حسابداری رستوران | قلب تپنده صنعت غذا
حسابداری رستوران | قلب تپنده صنعت غذا
صنعت رستوران‌داری، دنیایی پررقابت و درعین‌حال پرهیاهو به حساب می‌آید. درست است که رنگ، بو و مزه غذاها به لذت این حرفه می‌افزاید، اما همانقدر هم پرچالش است.

 خدمات حسابداری رستوران و یا به عبارتی دیگر مدیریت مالی، یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها به شمار می‌رود. اگر شما هم به‌عنوان مدیر یا صاحب یک رستوران با مشکلاتی همچون عدم کنترل روی هزینه‌های مواد اولیه و دستمزد کارکنان، عدم اطمینان از صحت صورت‌حساب‌های مالی، عدم آگاهی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در رستوران و کافه خود و یا پرداخت به‌موقع مالیات‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنید، پاسخ سوالاتتان را از ما دریافت خواهید کرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به پاسخ بسیاری از سوالات خود برسید.

چالش‌های حسابداری رستوران

درصورتی‌که چالش‌های حسابداری رستوران رفع نشوند، مشکلاتی همچون اتخاذ تصمیم‌گیری‌های نادرست در مورد سرمایه‌گذاری، جریمه‌های سنگین مالیاتی، زیان‌آوری، ازدست‌دادن مشتریان و کاهش رضایتمندی آنان، بروز مشکلات در گرفتن تسهیلات از بانک‌ها و موسسات، مدیریت در مشکلات ریسک، هدررفت منابع و در نتیجه ورشکستگی به بار می‌آید. در ادامه مطلب به بررسی ۸ تا از چالش‌های حسابداری رستوران می‌پردازیم و هریک را مفصل توضیح می‌دهیم.

نوسانات قیمت مواد اولیه

تغییر قیمت مواد اولیه، یکی از چالش‌های حسابداری رستوران محسوب می‌شود. ممکن است شما مدیران یا صاحب رستوران، اقدام به محاسبه قیمت‌ها کنید، اما ازآنجایی‌که قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها مدام در حال افزایش و کاهش است، ضمن صرف وقت زیاد با خطاهای بسیاری هم روبه‌رو خواهید شد.

باید توجه داشت که این خطاها بر سودآوری شما تاثیر می‌گذارند. کارشناسان مدیریت مالی رستوران با تجزیه‌ و تحلیل، پیش‌بینی و رصد بازار و با تکیه بر دانش، مهارت و تجربه خود با استفاده از نرم افزارهای حسابداری رستوران، قیمت تمام‌شده محصولات را به‌طور دقیق محاسبه و از ضرر شما جلوگیری می‌کنند.

حجم بالای تراکنش‌ها

میزان حجم بالای تراکنش‌ها، دومین چالش حسابداری رستوران‌ها به شمار می‌آید. ازآنجایی‌که روزانه حجم زیادی فاکتور در رستوران صادر می‌شود که به خرید مواد اولیه، پرداخت دستمزد کارمندان روزمزد، روزهای هفته، فصل، محل جغرافیایی و کیفیت رستوران بستگی دارد.

ثبت دقیق و منظم این فاکتورها اهمیت زیادی دارد. استفاده از نرم افزارهای حسابداری رستوران توسط کارشناسان حسابداری به‌جای استخدام یک حسابدار رستوران تمام‌وقت که از علم و دانش و میزان تسلط او بر نرم‌افزارها مطمئن نیستید، می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای کنترل و مدیریت مالی رستوران شما باشد.

تنوع هزینه‌ها

متنوع بودن هزینه اقلام، سومین چالش حسابداری رستوران محسوب می‌شود. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به اجاره ملک، هزینه آب، برق، گاز و تلفن، تبلیغات و بازاریابی، طراحی دکوراسیون داخلی، تجهیزات آشپزخانه و سالن، تعمیر و نگهداری وسایل آشپزخانه، اخذ مجوز بهداشت و پروانه آتشنشانی، خرید مواد اولیه و نوشیدنی، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد و دیگر مالیات‌ها، حقوق و دستمزد پرسنل، بیمه آتش‌سوزی و دیگر بیمه‌ها، ضایعات مواد غذایی و هزینه‌های اداری رستوران اشاره کرد.

پیشنهاد می‌کنیم برای مدیریت صحیح هزینه‌های خود از تیم کارشناسان حسابداری کمک بگیرید تا با تخصص در استفاده از نرم افزارهای حسابداری رستوران به شما در مشاوره مالی رستوران‌تان کمک کنند.

ضایعات مواد غذایی

دورریزی مواد اولیه، چهارمین چالش حسابداری رستوران به شمار می‌آید. ازآنجایی‌که سرعت فساد مواد غذایی با یکدیگر برابر نیست، هرکدام از مواد اولیه شرایط منحصربه‌فرد خود را برای نگهداری می‌طلبد. همچنین منوی رستوران با غذاهای متنوعی پر می‌شود که برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده درست از مواد غذایی و چینش غذاها در منو وجود ندارد و یا پرسنل در نگهداری صحیح مواد غذایی کوشا نیستند، درنتیجه حجم قابل‌توجهی از مواد اولیه دور ریخته می‌شود.

دور ریختن ضایعات مواد غذایی به‌معنای خرید مواد اولیه تازه‌تر و بیشتر است. به این معنا که هزینه‌ای بیشتر برای این امر کنار گذاشته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از هدررفت منابع رستوران، برای تخمین دقیق میزان ضایعات، کاهش اختلاف بین موجودی واقعی و ثبت‌شده، پیش‌بینی میزان مصرف، کاهش آلودگی محیط‌زیست و کاهش ضرروزیان سرمایه کسب‌وکار، مدیریت مالی رستوران را برون‌سپاری کنید.

قوانین مالیاتی پیچیده

آگاهی از قوانین و مقررات مالیاتی، یکی دیگر از چالش‌های حسابداری رستوران‌ها محسوب می‌شود. این چالش‌ها به‌دلیل وجود درآمدهای متنوع رستوران، می‌تواند کار را سخت و پیچیده کند.

محاسبات دشوار مالیات بر ارزش افزوده و تغییرات نرخ، ارتباط‌گیری با سازمان مالیاتی و تهیه و ارسال به‌موقع و منظم اظهارنامه‌های مالیاتی، نیازمند متخصصان حسابداری است تا به صرفه‌جویی در وقت شما و جلوگیری از پرداخت جریمه کمک ‌کنند.

مدیریت موجودی

تامین و نظارت بر موجودی، پیچیده‌ترین چالش حسابداری رستوران است. سرعت بالای فساد مواد غذایی، تقاضا برای غذاها باتوجه‌به فصل، روز هفته و مناسبت‌هایی مانند شب یلدا، فراوانی مواد اولیه، پخت بیش‌ازحد، تغییر در منو، عدم نگهداری صحیح از مواد غذایی، نوسانات قیمت و انبار کردن بعضی محصولات می‌تواند هدررفت منابع شما را به‌دنبال داشته باشد.

در این امر، کارشناسان با تجزیه و تحلیل داده‌ها و با استفاده از نرم افزارهای حسابداری رستوران به‌جای سیستم‌های سنتی دستی، میزان خطا در ثبت موجودی را به حداقل ممکن می‌رسانند.

از پیامدها عدم برون سپاری حسابداری رستوران می‌توان به کاهش سودآوری، کاهش کیفیت خدمات، نارضایتی مشتریان و افزایش ضرروزیان اشاره کرد.

حسابداری حقوق و دستمزد

محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران، هفتمین چالش حسابداری رستوران به شمار می‌آید. عواملی مانند شیفت‎‌های کاری نامنظم پرسنل، رده‌های شغلی گوناگون با نرخ دستمزد متفاوت، ساعات اضافه‌کاری و پاداش، مرخصی‌ها، روزهای تعطیل و مرخصیو کارکنان فصلی در پیچیده کردن محاسبات دخیل هستند.

اگر در پرداخت دستمزد پرسنل با خطا مواجه شوید و حقوق آنان را کمتر پرداخت کنید و یا به تعویق بیندازید، سبب عدم رضایت و کاهش انگیزه آنها می‌شوید و به خروج او از کسب‌وکار دامن خواهید زد.

برای پیشگیری از خروج نیروها، ، تولید دقیق فیش‌های حقوقی و تهیه گزارش مالی منظم از تیم متخصص مدیر حسابداری رستوران کمک بگیرید.

هزینه‌های پنهان

علاوه‌بر هزینه‌های گفته شده در پاراگراف‌های بالا، هزینه‌های نهفته یکی دیگر از مسائل حسابداری رستوران است. هزینه تعمیر تجهیزات، بازاریابی و تبلیغات، پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن، هزینه آموزش پرسنل، هزینه طراحی دکوراسیون، جزو هزینه‌های پنهان رستوران محسوب می‌شوند. با شناسایی دقیق و مدیریت این هزینه‌ها می‌توان از هدررفت سود کسب‌وکار جلوگیری کرد.

چرا باید به نرم‌ افزارهای حسابداری رستوران مجهز باشیم؟

نرم‌ افزارهای حسابداری رستوران

در دنیای پررقابت و پرسرعت امروز، نرم‌افزارها به کمک ما می‌آیند تا با حفظ و ارائه جزئیات دقیق‌تر بر سرعت ما در انجام کارها بیفزایند. نرم افزارهای حسابداری رستوران هم مستثنی از این قضیه نیستند. در ادامه به نقش مهم و تاثیر آنها بر موفقیت و رشد کسب‌وکار اشاره می‌کنیم.

  • کنترل و مدیریت آنلاین موجودی در هر زمان و مکانی و تنها با استفاده از یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت به‌منظور پیش‌بینی نیازها؛
  • تجزیه و تحلیل داده‌های آماری رستوران، برنامه‌ریزی و ارائه راه‌حل‌های متناسب با آنها؛
  • بررسی گزارش صورتحساب‌های مالی برای اتخاذ تصمیمات بهتر؛
  • محاسبه صحیح و دقیق قیمت تمام‌شده هر محصول و اطلاع از سود آنها؛
  • ثبت سفارش مشتریان و ارائه خدمات آسان و آنلاین به آنها؛
  • افزایش سرعت و دقت در صورتحساب‌های مالی دستی و کاهش خطاهای انسانی؛
  • ثبت دقیق تراکنش‌ها به‌منظور جلوگیری از دیرکرد در پرداخت مالیات‌ها و دستمزد کارکنان.

چرا باید برون سپاری حسابداری رستوران‌ را جدی بگیریم؟

برون سپاری حسابداری رستوران‌

برون سپاری حسابداری رستوران حائز اهمیت است. این کار با کاهش ریسک‌های مالی، محاسبه حقوق دقیق کارکنان، جلوگیری از جریمه‌های مالیاتی و استفاده از دانش روز، به رشد و توسعه کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد. موارد زیر از مهم‌ترین زمایای برون‌سپاری حسابداری رستوران محسوب می‌شوند:

  • افزایش کیفیت: به‌جای آنکه همزمان به کیفیت محصولات و خدمات خود بیندیشید و نگران پرداخت به‌موقع مالیات‌ها، دستمزد کارکنان و مدیریت مالی رستوران باشید، کار را به تیمی متخصص می‌سپارید و خودتان روی کیفیت غذاها متمرکز می‌شوید.
  • اتخاذ تصمیم‌گیری‌های بهتر: با کسب اطلاعات دقیق آماری، تجزیه و تحلیل داده‌های سود و زیان، می‌توان روند پیشرفت رستوران را ارزیابی کنید و برای ادامه روند کسب‌وکار خود تصمیم‌های سودمندی بگیرید.
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها: با برون سپاری حسابداری رستوران به تیمی متخصص و آشنا با تغییرات و قوانین مالیاتی، از هزینه‌های استخدام حسابدار تمام‌وقت خواهید کاست و از محرمانگی و حفظ اطلاعات خود در نرم افزاهای حسابداری رستوران مطمئن خواهید شد.
  • آگاهی از قوانین و مقررات مالیاتی: ازآنجایی‌که قوانین مالیاتی به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند، برای درک، جلوگیری از فراموشی و آگاهی از آنها از متخصصان این حوزه کمک می‌گیرید.

خدمات تخصصی تراز محاسبان برنا برای رستوران‌ها

شرکت تراز محاسبان برنا با سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره مالی به‌ویژه مشاوره مالی رستوران و کافه، طیف وسیعی از خدمات را ارائه می‌دهد. این شرکت از ابتدای شکل‌گیری ایده یا راه‌اندازی کسب‌وکار یا شرکت، شما را در مدیریت مالی همراهی خواهد کرد.

از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به ثبت و بایگانی تراکنش‌های مالی، تنظیم دفاتر قانونی، پرداخت منظم تمامی مالیات‌ها، تحلیل دقیق صورتحساب‌های مالی و ارائه گزارش حسابرسی، ارائه مشاوره در زمینه‌های مختلف مالی، بودجه‌بندی، تحلیل هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری، طراحی سایت، تامین سخت‌افزارها، شبکه و نرم‌افزارها، خدمات آموزشی و خدمات اداری و پرسنل اشاره کرد.

کارشناسان شرکت تراز محاسبان برنا بعد از مشاوره رایگان اولیه، به تحلیل دقیق و عمیق نیازمندی‌ها، انتظارات و اهداف شما می‌پردازند و با ارائه پروپوزالی متشکل از چندین راه‌حل، شما را برای انتخاب بهترین راهکار ممکن و متناسب راهنمایی می‌کنند.

چرا باید خدمات حسابداری رستوران خود را به تراز محاسبان برنا بسپاریم؟

حسابداری رستوران با تراز محاسبان برنا

همانطور که در پاراگراف‌های بالاتر گفتیم، برون سپاری حسابداری رستوران به تیم متخصص، سبب بهبود عملکرد کسب‌وکار و افزایش رضایتمندی مشتریان می‌شود. در ادامه، شما را با مزیت‌های رقابتی شرکت تراز محاسبان برنا آشنا می‌سازیم.

  • مشتری‌مداری: ما با تمرکز بر نیازها و انتظارات مشتریان، افزایش کیفیت خدمات و برقراری ارتباط صمیمانه با آنها، به‌دنبال ارائه ارزش افزوده و کسب تجربه‌های مثبت برای مشتریان هستیم.
  • صداقت و شفافیت در انجام امور: ما با ارائه گزارش‌ها، شما را از تمامی مراحل کار آگاه می‌کنیم تا با ارزیابی آنها از موعد پرداخت مالیات‌ها باخبر شوید، هزینه‌های اضافی را کاهش دهید، عملکرد رستوران خود را بررسی و برای آینده آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنید.
  • برخورداری از متخصصان حاذق: کارشناسان حسابداری مجموعه خدمات مالی و حسابداری تراز محاسبان برنا با تکیه بر دانش، مهارت، تجربه در زمینه حسابداری و آگاهی از جدیدترین تغییرات قوانین و مقررات مالیاتی، با پیچیدگی‌ها و مشکلات صنعت رستوران‌داری به‌خوبی آشنا هستند.
  • کاهش هزینه‌ها: کارشناسان حسابداری ما بعد از مشاوره رایگان اولیه با شما، تحلیل و بررسی عمیق نیازها، اهداف و انتظارات‌تان، موثرترین و بهترین راهکارهای حرفه‌ای را در سریع‌ترین زمان ممکن به شما ارائه خواهند داد.
  • پشتیبانی شبانه‌روزی: ما به تمامی سوالات و ابهامات کسب‌وکار شما در ۲۴ ساعت شبانه‌روز پاسخ می‌دهیم و در تمامی مراحل مدیریت مالی، کنار شما خواهیم بود.
  • رضایتمندی مشتریان: مفتخریم اعلام کنیم که تا به امروز، بیش از صدها کسب‌وکار، حسابداری رستوران خود را به ما سپرده‌ و از خدمات ما راضی بوده‌اند.

سخن آخر

ما در تیم تخصصی تراز محاسبان برنا به شما در مدیریت حسابداری رستوران خود کمک می‌کنیم. ابتدا می‌کوشیم با شناخت نیازمندی‌ها و انتظارات عمیق شما، تمامی راهکارهای ممکن را در سریع‌ترین زمان ممکن بیابیم و سپس در یک پروپوزال رسمی به شما ارائه دهیم. شما با خیالی آسوده می‌توانید مدیریت مالی کسب‌وکارتان را به متخصصان باتجربه، مسلط به نرم‌افزاهای جدید حسابداری و آشنا با قوانین مالیاتی بسپارید و متمرکز در حرفه خود فعالیت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره اولیه رایگان با شماره تلفن ۱۱۲۰ ۴۴۵۸ ۰۲۱ یا شماره موبایل ۰۴۷۸ ۸۱۲ ۰۹۱۲ در ارتباط باشید. منتظر شنیدن صدای شما عزیزان هستیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 5]