بهترین زمان خرید صندوق طلای بورسی!
بهترین زمان خرید صندوق طلای بورسی!

در طول تاریخ طلا سرمایه گذاری امنی برای افراد بوده است. طلا به عنوان یک فلز در صنعت، کاربردهای زیادی دارد اما دلیل اصلی که سرمایه گذاران به آن علاقه دارند این است که این فلز گرانبها می‌تواند سرمایه آن‌ها را در برابر تورم مصون بدارد.

سرمایه گذاری در صندوق طلا یا طلای فیزیکی؟!
در گذشته سرمایه گذاری در طلا تنها از طریق خرید طلای فیزیکی از جمله سکه، شمش و طلای زینتی ممکن بود. اما امروزه راه بهتری برای ورود به بازار طلا و سرمایه گذاری در آن وجود دارد. صندوق‌ طلا می‌تواند جایگزین مطمئنی به جای خرید فیزیکی طلا باشد. این صندوق‌ها دارای شرایط و ویژگی‌هایی هستند که سرمایه گذاری در طلا را مطمئن‌تر و آسان‌تر می‌کند. سرمایه گذاری در صندوق طلا ریسک سرقت و جعل ندارد. نداشتن اجرت و مالیات یکی از ویژگی های مهم صندوق های طلا است. با این حال ممکن است این سوال برای سرمایه گذاران به وجود بیاید که بهترین زمان برای خرید صندوق طلای بورسی چه زمانی است؟ در ادامه به بررسی این سوال می‌پردازیم.
عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا
اصلی‌ترین محرکی که برای قیمت طلا در ایران وجود دارد، قیمت دلار است. به دلیل اینکه قیمت طلا با قیمت دلار همبستگی مثبت دارد، هر زمان قیمت دلار در کشور روند افزایشی داشته باشد قیمت طلا نیز روند روبه رشد خواهد داشت. از سوی دیگر، قیمت طلا می‌تواند تحت تاثیر انتظارات تورمی فعالان بازار قرار گیرد. اگر سرمایه گذاران انتظار داشته باشند که در آینده تورم افزایش ‌یابد برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید خود به خرید طلا روی می‌آورند. با افزایش تقاضا برای خرید طلا از سوی سرمایه گذاران، تقاضا افزایش یافته و در نتیجه قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند.
علاوه بر نرخ دلار و انتظارات تورمی عامل دیگری نیز بر قیمت طلا موثر است. به دلیل اینکه طلا در سراسر دنیا معامله می‌شود، قیمت جهانی آن بر قیمت طلا در ایران نیز تاثیر می‌گذارد. اگر اقتصاد جهانی وارد رکود شود، سرمایه گذاران در سراسر جهان شروع به سرمایه گذاری در بازار طلا می‌کنند. با این کار قیمت طلای جهانی افزایش می‌یابد در نتیجه قیمت طلا در ایران نیز افزایش خواهد یافت.
عوامل تاثیر گذار بر قیمت صندوق طلای بورسی
صندوق‌های سرمایه گذاری از جمله صندوق های طلا دارای سبد سرمایه گذاری هستند. سبد سرمایه گذاری صندوق طلا از اوراق گواهی سپرده کالایی سکه طلا و اوراق مشتقه شمش طلا تشکیل شده است. به همین دلیل، سرمایه گذاری در صندوق طلا همانند سرمایه گذاری در سکه و شمش طلا است.
عواملی که بر قیمت سکه و شمش طلا موثر هستند، بر قیمت صندوق طلا نیز تاثیر خواهند گذاشت. عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت صندوق طلای بورسی شامل، قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت اونس جهانی و میزان تورم انتظاری هستند.
بهترین زمان خرید صندوق طلا در بورس

بهترین زمان خرید صندوق طلا در بورس زمانی است که عوامل موثر بر قیمت طلا شروع به رشد کنند. در نتیجه هرگاه قیمت دلار در بازار آزاد و قیمت اونس جهانی روند افزایشی داشت شروع سرمایه گذاری در صندوق طلا می‌تواند سودده باشد.
کارمزد خرید و فروش صندوق های طلا
صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا کارمزد خرید و فروش بسیاری کمی دارند. این در حالی است که برای خرید فیزیکی طلا کارمزد خرید بسیار زیاد است. به عنوان مثال برای خرید طلای زینتی خریدار باید ۷ درصد سود صنفی فروشنده، اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. این در حالی است که کارمزد خرید صندوق طلا بسیار اندک و کمی بیش از ۰٫۱ درصد است.
مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا چیست؟
صندوق طلا دارای مزایایی است که می‌تواند برای سرمایه گذاران بسیار جذاب باشد. این صندوق‌ها معاف از مالیات هستند. همچنین سرمایه گذاران در هنگام سرمایه گذاری در صندوق طلا چیزی به عنوان سود فروشنده و اجرت ساخت طلا پرداخت نمی‌کنند. به همین دلیل هنگام فروش صندوق رقمی بابت مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت طلا و سود فروشنده از رقم اصلی سرمایه گذاری کاسته نمی‌شود. به بیان دیگر، هنگام خرید صندوق طلا خریداران هزینه‌های جانبی خرید طلای فیزیکی را پرداخت نمی‌کنند.
از سوی دیگر، سرمایه گذاری در صندوق طلا سرمایه پایین‌تری نسبت به سرمایه گذاری در طلای فیزیکی نیاز دارد. برای شروع سرمایه گذاری در صندوق طلا حداقل سرمایه‌ای که نیاز دارید تنها ۵۰ هزار تومان است، البته این حداقل مبلغ برای خرید صندوق طلا تنها با اپلیکیشن کیان دیجیتال و یا در کارگزاری کیان امکان پذیر است. در غیر این صورت برای خرید صندوق طلای بورسی ۵۰۰ هزار تومان نیاز دارید. این در صورتی است که برای سرمایه گذاری در طلای فیزیکی به سرمایه بیشتری نیاز داریم. همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا ریسک سرقت فیزیکی ندارند. این در حالی است که طلای فیزیکی ازجمله سکه طلا، طلای آب شده و طلای زینتی همواره در خطر به سرقت رفتن هستند. اما صندوق سرمایه گذاری در طلا همواره از این لحاظ امنیت دارد.
نکته دیگری که باید سرمایه گذاران طلای فیزیکی به آن توجه کنند، عیار طلای خریداری شده است. اگر فردی تمایل داشته باشد طلای دست دوم خریداری کند، ممکن است افراد سودجو طلایی را به فرد تحویل دهند که عیار آن طلا پایین‌تر از استاندارد باشد. به این معنی که خلوص طلای فروخته شده را پایین آورده باشند. ضمن این که خبرهایی مبنی بر ممنوعیت فروش طلای دست دوم به گوش می‌رسد. صندوق‌های طلا به دلیل اینکه در اوراق گواهی سپرده کالایی سکه طلا و اوراق مشتقه شمش طلا سرمایه گذاری می‌کنند، چنین ریسکی را ندارند.
ساعت معامله صندوق های طلا
ساعت معامله صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا، از ساعت ۱۲ تا ساعت ۱۵ روزهای شنبه تا چهارشنبه است.
معیارهای انتخاب بهترین صندوق طلا در بورس
در اینجا به زوایای صندوق طلا و سرمایه‌گذاری در آن اشاره کردیم. سوال دیگری که در ذهن سرمایه گذاران وجود دارد این است که کدام صندوق طلا بهتر است؟ کدام معیارها برای انتخاب بهترین صندوق طلا دارای اهمیت هستند؟ اندازه صندوق طلا و حباب صندوق دو معیاری هستند که با تحلیل آن می توانید بهترین صندوق طلا رد بورس را انتخاب کنید. به علاوه برای مقایسه بازدهی صندوق های طلا می توانید از سایت فیپیران استفاده کنید.

حباب صندوق
حباب صندوق‌های طلا با حباب طلای فیزیکی متفاوت است. حباب طلای فیزیکی ناشی از اختلاف قیمت بازاری طلا با ارزش ذاتی آن است. اما حباب صندوق طلا ممکن است حباب اسمی نیز داشته باشد. حباب اسمی عبارت است از اختلاف قیمت معامله شده با خالص ارزش دارایی‌های آن صندوق در زمان باز بودن بازار، که می‌توان آن را به صورت درصدی نیز بیان کرد. هرگاه اختلاف قیمت معامله و خالص ارزش دارایی‌های صندوقی منفی یا حداقل باشد و چشم‌انداز طلا نیز صعودی به نظر برسد، آن صندوق برای سرمایه گذاری گزینه مناسب‌تری است.
اندازه صندوق
کل ارزش دارایی‌های هر صندوق طلا می‌تواند یکی از معیارهای خوب برای انتخاب صندوق طلای مناسب برای سرمایه گذاری باشد. زیرا هر چقدر دارایی‌های هر صندوق بالاتر باشد می‌تواند این آگاهی را به سرمایه گذار بدهد که این صندوق با توجه به سرمایه‌ای که دارد مدیران و تحلیلگران بهتری در اختیار دارد.
در اختیار داشتن مدیرهای با تجربه باعث می‌شود این صندوق استراتژی بهتر و سوددهی بالاتری نسبت به سایر صندوق‌های رقیب داشته باشد. از سوی دیگر، بالا بودن ارزش دارایی‌های یک صندوق طلا موجب ایجاد اعتماد در میان سرمایه گذاران می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]