نگاهی به کارنامه موفق بانک اقتصادنوین در سال ۱۴۰۲
نگاهی به کارنامه موفق بانک اقتصادنوین در سال ۱۴۰۲

به گواه اعداد و ارقام، بانک اقتصاد نوین در سال ۱۴۰۲ یکی از بهترین صورت‌های مالی گروه بانکی را روانه‌ کدال کرد و با ۱۳۲درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱، موفق به تحقق بیش از ۸۷هزار میلیارد ریال سود خالص شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در مجمع عمومی عادی سالیانه بانک اقتصادنوین که با حضور بیش از ۶۵درصد سهامداران برگزار شد، صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ این بانک با رای سهامداران به تصویب رسید.
در این مجمع، گزارش عملکرد هیئت‌مدیره و دستاوردها و موفقیت‌های بانک اقتصادنوین توسط مدیرعامل ارائه شد که تمجید و تحسین سهامداران را در پی داشت. در این گزارش برخی از شاخص‌های کلیدی عملکرد این بانک بررسی شده است.
رشد منابع بیش از متوسط شبکه بانکی
در نتیجه اعتماد مشتریان و سپرده‌گذاران بانک اقتصادنوین منابع این بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴۸۶هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ با ۶۲۲هزار میلیارد ریال افزایش، معادل ۳۳درصد رشد همراه شد.
همچنین مجموع سپرده‌ها در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۲۹۸هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن ۵۲۸هزارمیلیارد ریال و به عبارتی ۳۰درصد افزایش نشان می‌دهد. این رشد که در شرایط اقتصادی فعلی کشور و با توجه به سیاست‌های انقباضی در سطح اقتصاد کلان محقق شده، از رشد متوسط نظام بانکی بیشتر بوده است.
سپرده‌های مدت‌دار و سپرده‌های قرض‌الحسنه نیز به ترتیب با ۱۸ و ۹۷درصد رشد همراه شده‌اند.
تداوم حمایت از تولید ملی و اشتغال
بانک اقتصادنوین در سال ۱۴۰۲ نیز تمام‌قد در خدمت تولید ملی و اشتغال بود. خالص تسهیلات پرداختی این بانک قبل از کسر ذخایر در سال مالی گذشته با ۳۹درصد رشد معادل ۶۰۷هزارمیلیارد ریال افزایش همراه شد و از ۱۵۷۵هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۲۱۸۲هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسید. عمده تسهیلات این بانک به تامین مالی بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی و صنعتی کشور به‌ویژه در بخش‌های دارویی و بهداشتی، صنایع غذایی، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو و فلزات اساسی اختصاص یافت.
کاهش نسبت مطالبات غیرجاری
نسبت مطالبات غیرجاری (NPL) بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۶درصد کاهش یافت که عدد استانداردی محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این نسبت در سال ۱۴۰۳ با ادامه روند وصول پرونده‌های مطالباتی در سنوات دورتر به کمتر از ۵درصد کاهش یابد. همچنین نسبت پوشش ذخایر تسهیلات غیر جاری از ۴۳٫۳درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۱درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و نسبت پوشش کل ذخایر گرفته‌شده برای مطالبات در این دوره از ۶۵٫۷درصد به ۷۳٫۶درصد افزایش داشت. افزایش این نسبت‌ها شفافیت و استحکام ساختار مالی بانک را نشان می‌دهد.
رشد ۹۷درصدی کارمزد ضمانت‌نامه
بانک اقتصادنوین یک بانک خوش‌نام در حوزه صدور ضمانت‌نامه محسوب می‌شود و به‌تنهایی حدود ۲۵درصد از سهم بازار ضمانت‌نامه را در میان بانک‌های خصوصی در اختیار دارد. مانده تعهدات ضمانت‌نامه‌های صادره با ثبت ۳۳۶هزار میلیارد ریال افزایش از ۷۷۶هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۱۲هزار میلیارد ریال در سال مالی ۱۴۰۲ رسید که نشان از رشد ۴۳درصدی این شاخص در دوره یک‌ساله مورد اشاره دارد. همچنین کارمزد ضمانت‌نامه در سال گذشته با ۹۷درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۱۵هزار میلیارد ریال بالغ شد.
افزایش ۸۱درصدی درآمدهای غیرمشاع
جمع درآمدهای بانک در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۱هزار میلیارد ریال بوده که با ۵۹درصد رشد به ۴۶۴هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۲ رسید. درآمدهای مشاع نیز از رقم ۲۴۲هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۳۷۴هزار میلیارد ریال در سال مالی گذشته افزایش داشت که حکایت از رشد ۵۵درصدی دارد. درآمدهای غیرمشاع نیز در سال مالی مورد اشاره با ۸۱درصد رشد از ۴۹هزار میلیارد ریال به ۸۹هزار میلیارد ریال رسید. پیش‌بینی می‌شود درآمدهای غیرمشاع تا پایان سال جاری ۱۰۰درصد افزایش یابد.
رشد سه برابری خالص درآمد واسطه‌گری پولی
خالص درآمد واسطه‌گری پولی از ۳۷هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۵هزار میلیارد ریال در سال مالی ۱۴۰۲ رسیده است که رشد ۱۸۵درصدی را نشان می‌دهد. این شاخص و رشد آن بیانگر کیفیت سود این بانک است که از محل عملیات بانکی محقق شده است.
۱۳۲درصد رشد در سود خالص
در سال ۱۴۰۲ سود خالص بانک با ۱۳۲درصد رشد به ۸۷٫۸هزار میلیارد ریال بالغ شد. این سود با لحاظ کردن افزایش ۱۰۰درصدی سرمایه از محل سود انباشته محقق شده که اگر این افزایش سرمایه نبود، رشد سود بانک در سال گذشته ۲۳۲درصد می‌شد.
۹۶درصد رشد حقوق مالکانه
حقوق مالکانه از ۸۸هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷۲هزارمیلیارد ریال افزایش داشته که نشان از رشد ۹۶درصدی این شاخص در بازه یک‌ساله دارد.
بهبود نسبت کفایت سرمایه
تحقق بیش از ۵۵٫۷هزار میلیارد ریال سود انباشته در پایان سال ۱۴۰۲، با وجود افزایش سرمایه‌ بانک در اواخر سال یادشده، نشانه‌ای روشن از استحکام ریشه‌های عملیاتی و پایداری روند سودآوری بانک است که موجب شد، هیئت‌مدیره با در نظر گرفتن سایر اندوخته‌ها، پیشنهاد دوباره‌ای برای افزایش سرمایه به بازرس قانونی ارائه کند. رویدادی که در صورت تحقق، ضمن بهبود نسبت‌های نظارتی، بستر لازم برای توسعه فعالیت‌های بانک را بیش‌ازپیش مهیا خواهد کرد. در نتیجه‌ این عملکرد درخشان، نسبت کفایت سرمایه، به‌عنوان کلیدی‌ترین نسبت بنیادی در صنعت بانکداری، از رقم منفی ۴٫۴۱ در شهریورماه ۹۸ به رقم مثبت ۶٫۲۳ در پایان سال ۱۴۰۲ رسید و با ادامه‌روند فعلی، نسبت کفایت سرمایه بانک در پایان سال ۱۴۰۳، به‌راحتی از رقم ۸درصد که مد نظر نهاد ناظر است، عبور خواهد کرد. این کامیابی بزرگ، بدون نیاز و اتکا به آورده‌ نقدی سهامداران و تنها از محل سودآوری عملیات بانک محقق شده است.
دو برابر شدن سرمایه نظارتی
سرمایه نظارتی که مبنای پرداخت تسهیلات در بانک‌هاست، در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۸۹هزارمیلیارد ریال بود که با ۱۰۳درصد رشد در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۸۲هزار میلیارد ریال رسید. افزایش این شاخص بانک را قادر می‌سازد تا تامین مالی مشتریان کلان و صنایع پیشران و اشتغال‌زا را با توان و قدرت بیشتری انجام دهد.
۱۳۲درصد رشد سود پایه هر سهم
سود پایه هر سهم ۱۳۲درصد و قیمت هر سهم بانک بعد از افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی ۴۸درصد رشد داشته است. رشد ۴۸درصدی نشان‌دهنده وضعیت خوب بانک نسبت به سایر بانک‌هاست که در مقایسه با رشد ۱۷درصدی بورس قابل تامل است. بانک از نظر نقد شوندگی سهام نیز در جایگاه خوبی قرار دارد.
دستاوردهای کیفی
توزیع سود قطعی به سپرده‌گذاران در چهارچوب بانکداری اسلامی برای چهارمین سال پیاپی، انجام سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و به‌ویژه امنیت اطلاعات مشتریان در جهت تحقق چشم‌انداز بانک امن و نیز بازسازی و تجهیز شعب و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فرایندی از دیگر دستاوردهای کیفی محقق‌شده در سال ۱۴۰۲ است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]