرد.  حباب درهم در بیشتر روزهای خرداد‌ماه منفی بود و تتر هم در این ماه، بیشتر زیر قیمت دلار تهران معامله شد که همه این موارد رکود بازار ارز را تایید می‌کند.

بازدهی درهم در ماه جاری به ۱.۳ درصد رسید و رشد آن بیشتر از دلار تهران بود، دلیل رشد بیشتر درهم نسبت به دلار حباب منفی درهم در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ است، حباب درهم در پایان اردیبهشت‌ماه منفی ۴۵۰ تومان بود ولی در پایان سومین ماه سال حباب درهم به مثبت ۱۵۰ تومان رسید، تغییر حباب درهم از بازه منفی به مثبت دلیل رشد بیشتر درهم در ماه جاری است.

به جز سکه گرمی، بازدهی سایر اقلام طلا در خرداد‌ماه منفی بوده است. چسبندگی قیمت در سکه گرمی در روزهای رکودی بالاست و زیاد تغییر قیمت نمی‌دهد به عنوان مثال قیمت سکه گرمی از نوزدهم خرداد ماه ثابت بوده و تغییری نکرده است به همین‌خاطر سکه گرمی نسبت به اتفاقات کوتاه‌مدتی تغییر قیمت چندانی را تجربه نمی‌کند. اختلاف قیمت سکه گرمی در پایان خرداد ماه نسبت به مدت مشابه ماه قبل فقط ۱۰۰ هزار تومان است که بازدهی ۱.۴ درصدی را برای آن رقم زده است.

علیرغم رشد کم دلار، بازدهی اقلام طلا در این ماه منفی بود. دلیل این رویداد بازدهی منفی اونس جهانی طلا در این ماه است. طلای جهانی در این بازه زمانی کاهش ۳.۵ درصدی را ثبت کرده است.

بیشترین کاهش قیمت این ماه هم به نیم سکه رسید.

ربع سکه هم با کاهش ۲.۶ درصدی بیشترین کاهش ماهانه را بعد از نیم سکه در بازار داخلی ثبت کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]