وجود ناترازی در تولید دام سنگین/نیازمند آزادسازی صادرات دام سبک هستیم
وجود ناترازی در تولید دام سنگین/نیازمند آزادسازی صادرات دام سبک هستیم

رئیس شورای تامین دام کشور از وجود ناترازی در تولید دام سنگین خبر داد و گفت: بر این اساس لازم است آزادسازی صادرات دام زنده در کشور برای ایجاد تعادل در بخش تولید صورت گیرد.

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در حال حاضر وضعیت ذخایر گوشتی و گوشت در کشور بسیار مطلوب است. گوشت منجمد و تنظیم بازاری به وفور پیدا می‌شود.
وی با اشاره به افزایش مصرف گوشت در ایام عاشورا و تاسوعا افزود: در این ایام تقاضا برای دام زنده خیلی پایین بود زیرا قیمت دام زنده از نظر مصرف کننده بالاست و دام زنده گران است. به همین خاطر امکان تهیه آن برای متقاضیان نیست و افراد به سمت گوشت‌های وارداتی می‌روند.
رئیس شورای تامین دام کشور گفت: البته گوشت‌های وارداتی هم متنوع است. گوشت برزیلی، هندی و … داریم. وجود گوشت ارزان برای پاسخگویی به تقاضا سبب شد که اکنون جمعیت خیلی زیادی از دام سبک پروار شده، وارد بازار نشود و در واقع مشتری نداشته باشد. در بخش گوساله هم شرایط به همین صورت است.
وی ادامه داد: واردات گوشت با قیمت مناسب را می‌توان پذیرفت اما تولیدکننده چه کند که هزینه‌های تولید بالاست و قیمت تمام شده محصولش، گران است.
صادرات مسیر خود را طی کند
پوریان تاکید کرد: باید همان‌طور که مدیریت واردات برای تنظیم بازار انجام می‌شود، صادرات هم مسیر خود را طی کند.
وی یادآور شد: پرواربندی در بحث تولید گوشت، همان حلقه‌ای است که سرمایه واقعی به بخش دام ورود می‌کند. دام ضعیف، لاغر و کوچک از عشایر و روستاییان خریداری می‌شود و در یک فضای محصور، با یک دوره مشخص این دام پروار شده، تبدیل به گوشت می‌شود و پس از آن راهی بازار خواهد شد.
رئیس شورای تامین دام کشور اضافه کرد: در حال حاضر حوزه پرواربندی ضعیف شده است. سرمایه‌ها در پرواربندی می‌خوابد و بازار ندارد. زیرا برای عرضه محصول فقط فضای داخلی تعریف می‌شود، در حالی که باید اجازه بدهند که این دام صادر شود.
وی درباره اینکه آیا دام موجود در پرواربندی‌ها مازاد است، بیان کرد: نمی‌توان اسم این دامی که داریم را مازاد بگذاریم اما این دامی است که بازار ندارد. مردم اکنون دنبال گوشت قیمت پایین هستند. برای همین دام پروار شده فعلی بازار ندارد و گوشت قیمت پایین به صورت تنظیم بازاری در حال توزیع است.
چهار و نیم راس دام سبک روی دست تولیدکننده باد کرده است
رئیس شورای تامین دام کشور تعداد دام سبک اعم از بز و گوسفند موجود در پرواربندی‌ها را چهار و نیم میلیون راس اعلام کرد و افزود: این تعداد دام سبک آماده کشتار موجود است. در بخش دام سنگین هم قریب به ۲۰۰ هزار راس موجود است.
وی افزود: اگر گوشت تولید داخل گران باشد، مردم سراغ گوشت‌های ارزان‌تر می‌روند که بازار را پر کرده است. در حال حاضر بازار با اشباع روبرو است و دلیلش این است که گوشت زیادی در بازار موجود است. ما از این روند استقبال می‌کنیم ولی نباید تولید داخل و دامدار آسیب ببیند. تنها راه موجود این است که اجازه بدهند صادرات دام در این روزها انجام شود، نه اینکه تصمیم‌گیری را به پاییز و زمستان موکول کنیم.
اکنون، فصل صادرات است
پوریان توضیح داد: ما معمولا در تابستان و دو ماه از فصل بهار عرضه گسترده دام را داریم ولی مصرف گوشت قرمز کاهش می‌یابد اما در پاییز و زمستان شرایط برعکس می‌شود. تقاضا برای گوشت بالا می‌رود و به دلیل زایش‌های پاییزه و زمستان تولید هم بالا می‌رود.
وی افزود: دام هم یک پیک زایش دارد، معمولا پیک اصلی در پاییز است و بخشی در زمستان اتفاق می‌افتد. بنابراین در زمان افزایش تقاضا برای گوشت و فصل سرد سال، صادرات کار اشتباهی است. ضمن آنکه گاهی به دلیل همین زایش‌ها و بعضی موقع‌ها به خاطر برف و باران، تردد سخت می‌شود و بنابراین عرضه دام کم می‌شود.
رئیس شورای تامین دام کشور گفت: اگر قرار است کاری برای دامدار انجام شود، در تابستان و دو ماه از بهار امکان انجام صادرات دام زنده وجود دارد. نباید مثل سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که وزارت جهاد کشاورزی صادرات را در زمان اوج مصرف و پاییز باز کرد و همزمان خرید تضمینی و ذخیره‌سازی گوشت توسط شرکت پشتیبانی دام انجام شد، عمل کنیم.
وی ادامه داد: این سیاست سبب شد که با کاهش وحشتناک گوشت در این دو سال مواجه شویم و متعاقب آن قیمت‌ها در بازار جهش یافت.
نیاز به احیای پرواربندی گوساله
پوریان گفت: باید پرواربندی گوساله در کشور احیا شود. در کشور ما گرایش به مصرف گوشت گوساله بالاست. پرواربندی دام سنگین بیشترین آسیب را در زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت زیرا هزینه تولیدش بالا رفت.
وی افزود: عملا چیزی به اسم گوساله مرتعی نداریم و همه در دامداری بسته با یک هزینه، تغذیه و جیره مشخص پروار می‌شوند. باید دام ارزان قیمت وارد شود و در اختیار دامداران قرار گیرد تا این ناترازی تولید در بخش دام سنگین جبران شود.
رئیس شورای تامین دام کشور ادامه داد: دلیل این ناترازی آن است که فعالیت دامدارهای بزرگ ما به خاطر هزینه‌های بالا، نبود مدیریت درست در بازار و فروش متوقف شده است.
وی تاکید کرد: اکنون دام زیاد است. دامدار به دلیل عدم فروش در فشار قرار گرفته است از سوی دیگر دام هم قیمتش بالاست و خریدار امکان خرید ندارد. واردات گوشت ارزان خوب است به شرط آنکه ظرفیت دامداری‌های را خالی کنیم تا دامدار هم منتفع شود. ساز و کار آن صادرات است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]