واریس از شایع‌ترین اختلالات عروقی است که معمولا در سنین بالا ایجاد می‌شود.

 رگ‌های واریسی در واقع سیاهرگ‌هایی بزرگ، آبی رنگ، و پیچ خورده هستند که روی پوست برجسته بوده و می‌توان آن‌ها را لمس کرد. تعداد زیادی از افراد در حال حاضر به دلایل ژنتیکی یا اکتسابی درگیر واریس هستند و به درمان نیاز ندارند، اما تعدادی دیگر باید مداوا شوند. واریس در صورتی که درمان نشود، می‌تواند در روند عادی زندگی فرد اختلال ایجاد کند. برای درمان واریس باید حتما به یک متخصص بیماری‌های عروقی مراجعه کنید. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که برای واریس به چه دکتری مراجعه کنیم؟ با ما همراه باشید. 

دکتر متخصص واریس

سیستم خونرسانی در بدن و ایجاد واریس

در بدن هر یک از ما سه نوع رگ شامل سرخرگ، سیاهرگ و مویرگ وجود دارد. این رگ‌ها با مشارکت همدیگر و به کمک قلب، یک سیستم قدرتمند و پیشرفته برای گردش خون در کل بدن تشکیل می‌دهند. سرخرگ‌ها رگ‌هایی هستند که خون پر از اکسیژن را به اندام‌ها می‌رسانند. خون بعد از گردش در اندام‌ها و تغذیه آن‌ها، با درصد بالایی از کربن دی اکسید وارد سیاهرگ‌ها شده و برای پمپاژ مجدد به سمت قلب می‌آید.

بنابراین سیاهرگ‌ها برای رساندن خون به قلب باید با فشار زیاد نیروی گرانش مقابله کنند. به همین دلیل سیاهرگ‌ها دیواره قوی‌تری داشته و درون آن‌ها دریچه‌هایی موسوم به دریچه‌های لانه کبوتری وجود دارد. در کنار این دو عامل، تحرک و فعالیت عضلات به سیاهرگ‌ها کمک می‌کند تا خون را بدون بازگشت به قلب برسانند.

اما وقتی واریس ایجاد می‌شود، به این معنی است که سیاهرگ‌ها نتوانسته‌اند به خوبی با این نیرو مقابله کنند و همین باعث برگشت خون درون آن‌ها شده است. برگشت خون باعث تغییر رنگ رگ‌ها و متورم شدن آن‌ها می‌شود. رگ‌های واریسی رگ‌هایی متورم، آبی یا بنفش رنگ هستند که بیشتر در پاها به خصوص در ناحیه مچ و ساق دیده می‌شوند.

واریس چیست؟

منظور از واریس، بزرگ و متورم شدن سیاهرگ‌ها در اندام‌های تحتانی است. رگ‌های واریسی بیش از اندازه متورم بوده و به رنگ آبی یا بنفش ارغوانی در زیر پوست قابل مشاهده هستند. این رگ‌ها به صورت پیچ خورده و در هم تنیده تشکیل می‌شوند. رگ‌های واریسی علاوه بر پاها ممکن است در نواحی دیگر بدن مثل صورت و حتی مقعد ایجاد شوند. هموروئید نوعی از واریس است که بیشتر در دوران بارداری در نزدیکی واژن یا مقعد ایجاد می‌شود. رگ‌های واریسی ممکن است دردناک و خارش‌دار باشند، اما در اکثر افراد خطرناک نیستند. در برخی از موارد واریس می‌تواند منجر به مشکلات جدی مثل لخته‌شدن خون و بروز سکته قلبی یا مغزی شود. واریس معمولا با علائم زیر همراه است:

  • بیرون زدگی رگ‌ها
  • زخم شدن پوست در محل رگ‌های واریسی
  • تغییر رنگ پوست مچ و ساق پا
  • خستگی زودرس
  • خونریزی محل رگ‌های واریسی
  • درد ناگهانی و شدید پاها به خصوص در هنگام خواب
  • درد ناتوان کننده پاها که به هنگام نشستن یا ایستادن بیشتر می‌شود.

اگر علائم ذکر شده را دارید، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. واریس در ابتدا حتی اگر مشکلی ایجاد نکند، اما از لحاظ زیبایی شناختی در اعتماد به نفس شما تاثیر می‌گذارد. رگ‌های واریسی چهره زشتی دارند که با درمان به موقع و موثر می‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید.

رگهای واریسی عنکبوتی و برجسته طنابی

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگرچه وریدهای واریسی معمولاً خطرناک نیستند، اما باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. اگر نگران ظاهر رگ‌های واریسی هستید و ظاهر آن‌ها شما را ناراحت کرده است، می‌توانید از  جدیدترین روش‌های درمان واریس که امروزه وجود دارند کمک بگیرید. زمانی که علائم زیر را در پوست و اطراف رگ‌های واریسی مشاهده کردید، به دکتر مراجعه کنید:

  1. خون‌ریزی
  2. تغییر رنگ پوست
  3. خارش شدید
  4. دردناکی، قرمزی و گرمی بیش از اندازه هنگام لمس
  5. تورم

میلیون‌ها نفر در جهان با رگ‌های واریسی بدون هیچ مشکل جدی زندگی می‌کنند. برای بیشتر افراد، واریس مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. در مراحل ابتدایی تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی می‌تواند علائم را تسکین داده و از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کنند. شما می‌توانید با پزشک خود در مورد درمان‌های ایمن و کم تهاجمی که درد را کاهش داده و ظاهر رگ‌های واریسی را بهبود می‌بخشد، صحبت کنید.

برای درمان واریس به چه دکتری مراجعه کنیم؟

همان‌ طور که گفتیم رگ‌های واریسی خفیف به درمان و مداوای جدی نیاز ندارند. اما موارد جدی و پیشرفته واریس باید حتما تحت درمان قرار گیرند.برای تصمیم‌گیری صحیح درباره دکتر خوب برای واریس پا و دیگر قسمت‌های بدن باید این متخصصین مراجعه کنید:

  • متخصصان و فلوشیپ‌های قلب و عروق
  • جراحان عروق و عمومی
  • جراحان قلب
  • متخصصان پوست

پزشک متخصص درمان واریس پا

چه کسانی در معرض ابتلا به واریس هستند؟

هر کسی ممکن است به واریس مبتلا شود. عوامل خاصی شانس ابتلا به واریس را افزایش می‌دهند، که عبارتند از:

  1. سن: با افزایش سن، دیواره‌های سیاهرگ‌ها و دریچه‌های لانه کبوتری درون آن‌ها قدرت خود را از دست داده و دیگر مانند گذشته کار نمی‌کنند. در واقع با افزایش سن، رگ ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و سفت می‌شوند همین موضوع می‌تواند منجر به بروز واریس شود.
  2. جنسیت: هورمون‌های زنانه مثل استروژن، باعث افزایش خاصیت کشیدگی در دیواره رگ‌ها می‌شوند. به همین دلیل افرادی که باردار هستند، زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند یا در دوران یائسگی قرار دارند و سطح هورمون‌هایشان دچار تغییر شده در معرض ابتلا به واریس قرار دارند.
  3. سابقه خانوادگی: افرادی که در خانواده‌شان سابقه ابتلا به واریس وجود دارد، در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
  4. سبک زندگی: برخی از عادات اشتباه و سبک زندگی ریسک بروز واریس را افزایش می‌دهد. برای مثال ایستادن یا نشستن طولانی مدت، یا پوشیدن لباس‌های تنگ مثل شلوار جین، کمربند و گن لاغری در روند گردش خون اختلال ایجاد کرده و باعث بروز واریس می‌شوند.
  5. ابتلا به بیماری‌ها: ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند یبوست شدید یا تومورهای خاص، باعث تشدید فشار روی سیاهرگ‌ها و در نتیجه بروز واریس می‌شود.
  6. مصرف تنباکو: افرادی که از محصولات تنباکو استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند.
  7. وزن بالا: اضافه وزن به رگ‌های خونی فشار وارد کرده و باعث اختلال در کار دریچه‌های لانه کبوتری می‌شود.

کلینیک فوق تخصصی درمان واریس دکتر مهرداد اقدسی

برای درمان هر چه بهتر و موثرتر انواع واریس بهتر است به یک کلینیک تخصصی درمان واریس و اختلالات عروقی مراجعه کنید. یکی از بهترین و مجهزترین کلینیک‌های اختلالات عروقی، بدون شک کلینیک فوق تخصصی دکتر مهرداد اقدسی است. در این کلینیک با استفاده از جدیدترین متدهای روز انواع واریس مزمن و حاد درمان می‌شوند. از خدمات کلینیک پرفسور اقدسی می‌توان به فلبکتومی، ویزیت حضوری و غیرحضوری، لیزر واریس، جراحی واریس، اسکلروتراپی و رادیوفرکانسی اشاره کرد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه نوبت‌دهی و دریافت وقت مشاوره به آدرس https://www.iranvein.com/ مراجعه کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]