خطر در ۵ استان کشور | هشدار وزارت بهداشت درباره «پشه آئدس»
خطر در ۵ استان کشور | هشدار وزارت بهداشت درباره «پشه آئدس»

درباره پشه آئدس (عامل بیماری تب دنگی)، حسین فرشیدی معاون وزیر بهداشت توضیحاتی ارائه داد.

معاون وزیر بهداشت، حسین فرشیدی، اعلام کرد که در حال حاضر پشه آئدس در ۵ استان ایران شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و مازندران شناسایی شده است. او بیان کرد که نوع پشه‌هایی که در شمال و جنوب کشور شناسایی شده‌اند، با یکدیگر تفاوت دارند و پشه‌های جنوبی تهاجمی‌تر و بیماری‌زاتر هستند و شدت بیماری در آن‌ها بیشتر است.

عضی از نشانه‌های تب دنگی شامل تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد ماهیچه‌ها و مفاصل است، دیگر علائم تب دنگی عبارت است از:  تب ناگهانی شدید، سردردهای مکرر و شدید، درد در پشت چشم‌ها، درد شدید در مفاصل و ماهیچه‌ها، خارش پوست، خون‌ریزی بینی یا لثه، کبود شدن بدن به راحتی.

درمان نیش پشه آئدسدر صورت آلوده شدن به ویروس، پشه آئدس هیچ درمان خاصی وجود ندارد، اما برای کنترل علائم دردهای ماهیچه‌ای و تب می‌توان از کاهش‌دهنده‌های تب و مسکن استفاده کرد. بهترین انتخاب برای درمان این علائم استفاده از استامینوفن  است. بیمار مبتلا به تب دنگی نباید از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن و آسپرین استفاده کند، زیرا این داروها سبب نازک شدن عروق خونی و  افزایش خون‌ریزی می‌شود.

‌محمد اسماعیل مطلق در نشست مدیریت بهینه، پیشگیری و کنترل بیماری های منتقله از پشه آئدس که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: تغییر اقلیم موجب ایجاد تغییرات آب و هوایی گسترده ای در دنیا و کشور شده که بارندگی ها، سیل های غیرمنتظره و مخرب، کم بارشی و گرمای طاقت فرسا در فصل های مختلف از نتایج آن است.وی با بیان اینکه تغییر اقلیم روی هوا، آب و غذا بیشترین تاثیرات را داشته است، افزود: شیوع گسترده پشه آئدس و بیماری‌های ناشی از آن در دنیا و ایران نیز ناشی از همین تغییر اقلیم است و اگر تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور به وظایف پیشگیرانه خود که توسط سازمان پدافند غیرعامل به آنها ابلاغ شده توجه و عمل نکنند، شاهد همه گیری گسترده این پشه و بیماری‌هایش در کشور همانند کشورهای برزیل و امارات، خواهیم بود.

همه دستگاه‌ها پای کار مبارزه با آئدس بیایند

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با بیان اینکه مبارزه با پشه آئدس و پیشگیری از همه گیری بیماری‌های ناشی از آن وظیفه همه ارگان ها و دستگاه هاست و وزارت بهداشت فقط در بخش درمان بیماری‌ها وظیفه منحصر به فرد دارد، بیان داشت: در خصوص تاثیرات تغییر اقلیم بر سلامت، سندی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی سندی در حال تدوین است که در شانزدهمین جلسه این شورا به ریاست شهید رئیسی مورد بحث قرار گرفت و اکنون به دفتر رئیس جمهور منتخب نیز ارائه شده است تا در اولین جلسه این شورا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

مطلق ظهور بیماری‌های نوپدید و بیداری بیماری‌های خفته را نیز ناشی از تغییر اقلیم دانست و گفت: پشه آئدس پیش از انقلاب در خرمشهر مشاهده شده بود ولی خفته بود و امروز دوباره بیدار شده و اکنون در بندرلنگه به بیماری بومی تبدیل شده است.وی تصریح کرد: حتی بیماری مالاریا که در حال ریشه کنی بود و بیماری جذام که ریشه کن شده بود نیز ممکن است دوباره بیدار شوند، بنابراین همکاری دستگاه‌ها با دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای اجرای برنامه‌های راهبردی سلامت و انجام وظایف اختصاصی شان، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]