عدم ارائه گزارش و آمار طرح خرید برنج ایرانی در ۸ ماه گذشته
عدم ارائه گزارش و آمار طرح خرید برنج ایرانی در ۸ ماه گذشته

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه بیشتر از ۸ ماه ارائه گزارش و آمار طرح خرید برنج ایرانی توسط بخش خصوصی اعلام نشده است، گفت: براساس تفاهم‌ با دولت مقرر شده بود، مشارکت‌‌کنندگان در طرح خرید برنج ایرانی مشوق دریافت کنند.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن تامین کنندگان و تولید کنندگان برنج ایران، مسیح کشاورز اظهار داشت: براساس تفاهم‌نامه میان دولت و بخش خصوصی مقرر شده بود، مشارکت‌‌کنندگان در طرح خرید برنج ایرانی مشوق‌هایی دریافت کنند تا طرح تداوم یافته و شرایط برای رونق و توسعه بازار و بهبود کمی و کیفی برنج ایرانی فراهم شود.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده با استاندار مازندران و ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت بخش خصوصی در خرید برنج ایرانی به روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سه استان شمالی و دستور وزیر جهادکشاورزی وقت، مشارکت‌کنندگان در طرح خرید برنج ایرانی، مشمول مساعدت برای واردات برنج می‌شوند.

کشاورز با تاکید براینکه هرساله میزان واردات برنج متناسب با وضعیت تولید تعیین می‌شود، توضیح‌داد: تشویقی که قرار بود به عنوان مشوق واردات برنج به شرکت‌ها داده شود از محل واردات تعیین شده در نظر گرفته‌ می‌شد و قرار نبود این تشویق به افزایش واردات برنج منتهی شود.

وی افزود: براین اساس قرار بود سازمان‌های جهادکشاورزی سه استان شمالی گزارشی از مجموع برنج خریداری شده توسط هر شرکت آماده و در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار دهند تا معاونت توسعه بازرگانی این وزارتخانه براساس عملکرد شرکت‌ها به ایشان مساعدت واردات برنج اختصاص دهد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه از دی ماه سال ۱۴۰۲ تا کنون، هنوز هیچ گزارشی ارائه نشده است؛ اظهارداشت: در این خصوص چندین جلسه با مدیران وزارت جهادکشاورزی برگزار و آخرین بار در روزهای آغازین شهریور ماه جاری با حضور معاون توسعه بازرگانی و مدیران جهادکشاورزی استان‌های شمالی نشستی برگزار و مصوب شد که در اسرع وقت گزارش خود را ارائه دهند اما همچنان چون ۸ ماه گذشته هیچ گزاری ارائه نشده است.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران و اعضای آن حمایت از تولید داخل را در اولویت می‌دانند اما باور داریم‌ حمایت از تولید داخل و واردات جهت حمایت از مصرف‌کننده باید منطقی و با در نظر گرفتن اولویت‌ها باشد.

کشاورز با بیان اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۲ به خواسته و دعوت وزارت جهادکشاورزی و استاندار استان شمالی، شرکت‌های عضو انجمن در طرح خرید برنج ایرانی مشارکت کردند، تصریح کرد: این مشارکت از یک سو مانع رسوب برنج تولید سال ۱۴۰۱ در انبار کشاورزان شد و از سویی تعدیل و کاهش چشمگیر قیمت برنج ایرانی و بازگشت آن به سفره خانوار ایرانی را فراهم کرد.
وی گفت: با تصویب و ابلاغ دستورالعمل، بامشارکت شرکت‌های  بزرگ وتوانمند که امکان فراوری و توزیع مستقیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را دارنددر طرح خرید برنج ایرانی در ابتدای زمستان سال گذشته، بازار برنج ایرانی  با شوکی مثبت و رونق روبرو شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه انفعال مدیران جهادکشاورزی سه استان شمالی، آسیب‌هایی جدی را متوجه بازار برنج کشور کرده است، افرود: این تعلل و بدقولی از یک سو موجب شده تا شرکت‌ها تمایلی به مشارکت دوباره در طرح خرید برنج ایرانی نداشته باشند و از سویی موجب افزایش قیمت برنج ایرانی می‌شود و معطل ماندن واردات برنج برای تامین کسری بازار کشور، به سفره بیش از ۵۰ میلیون نفر جمعیت کشور که در دهک‌های کم برخوردار قرار می‌گیرند، آسیب می‌زند.

وی با یادآوری اینکه در خصوص این تعلل و کوتاهی مدیران جهادکشاورزی استان‌های شمالی گزارشی تقدیم وزیر جهادکشاورزی شده است، تاکیدکرد: امروز و با گذشت قریب به ۸ ماه از صدور بخشنامه و تعلل و بدقولی چندباره، وجود دارد.

کشاورز با بیان اینکه اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران هر زمان صنعت برنج کشور نیازمند اقدامی خاص در حمایت وتنظیم بازار بوده، بدون هیچ تعلل و مصلحت و منفعت‌سنجی به درخواست دولت لبیک گفته و وارد میدان‌ شده‌اند؛ اظهارداشت:  به نظر می‌رسد توقع زیادی نباشد اگر از مدیران جهاد کشاورزی سه استان شمالی بخواهیم، برای منافع ملی کشور، حمایت از مصرف‌کننده و کمک به کشاورزان قدمی بردارند، تا پیش از اینکه دوباره وضعیت تولید داخل یا تامین کسری بازار از محل واردات بحرانی شود، اقدام لازم را انجام دهند.

وی با تاکید براینکه مشخص نیست چرا از ارائه گزارشی که آمار آن مشخص است، خودداری می‌کنند، تاکید کرد: قرار نیست گزارش ایشان تغییری در حجم واردات داشته باشد، اما توجه به بخش خصوصی و اهمیت دادن به خواسته‌های ایشان قطعا در تداوم حمایت ایشان از برنج ایرانی تاثیر دارد.

کشاورز تاکید کرد: از وزیر جهادکشاورزی می‌خواهیم مدیرانی شجاع و توانمند را جایگزین افراد منفعل و بی‌اعتنا به منافع و مصالح کشور کند.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]