در حالی که روند کاهش ۵ ماهه قیمت‌ها در آرژانتین، ماه گذشته متوقف شد، کاهش تورم در ماه‌های اخیر برای آرژانتینی‌ها ملموس نبوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شاخص قیمت مصرف کننده آرژانتین در ژوئن، ۴.۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و بر اساس ارقام موسسه ملی آمار و سرشماری (INDEC) آرژانتین، اولین رشد ماه به ماه پس از پنج ماه کاهش متوالی بود.
تورم مصرف کننده آرژانتین در ژوئن، بر مبنای سالانه، به ۲۷۱.۵ درصد افزایش یافت. این رقم نسبت به نرخ رشد سالانه ۲۷۶.۴ درصدی در ماه مه، و رکورد رشد سالانه ۲۸۹.۴ درصدی در آوریل که بالاترین نرخ در بیش از سه دهه گذشته بود، کاهش یافته است.
بدبینی مردم آرژانتین به کاهش تورم
از زمانی که خاویر میلی، رئیس جمهور آرژانتین در اواخر سال ۲۰۲۳ به قدرت رسید، تورم به میزان چشمگیری در این کشور آهسته شده و از ۲۵.۵ درصد در دسامبر، به ۴.۲ درصد در ماه مه کاهش یافت اما نرخ تورم در ژوئن به ۴.۶ درصد رسید.
کاهش شدید تورم، به مجموعه تدابیر ریاضتی و کاهش هزینه که تقاضای مصرف کننده را سرکوب کرده است و همچنین اقداماتی برای کاهش چاپ پول، نسبت داده می‌شود.
اما برای بسیاری از مردم آرژانتین، کاهش تورم به حدی نبوده که فشار هزینه‌های کمرشکن مواد غذایی، رفت و آمد و قبض آب و برق را رفع کند. حداقل حقوق ماهانه ۲۳۴ هزار و ۳۱۵ پزو (۲۶۰ دلار) هم با نرخ تورم سالانه حدود ۳۰۰ درصدی همگام نبوده است. گوستاوو گارسیا، یک آرایشگر ۴۷ ساله که در بازار مرکزی بوئنوس آیرس به دنبال خرید مواد ارزان بود، به رویترز گفت: تصور نمی‌کنم تورم با افزایش حقوق و مالیات همراه شود. گارسیا با ابراز تردید درباره نحوه محاسبه ارقام رسمی گفت: تورم روزانه بسیار بیشتر از چهار یا پنج درصد است.
میلی که اقتصاددان بازار آزاد بوده است، به فریز قیمت دولت پرونیست قبلی برای خدمات عمومی متعدد، پایان داد و اعلام کرد داروی مالی تلخ برای احیای اقتصاد، ضروری است. حداقل هزینه اتوبوس در بوئنوس آیرس از زمان به قدرت رسیدن میلی، بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.
ایسیدورو رکالد ۶۷ ساله، یک شهروند آرژانتینی دیگر اظهار کرد: افزایش کرایه‌ها ضروری است و از طرح دولت حمایت می‌کند. آنچه قبلا پرداخت کردیم ناچیز بود. بیایید واقع بین باشیم. به صورت روزمره همه چیز پیچیده است، اما ما باید به جلو برویم.
دولت آرژانتین به موفقیت خود در مهار تورم و تقویت فاینانس دولت بواسطه کاهش هزینه‌های صورت گرفته توسط میلی، مباهات کرده است. کاپوتو، وزیر اقتصاد آرژانتین گفته است: کاهش تورم به معنای حمایت از کسانی است که کمترین را دارند. تورم، بدترین مالیات بر فقرا است.
اما آرژانتین همچنان یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را در جهان دارد و همزمان، رکود همچنان به شدت به مصرف کنندگان ضربه می زند و فقر نزدیک به ۶۰ درصد است. مردم به شدت تحت فشار هستند و مشاغل زیادی در بخش‌هایی مانند ساخت و ساز، از بین رفته‌اند.
امیلیا، ساکن ۶۵ ساله‌ای که برای خرید بیرون آمده بود و نمی‌خواست نام خانوادگی خود را فاش کند، به رویترز گفت: هر روز قیمت‌های جدیدی وجود دارد، این طور نیست که تورم متوقف شود. او گفت: کاهش قیمت‌ها دروغ است.
با این حال، گفتنی است آژانس ملی آمار آرژانتین پس از انجام اصلاحات اساسی در سال ۲۰۱۶، به طور کلی مورد اعتماد تحلیلگران است.
آرژانتین رکورددار تورم در میان کشورهای آمریکای جنوبی
آرژانتین با داشتن بالاترین نرخ تورم برای نهمین ماه متوالی، در صدر فهرست کشورهای آمریکای جنوبی قرار دارد که بالاترین نرخ تورم را دارند.
ونزوئلا با شاخص قیمت مصرف کنده یک درصد، با فاصله زیادی در رتبه دوم قرار دارد. طبق آمار بانک مرکزی ونزوئلا، نرخ تورم در ۱۲ ماه گذشته، ۵۱.۴ درصد بوده است. با این حال، ناظر مالی ونزوئلا، نرخ ۲.۴ درصد و ۶۸ درصد را گزارش کرده است. تورم ونزوئلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، به ۸.۹ درصد رسید.
طبق شاخص قیمت مصرف کننده که توسط موسسه جغرافیا و آمار برزیل منتشر شد، برزیل نرخ ماهانه ۰.۳۹ درصدی را در ششمین ماه سال ۲۰۲۴ نشان داد و نرخ تورم در سه ماهه اول سال میلادی جاری، ۲.۵۲ درصد بود.
تورم ماهانه اوروگوئه در ژوئن، به ۰.۳۶ درصد در مقایسه با ۰.۴ درصد در ماه مه رسید و بر مبنای سال به سال، ۴.۹۶ درصد بود. نرخ تورم این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۴، حدود ۳.۶۲ درصد بود.
تورم در پرو، ۰.۱۲ درصد افزایش داشت و از ژانویه تاکنون، به ۱.۵۷ درصد رسید و بر مبنای سالانه، ۲.۲۹ درصد بود.
داده های رسمی نشان داد تورم کلمبیا در ژوئن، ۰.۳۲ درصد رشد کرده و بر مبنای سالانه، ۷.۱۸ درصد بوده و در سه ماهه اول، به ۴.۱۲ درصد رسیده است.
بر اساس گزارش مرکوپرس، شیلی، پاراگونه و اکوادور هم در ژوئن، رشد منفی تورم را داشتند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]