زینک فلیک، مدرن ترین پوشش ضد زنگ
زینک فلیک، مدرن ترین پوشش ضد زنگ
پیشرفت تکنولوژی فقط در عرضه گوشی‌های هوشمند یا شبکه‌های اجتماعی خلاصه نمی‌شود. برای مثال همین که ساختمان‌ها و خانه‌ها امروزه با امنیت و مقاومت بیش‌تری ساخته می‌شوند، نوعی از پیشرفت تکنولوژی به حساب می‌آید که نتیجتا به افزایش سطح رفاه افراد می‌انجامد.

در حال حاضر برخلاف سال‌های گذشته، بیس اصلی ساختمان‌ها، به جای چوب، آهن آلات است. آهن و فلزات در کنار آن‌که مقاومت زیادی به ساختمان می‌دهند، معایب مخصوص به خود را نیز دارا هستند. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در کمین آهن آلات است، زنگ زدگی و خوردگی آن‌هاست. روش‌های مختلفی برای محافظت فلز در برابر این عارضه وجود دارد که با سبک و سنگین کردن مزایا و معایب آن، می‌توان بهترین روش را بکار گرفت. در ادامه مطلب به معرفی روش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

روش های محافظت فلز از زنگ زدگی چیست؟

برای آن‌که بتوان از زنگ زدن آهن آلات جلوگیری کرد، روش‌های مختلفی را می‌توان مورد استفاده قرار داد. این روش‌ها می‌توانند شامل اعمال روکش‌های مخصوص بر سطح قطعه و یا ایجاد وضعیت مطلوب در محیط باشند. در مواردی نیز مجبور به استفاده از چند روش مختلف خواهیم بود تا به نتیجه دلخواه دست یابیم. به‌هرروی برای این هدف می‌توان رویه‌های زیر را مورد استفاده قرار داد:

  • پوشش دهی آهن آلات– پوشش‌دهی آهن آلات خود طرق مختلفی دارد. این موارد شامل ۱٫ رنگ آمیزی هستند که یکی از روش‌های بیسیک و معمول پوشش دهی فلزات به شمار می‌آید و به علت ایجاد لایه‌ای محافظتی، از واکنش فلز با اکسیژن جلوگیری می‌کند، اگرچه محافظت چندانی برای آهن فراهم نمی‌کند، ۲٫ گالوانیزاسیون که طی آن یک قطعه آهنی در حمامی از فلز روی مذاب قرار داده می‌شود و مقاومت خوبی در برابر زنگ‌زدگی ایجاد می‌کند، ۳٫ آبکاری با زینک فلیک که مقاومت بسیار زیادی نه تنها در برابر زنگ زدگی که در برابر خوردگی نیز فراهم می‌کند.
  • کنترل رطوبت محیط– برای همه ما پیش آمده است که مشاهده کنیم که لوازم آهنی با قرارگیری طولانی مدت در رطوبت، دچار زنگ زدگی شوند. اولین و اصلی‌ترین علت زنگ‌زدگی هر قطعه آهنی، وجود رطوبت است. به همین علت اغراق نیست اگر بگوییم با کنترل رطوبت محیط می‌توان به میزان چشم‌گیری از زنگ‌زدگی قطعات جلوگیری کرد. دستگاه‌های رطوبت‌گیر یکی از مواردی هستند ک برای این منظور استفاده می‌شوند.
  • بکارگیری فلزات مقاوم به زنگ زدگی– به جز اعمال پوشش بر سطح فلز یا کنترل شرایط محیطی، می‌توان از همان ابتدا از فلزاتی که نسبت به زنگ زدگی مقاومت دارند، استفاده کرد. این فلزات به علت آن‌که در ترکیبات خود دارای فلز کروم هستند، عملکرد بسیار خوبی در محیط‌های مستعد خوردگی و زنگ زدگی دارند.
  • استفاده از بازدارنده های زنگ‌زدگی– بازدارنده‌ها همان‎طور که از نامشان برمی‌آید، از وقوع خوردگی جلوگیری می‌کنند و حالت‌های مختلفی مانند اسپری، پودر و یا مایع در بازار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال، اسپری گالوانیزه سرد، در این دسته‌بندی جای دارد که برخلاف گالوانیزه گرم، مقاومت چندانی را حاصل نمی‌شود؛ اگرچه ظاهر براق و درخشانی به قطعات می‌دهد.
  • روغن کاری فلزات- روش دیگری که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی فلزات استفاده می‌شود، روغن‌کاری آن‌ها است. با اعمال لایه‌ای کم ضخامت از روغن بر سطح قطعه، از واکنش فلز با اکسیژن و از تماس با رطوبت، جلوگیری خواهد شد. لازم به ذکر است که این روش بیش‌تر برای قطعات رزوه‌دار همچون پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • روغن کاری فلز با ایجاد یک لایه نازک از روغن روی سطح آن، می‌تواند از تماس فلز با اکسیژن و رطوبت جلوگیری کند و از زنگ زدگی آن محافظت کند. روغن کاری روشی مناسب برای جلوگیری از زنگ زدگی قطعات فلزی کوچک مانند پیچ و مهره است.

چرا زینک فلیک به عنوان بهترین پوشش ضد زنگ به شمار می‌آید؟

همان‌طور که پیش از این معرفی کردیم، روش‌های مختلفی برای پوشش‌دهی آهن آلات وجود دارد که قطعا هر کدام مزایای مربوط به خود را دارا هستند. اما چه عاملی باعث می‌شود که زینک فلیک داکرومات میان صنایع مختلف، به عنوان بهترین نوع پوشش به شمار بیاید؟

  1. برخورداری از خاصیت خودترمیمی- یکی از ویژگی‌هایی که صرفا منحصر به زینک فلیک داکرومات می‌شود، خاصیت خودترمیمی است. این خاصیت به آن معنا است که در صورت ایجاد آسیب یا خراش بر سطح، امکان ترمیم خود را دارد.
  2. مقاومت بالا در برابر خوردگی- مقاومت پوشش زینک فلیک داکرومات نسبت به گالوانیزه، قابل مقایسه نیست؛ چراکه پوشش‌های گالوانیزه نهایتا تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تغییر شکل نمی‌دهند، این در حالی است که قطعات با پوشش زینک فلیک، تا دمای ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل می‌کنند.
  3. برخورداری از طول عمر زیاد– پوشش زینک فلیک داکرومات با ساختار پولکی شکل خود، بدون آن‌که تغییر شکل دهد یا به رنگ قرمز درآید، در برابر خوردگی تا ۲۰۰۰ ساعت سالت اسپری، از خود مقاومت نشان می‌دهد؛ در حالی‌که گالوانیزه گرم که جزو مقاوم‌ترین پوشش‌ها به شمار می‌آید، حداکثر ۲۵۰ ساعت سالت اسپری از خود مقاومت نشان می‌دهد. به همین خاطر استفاده از روکش زینک فلیک در دراز مدت سبب حفظ سرمایه و کاهش هزینه خواهد شد.
  4. حفظ خواص مکانیکی- در پوشش‌دهی با زینک فلیک به علت آن‌که از مرحله اسیدشویی استفاده نمی‌شود، هیدروژن به درون قطعه نفوذ نمی‌کند، فرآیند تردی رخ نمی‌دهد و در نتیجه خواص مکانیکی قطعه حفظ می‌شود. همچنین به علت آن‌که انجام فرآیند آبکاری با زینک فلیک در دمای بالا نیست، تجهیزات آبکاری شده دچار بازپخت نمی‌شوند و در نتیجه خواص مکانیکی قطعه از بین نخواهد رفت. در مقابل فرآیند گالوانیزاسیون با دمایی حدود ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود که موجب افت کیفیت قطعات خواهد شد.
  5. رنگ پذیری بالای زینک فلیک داکرومات- زینک فلیک داکرومات به علت آن‌که دارای ساختار فلس شکل، نسبت به پوشش‌های دیگر، قابلیت رنگ‌پذیری بالاتری دارد. همین موضوع سبب آن می‌شود که زینک فلیک برای افرادی که به دنبال رنگ‌کاری قطعات هستند، به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل شود.
  6. سازگاری با محیط زیست- به جهت حذف مرحله اسیدشویی در فرآیند پوشش‌دهی با زینک فلیک، دوست‌دار محیط زیست به حساب می‌آید و تهدیدی برای طبیعت محسوب نمی‌شود.چ
  7. برخورداری از ضخامت پایین- یکی از مهم‌ترین مزیت‌های زینک فلیک داکرومات آن است که با ضخامت بسیار پایین اعمال می‌شود و پوششی یکنواخت و یکدست ارائه می‌دهد. به همین علت به آسانی می‌توان برای پوشش‌دهی قطعات کوچک همچون پیچ و مهره‌ها از پوشش زینک فلیک استفاده کرد. گالوانیزه گرم به علت آن‌که حداقل ضخامت ۶۰ میکرون حاصل می‌کند، برای پوشش‌دهی این تجهیزات اصلا توصیه نمی‌شود.

شاهین فلز سپاهان؛ ارائه دهنده خدمات ضد زنگ فلزات

کارخانه شاهین فلز سپاهان، به تازگی خط پوشش زینک فلیک داکرومات خود را راه‌ اندازی کرده است و به عنوان یکی از معدود کارخانه‌ها در ایران و خاور میانه به شمار می‌آید‌ که خدمات پوشش‌دهی زینک فلیک را ارائه می‌دهد. همچنین کارخانه شاهین فلز سپاهان به عنوان تولیدکننده اولین خط لارج پارت (Large Part)  پوشش زینک فلیک در ایران شناخته می‌شود.

اجرای خدمات پوشش‌دهی آهن آلات با زینک فلیک، در کارخانه شاهین فلز سپاهان توسط کادری مجرب و متخصص صورت می‌گیرد که همین موضوع تضمین‌کننده کیفیت بالای خدمات این مجموعه است. در صورتی که قصد استفاده از خدمات شرکت شاهین فلز سپاهان را دارید، می‌توانید به صورت همه روزه با کارشناسان متخصص مجموعه ما در تماس باشید.

آدرس کارخانه: شهرک صنعتی بزرگ، بازارچه، خیابان اندیشمندان ۱۶، خیابان کارآفرینان، نبش کارآفرینان ۱۴٫۱

تلفن: ۱۴-۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

جمع بندی

زینک فلیک داکرومات، جزو جدیدترین روش‌های پوشش‌دهی قطعات آهنی به حساب می‌آید که مقاومت حداقل ۵۰۰ ساعت سالت اسپری را فراهم می‌کند و علاوه بر آن‌که امکان اعمال با ضخامت بسیار پایین را دارا است، به علت عدم استفاده از فرآیند اسیدشویی، خواص مکانیکی خود را از دست نمی‌دهد و با محیط زیست سازگار است.

شرکت دانش بنیان تولیدی بازرگانی شاهین فلز سپاهان یکی از معدود کارخانجاتی است که خط پوشش زینک فلیک داکرومات را با دستگاه‌های به روز و کارشناسان متخصص راه‌اندازی کرده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]