تداوم حرکت بازار سرمایه با ۱۵۶ نماد متوقف/ آیا سهامداران به بازگشت سودها به شرکتهای بورسی موافقت خواهند کرد؟
تداوم حرکت بازار سرمایه با ۱۵۶ نماد متوقف/ آیا سهامداران به بازگشت سودها به شرکتهای بورسی موافقت خواهند کرد؟

اولین روز هفته آخرین هفته تیرماه در حالی آغاز شد که بیش از ۱۵۰ نماد به دلایل مختلف متوقف بودند که همین مسئله باعث شد که ارزش معاملات امروز اعداد بسیار پایینی را به خود ببیند؛ اما این توقفات می‌تواند چه تاثیری بر بازار سرمایه داشته باشد؟

اقتصاد آنلاین – رجا ابوطالبی: بازار سرمایه در حالی کار خود را آغاز کرد که ۵۷ نماد به علت برگزاری مجمع در روز شنبه و سایر نمادها نیز به علت برگزاری مجامع عمومی سالانه‌شان در هفته قبل متوقف بودند. اتفاقی که سبب شد هم بیش از ۸۰ نماد در محدوده منفی معامله شوند و هم ارزش معاملات بسیار نا امید کننده‌ای به ثبت برسد.
تاثیر این توقفات بر معاملات چگونه خواهد بود؟
مروری بر وضعیت اینکه چند شرکت فقط در تیر ماه مجامع خود را برگزار و سود ریالی تقسیمی بین سهامداران را صورت جلسه کردند نشان می دهد که علی‌رغم اینکه هنوز یک روز دیگر تا پایان تیر ماه باقی است، اما تاکنون ۲۳۹ نماد مجامع خود را برگزار کردند و حتی تا ۹۵ درصد تقسیم سود انجام دادند. در این بین تعداد شرکت‌هایی که به علت زیان‌ده بودن، سودی تقسیم نکردند به تعداد ۲ انگشتان دست هم نمی‌رسد و این یعنی بخش قابل توجهی از نقدینگی به حساب سهامدران واریز می‌شود و انتظار می‌رود قیمت نمادها به اندازه درصد تقسیم سودشان تعدیل پیدا کند.
به عنوان مثال نماد «خاور» به ازای هر سهم ۱۱۰ ریال تقسیم سود انجام داد و تا تاریخ ۲۳ آبان ماه، به حساب سهامداران واریز خواهد شد! تقسیم سودی که با توجه به آخرین قیمت معامله شده خاور یعنی ۱۸۴۱، ۶ درصد بازدهی را نصیب سهامداران خود کرده و انتظار می‌رود که بعد از بازگشایی، به همان اندازه ۶ درصد شاهد تعدیل قیمت بر روی تابلو باشیم.
با این تفاسیر انتظار می‌رود هفته اول مرداد ماه بازار سرمایه به همین تعدیل قیمت‌ها سرگرم بوده و شاخص‌های بورسی در محدوده تعادلی به سمت منفی کار خود را ادامه دهند. همچنین هفته اول مرداد ماه زمان انتشار گزارش ماهانه شرکت‌ها برای عملکردشان در تیر است که انتظار می‌رود با توجه به قطعی برق صنایع و تعطیلی‌های رسمی زیادی که تیر ماه به خود دید، گزارش‌های جالبی منتشر نشود! عواملی که افت شاخص کل در هفته اول مرداد ماه را بیش از پیش قوت می‌بخشند.
البته در این تقسیم سودها نماد «بورس» به خوبی عمق فاجعه را به تصویر کشید؛ افت ۸۲ درصدی سود نسبت به مدت مشابه سال گذشته که مهر تاییدی بر سخنان گودرزی مدیرعامل شرکت بورس بود؛ آنجا که اشاره کرد: «درآمد حاصل از کارمزد معاملاتی کل بورس تهران از آرایشگاه‌های زنانه کمتر شده است». به زبان ساده‌تر می‌توان مدعی بود که به ازای هر ۱۰ نفر، ۸ نفر یا به طور کامل از بورس رخت بستند و یا مشارکت بسیار کمی در آن دارند.
اما از سوی دیگر می‌توان نسبت به وضعیت بازار سرمایه در مهر و آبان، که اکثر واریزی‌ها در آن تاریخ انجام می‌شود امیدوار بود؛ البته اگر دولت چهاردهم با اتخاذ سیاست‌های مناسب بتواند هدایت نقدینگی را به درستی انجام دهد و سهامداران را برای تزریق مجدد سود تقسیمی شرکت‌ها به بورس، قانع کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]