بر اساس اظهارات یک نماینده مجلس، پس از عملیات موشکی اخیر ایران در سرزمین‌های اشغالی، بازار ارز دچار نوسانات قیمتی شد. به طوری که در روزهای اول، قیمت دلار به سطح ۶۹,۰۰۰ تومان نیز رسید. اما در حال حاضر، نرخ دلار به ۵۶,۰۰۰ تومان بازگشته است. این نشان می‌دهد که بازار ارز در ابتدا در واکنش به این رویداد، شاهد افزایش قیمت دلار بود. با این حال، در ادامه، نرخ دلار به سطوح پیش از آن بازگشته است.

غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر در مجلس، درباره وضعیت الققف اظهار داشت که اخلالگران بازار ارز تلاش کردند تا با بهره‌گیری از حمله موشکی ایران به اسرائیل و ایجاد فضاسازی‌ها و جوسازی‌های روانی، بازار ارز را دچار تلاطم‌های شدید کنند؛ همانند سال‌های گذشته. اما این اخلالگران در نهایت موفق نشده و ناکام مانده‌اند. به عبارت دیگر، علی‌رغم تلاش‌های آنها برای ایجاد آشفتگی در بازار ارز، این بازار موفق به مهار نوسانات و بازگشت به وضعیت نسبتاً پایدار شده است.

وی افزود: واقعیت این است که مقاومت بازار ارز در برابر این جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها نشان داد که این بازار با مدیریت بانک مرکزی به آن درجه از ثبات رسیده که این نوسانات نمی‌تواند تلاطم شدید و پایداری را در بازار ارز ما ایجاد کند.

نماینده مردم بهشهر در مجلس اظهار کرد: تکرار این اقدامات و مقاومت چند باره بازار ارز در برابر جوسازی‌ها نشان داد که ثبات بازار ارز ما یک موضوع اتفاقی نیست و این بازار با تدابیر و سیاست های بانک مرکزی و دولت به ثبات خوبی در برابر فشارها و نوسانات و جوسازی‌های روانی رسیده است.

شریعتی تاکید کرد: اگرچه ممکن است با بحران‌های غیراقتصادی و سیاسی؛ چند روزی قیمت ارز افزایش یابد اما اولاً این افزایش قیمت نسبت به تلاطم‌های سال‌های قبل اندک است و دوم اینکه پس از چند روز سیر نزولی قیمت آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد اخیر که عملیات موشکی تنبیهی ایران به سرزمین‌های اشغالی را شاهد بودیم؛ در روزهای اول دلار به ۶۹ هزار تومان هم رسید اما اکنون دلار به پله ۵۶ هزار تومان برگشته است.

نماینده مردم بهشهر با اشاره به افزایش دسترسی‌های ارزی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند مطلوب ما بیشتر از این است که با تلاش‌هایی که بانک مرکزی تاکنون داشته‌ و پس از این خواهد داشت قیمت ارز بیش از این هم کاهش پیدا خواهد کرد و بازار تحت کنترل خواهد بود.

دلار وارد کانال جدید شد

نرخ ارز در بازار غیر رسمی در معاملات امروز (شنبه) نسبت به هفته گذشته روند کاهشی را آغاز کرد و به کانال ۵۷ هزار تومان رسید.

طبق مشاهدات میدانی از بازار غیر رسمی، تا لحظه تنظیم گزارش (ساعت ۱۴ روز شنبه) دلار با قیمت ۵۸ هزار تومان برای فروش و با نرخ ۵۷ هزار تومان خریداری شد. همچنین یورو در این بازار با مبلغ ۶۳ هزار تومان به فروش رسید و با مبلغ ۶۲ هزار تومان خریداری شد.

دلار شنبه، در ابتدای هفته و در قیاس با ابتدای هفته گذشته کاهش قیمت ۵۰۰۰ تومانی را شاهد است و طبق گفته بیشتر فروشندگان احتمال تداوم کاهش ارز تا پایان هفته همچنان بالا است.

براساس مشاهده میدانی وضعیت بازار نسبت به هفته گذشته شلوغ‌تر بود که به دلیل مراجعه افراد برای فروش ارز خود به علت تداوم روند کاهشی ارز در هفته های گذشته است.

گفتنی است؛ ارز در بازار رسمی مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای اسکناس دلار با مبلغ ۴۴ هزار و ۸۶۰ تومان، برای اسکناس یورو با مبلغ ۴۸ هزار ۷۶۴ تومان و برای اسکناس درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۲۱۷ تومان به فروش رسید.

همچنین حواله دلار با مبلغ ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان، حواله یورو با مبلغ ۴۵ هزار و ۳۲۰ تومان و حواله درهم امارات با نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۷ تومان عرضه شد.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]