وضعیت عرضه ها در بورس کالا / معامله ۹۱ درصدی ورق های فولاد
وضعیت عرضه ها در بورس کالا / معامله ۹۱ درصدی ورق های فولاد

بورس کالا هفته گذشته را با عرضه های مختلفی به خط پایانی رساند. در این گزارش به بررسی آخرین وضعیت معاملات در بورس کالا می پردازیم.

بورس کالای ایران یکی از بازارهای اصلی اقتصاد ایران است که در آن معامله انواع کالاها و محصولات مختلف به صورت استاندارد و با قواعد و قوانین مشخص انجام میگیرد. قیمت‌ها در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضای واقعی کالا و به صورت شفاف تعیین می‌شوند. با استفاده از سیستم تهاتر و تضمین وجود وجه نقد، ریسک معاملات در بورس کالای ایران کاهش یافته است. لازم به ذکر است که کالاهای معامله‌شده در بورس کالا باید از استانداردهای مشخصی برخوردار باشند. انواع محصولات کشاورزی، معدنی، صنعتی و انرژی در بورس کالای ایران معامله می‌شوند.

در همین راستا آخرین وضعیت عرضه ها و معاملات بورس کالا در روزهای اخیر در گسترش نیوز بررسی شده است که در ادامه این مطلب می خوانیم.

نمای کلی از وضعیت عرضه ها در بورس کالا

در تصویر زیر به صورت خلاصه وضعیت عرضه ها در بورس کالا را می توانیم مشاهده کنیم. در اولین چارت ارزش کل معاملات بازار قابل مشاهده است. همان طور که می بینید بیشترین حجم معاملات در بازار فیزیکی و کمترین حجم معاملات در بازار آتی اتفاق افتاده است.

در چارت بعدی مقایسه حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی به صورت نمودار مشخص شده است و در چارت بعدی نیز نسبت عرضه به معامله در بازار فیزیکی مقایسه شده است. همچنین تغییرات حجم  عرضه در طول زمان را در فاصله زمانی ۳۰ فروردین ماه تا ۲۹ اردیبهشت ماه را در چارت بعدی می توانید ببینید.

تازه ترین خبرها درباره آمار عرضه ها در بورس کالا

طبق آخرین خبرها از آمار معاملات بورس کالا در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، معاملات آهن اسفنجی امروز به این شرح انجام شد: فسبزوار با قیمت پایانی ۱۲۴,۹۷۷ ریال و بدون رقابت. فغدیر با قیمت پایانی ۱۲۴,۹۷۷ ریال و بدون رقابت.

همچنین معاملات کنسانتره سنگ آهن روز گذشته به این شرح ثبت شد: کچاد با قیمت پایانی ۳۷,۳۳۰ ریال و بدون رقابت. کگهر با قیمت پایانی ۳۷,۳۳۰ ریال و بدون رقابت. کگهر با قیمت پایانی ۳۷,۸۴۰ ریال و ۱.۳۷% رقابت. کگهر با قیمت پایانی ۳۷,۸۴۰ ریال و ۱.۳۷% رقابت.

معاملات گندله سنگ آهن در روز گذشته به این شرح انجام شد: کگل با قیمت پایانی ۵۲,۰۷۴ ریال و بدون رقابت.

همچنین ورق گرم خودرو توسط فولاد عرضه و در قیمت ۳۱۹,۲۵۶ ریال و بدون رقابت انجام شد.

وضعیت معاملات ورق‌های فولادی در هفته چهارم اردیبهشت‌

بر اساس گزارش، عرضه ورق‌های فولادی در بورس کالا طی هفته چهارم اردیبهشت‌ماه افزایش یافت. این افزایش عمدتاً به دلیل حضور فولاد مبارکه اصفهان و عرضه بیش از ۲۴۰ هزار تن ورق گرم HR توسط این شرکت بود. پس از چند هفته رکود، بورس کالا در اردیبهشت‌ماه با رونق بازار ورق‌های فولادی به پایان رسید.

مجموع عرضه ورق‌های فولادی در بورس کالا طی هفته چهارم اردیبهشت‌ماه به ۲۷۸,۰۷۰ تن رسید که برای این مقدار ۲۷۶,۳۱۰ تن تقاضا وجود داشت. در نهایت، بیش از ۹۱% از این مقدار، یعنی ۲۵۳,۷۷۰ هزار تن از ورق‌های فولادی معامله شد. بر اساس آمار، بیش از ۸۶% از عرضه ورق‌های فولادی در این هفته متعلق به فولاد مبارکه اصفهان بود.

در هفته چهارم اردیبهشت‌ماه، در معاملات بورس کالا، شرکت‌های فولادی عملکرد قابل توجهی داشتند:

– فولاد مبارکه تمام ۲۴۰,۰۲۰ تن ورق گرم HR خود را به فروش رساند.

– فولاد غرب آسیا ۶,۰۰۰ تن ورق سرد B عرضه کرد و تمام آن را به فروش رساند.

– فولاد دشتستان ۱,۲۰۰ تن ورق گالوانیزه G برای فروش آگهی کرد و کل آن به فروش رفت.

در ۱۰ معامله دیگر، تنها بخشی از میزان عرضه مورد معامله قرار گرفت و در برخی موارد نسبت معامله به عرضه تنها ۵ درصد بود.

در این هفته، بیشترین تعداد عرضه مربوط به ورق گالوانیزه G بود. پس از فولاد مبارکه، بیشترین حجم عرضه به فولاد اکسین خوزستان اختصاص داشت که در روز پایانی هفته، ۱۳,۵۰۰ تن ورق گرم عرضه کرد و ۱۰ درصد آن به فروش رسید. فولاد غرب آسیا نیز با عرضه ۶,۰۰۰ تنی ورق سرد B در رتبه سوم قرار گرفت.

همچنین در این هفته، عرضه‌ای برای ورق‌های سرد و گرم خودرو انجام نشد. اما باید توجه داشت که در اردیبهشت‌ماه، عرضه‌های متعددی برای ورق‌های مخصوص لوازم خانگی و خودرو انجام شده و برای هفته آینده نیز برای این محصولات عرضه‌هایی پیش‌بینی شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]