نقش هویت کلامی برند در توسعه کسب و کار از زبان آژانس برندینگ
نقش هویت کلامی برند در توسعه کسب و کار از زبان آژانس برندینگ
برند مجموعه‌ای از ارتباطات احساسی است که بین یک کسب و کار با مشتریان ایجاد می‌شود.
فهرست خبر اقتصادی نقش هویت کلامی برند در توسعه کسب و کار از زبان آژانس برندینگ

این ارتباطات اگر به شکل درستی شکل بگیرند منجر به وفاداری مشتری به محصول، خدمت یا کسب و کار خواهند شد. برای اینکه یک برند را شکل بدهیم نیاز به هویت سازی داریم. هر برند شامل اجزا مختلفی است.  هویت کلامی برند یا زبان برند بخشی از هویت برند را تشکیل می‌دهد.

هویت کلامی برند یک سند سازمانی است که نحوه نوشتن یا سخن گفتن در یک کسب و کار را مشخص می‌کند. هماهنگی هویت کلامی با دیگر عناصر برند باعث معنا بخشیدن به یک کسب و کار خواهد شد.

هویت کلامی برند چیست؟

یک برند را می‌توان به یک انسان تشبیه کرد. انسانی که حرف می‌زند، می‌بیند، می‌شنود، تصمیم می‌گیرد و…

بر همین اساس می‌توان این چنین گفت که برندها نیز صحبت می‌کنند. هر چه برند زبان قدرتمندتری داشته باشد راحت‌تر می‌تواند پیام‌های خود را به مخاطبان انتقال دهد. انتقال درست پیام‌ها به مشتریان یک برند باعث ایجاد رضایت و اطمینان آنها به برند می‌شود.

هویت کلامی (Verbal Identity) مجموعه‌ای از ابزارهایی است که در طراحی برند مورد استفاده قرار می‌گیرند. هویت کلامی برند را کلمات می‌سازند. این کلمات در تمامی مراحل برندسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زبان برند در موارد زیر کاربرد خود را به نمایش می‌گذارد:

  • ارتباط مستقیم با مشتریان
  • تولید محتوا در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی
  • نمایش شخصیت برند در پیام‌ها
  • ایجاد تمایز با رقبا
  • ایجاد کپی‌رایتینگ متفاوت در برند
  • و…

تدوین هویت برند در آژانس برندینگ ماورای

کاربرد هویت کلامی برند چیست؟

همانطور که نحوه صحبت کردن یک فرد می‌تواند بر روی نگرش اطرافیان نسبت به او تاثیر بگذارد، در مورد برندها نیز مصداق پیدا می‌کند. یک برند برای اینکه بتواند با دیگران ارتباط موثری برقرار کند نیاز به نوشتار یا گفتار دارد. هویت کلامی برند را می‌تواند در موارد زیر مشاهده کرد:

  • اطلاعیه‌های سازمانی
  • تبلیغات و پیام‌های بازرگانی
  • آگهی‌های استخدامی
  • فایل‌های آموزشی
  • ارتباط با مشتریان
  • و…

هویت کلامی برند علاوه بر تاثیرگذاری بر روی فرهنگ سازمانی و روابط کارمندان با یکدیگر می‌تواند بر روی میزان تعامل مخاطبان با یک برند نیز تاثیر بگذارد. حتی طراحی لوگو بیزینس نیز باید المان‌های هویت کلامی را در بر داشته باشد.

توجه به زبان برند در فرآیندهای برندسازی

سازمانی که قصد دارد برندسازی خود را شروع کند باید به زبان برند توجه کند. زیرا پیام‌های بازاریابی از طریق هویت کلامی برند به مخاطبان انتقال می‌یابند و نباید در گذر زمان دچار تغییرات یا دگرگونی بدون برنامه‌ریزی بشوند.

اگر سازمانی هویت کلامی مشخصی نداشته باشد ممکن است کارمندان یا مدیران اجرایی بنابر سلیقه شخصی خود زبان‌های برند متعددی را تعریف و از آنها در شرایط مختلفی استفاده کنند.

هویت کلامی یا هویت بصری

در سالیان اخیر، مفهوم هویت بصری(Visual Identity) بیشتر از هویت کلامی مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که این دو مفهوم ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

در هویت بصری برند سعی می‌شود تا به مولفه‌هایی نظیر رنگ، لوگو، تایپوگرافی و… توجه شود. در هویت کلامی علاوه بر صحبت درباره نام برند، شعار برند و… سعی می‌شود تا رشد زبان گفتگو یک برند با مشتریان، شرکای کلید، کارمندان و حتی رقبا رقم بخورد.

تدوین هویت کلامی در آژانس برندسازی ماورای

رشد شخصیت برند با تکامل هویت بصری و کلامی

شخصیت یک برند زمانی شکل می‌گیرد که هویت بصری و هویت کلامی در کنار یکدیگر رشد کنند. هویت کلامی برند به یک کسب و کار کمک می‌کند تا از درست به کار رفتن زبان برند در کانال‌های ارتباطی مختلف مطمئن شود.

هویت کلامی در کنار هویت بصری باعث رشد ارزش‌های برند می‌شوند. نداشتن زبان برند مشخص باعث شکل‌گیری آن در اثر برخورد با شرایط محیطی می‌شود. چنین زبان برندی، هر چند که هویت بصری قدرتمندی هم در اختیار داشته باشیم نمی‌تواند باعث تقویت شخصیت برند شود.

اهمیت زبان برند چیست؟

برندینگ توسط آژانس برندینگ ماورای

تا چند سال پیش هویت کلامی برند چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت. نبود یک هویت کلامی باعث ایجاد سردرگمی در بازاریابی و عدم انتقال پیام‌های مناسب در تبلیغات می‌گشت. به همین دلیل شرکت‌هایی که به دنبال رشد و توسعه هستند در کمپین‌های برندینگ خود به هویت کلامی توجه می‌کنند.

فراموش نکنیم، برندهایی که به طور دائمی در حال تغییر زبان گفتاری یا نوشتاری خود هستند این پالس منفی را به مخاطبان خود می‌رسانند که دقیقا نمی‌دانند چه می‌گویند و چه کاری را می‌خواهند انجام دهند. چنین چیزی باعث ضعف و در نهایت نابودی هر کسب وکاری خواهد شد.

برندهایی که به تقویت هویت کلامی خود می‌پردازند می‌توانند به سمت ایجاد روابط عمیق‌تر با مشتریان خود حرکت کنند. آنها این توانایی را دارند تا با هدایت مکالمات بین خود و مشتریان (یا حتی کارمندان) به سمت اهداف کسب وکاری حرکت کنند و در کنار ایجاد آگاهی از برند مناسب، وفاداری به برند را نیز، ایجاد نمایند.

آژانس برندینگ ماورای با بیش از ۱۰ سال تجربه و کار با برندهایی نظیر، بانک ملت، بانک صادرات، فروشگاه اینترنتی لیون کامپیوتر، مرکز مبادله ایران و بسیاری از برندها و بیزینس‌های بزرگ و کوچک دیگر، می‌تواند در ایجاد یک هویت کلامی منسجم، یکپارچه و اصولی در کنار بیزینس شما قرار بگیرد. کافیست به وبسایت مجموعه سر بزنید و از طریق راه‌های ارتباطی با ما ارتباط برقرار کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]