سرانجام همسان سازی حقوق بازنشستگان / مجلس کار را یکسره کرد
سرانجام همسان سازی حقوق بازنشستگان / مجلس کار را یکسره کرد

محسن زنگنه گفت: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌صورت قانون درآمده، اما این قانون مربوط به برنامه هفتم توسعه کشور است که یکی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود و پیش از ابلاغ آن، دولت اختیار دارد از اول فروردین‌ ماه امسال آن را اجرا کند، البته مجلس به میزان ۶۵ هزار میلیارد تومان، منابع مالی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است تا پس از عملیاتی شدن قانون و ابلاغ برنامه پرداخت شود.

محسن زنگنه در حاشیه برگزاری آیین بزرگداشت شهدای خدمت در شهرستان خواف، درباره جهت و مسیر حرکت دولت آینده، بیان کرد: با توجه به اینکه در سیاست‌ های کلان کشور، مسائل اقتصادی اولویت دارد، پیش‌بینی می‌شود دولت آینده، جهت و مسیر اقتصادی داشته باشد. بنابراین، مباحث اقتصادی و برنامه‌های اقتصادی که نامزدها ارائه می‌دهند برای مردم اهمیت دارد.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در دوره یازدهم مجلس درباره سهم استان خراسان رضوی از حقوق دولتی معادن که ۵۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: براساس قانون، ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید به استان برسد و در اختیار قرار گیرد که در طول سال‌های گذشته، این مبلغ به استان‌ها داده نمی‌شد.

زنگنه بیان کرد: برای اولین بار سال گذشته توانستیم از حقوق معادن، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به استان خراسان رضوی برگردانیم و در قانون برنامه هفتم نیز یک بند قانونی آورده شد که در آن، از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن که به استان داده می‌شود حداقل پنج درصد برای همان شهر و جایی که معادن در آنجا مستقر است، هزینه شود.

وی ادامه داد: این بند، الزام قانونی است و امیدواریم با اتحاد و پیگیری همه نمایندگان مجلس دوازدهم، بتوانیم ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن را که حق استان است، بگیریم تا پنج درصد آن به شهر یا بخش محل استقرار معدن برگردد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم درباره زمان اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌صورت قانون درآمده، اما این قانون مربوط به برنامه هفتم توسعه کشور است که یکی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود و پیش از ابلاغ آن، دولت اختیار دارد از اول فروردین‌ ماه امسال آن را اجرا کند، البته مجلس به میزان ۶۵ هزار میلیارد تومان، منابع مالی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است تا پس از عملیاتی شدن قانون و ابلاغ برنامه پرداخت شود.

شهرستان خواف با چهار بخش، شش شهر، ۸۵ روستا، ۱۶۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان، در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد مرکز خراسان رضوی قرار دارد.

به گفته فعالان صنفی بازنشستگان، کسور حقوق فروردین ماه در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و گیلان هنوز تسویه نشده است و صندوق اعلام کرده است که تلاش برای تامین منابع لازم برای پرداخت کسور حقوق این استان‌ها ادامه خواهد داشت.

در تهران نیز کسور فروردین ماه بازنشستگان آموزش و پرورش این استان پرداخت شده و مابقی دستگاه‌ها پس از تامین اعتبار لازم پرداخت خواهد شد.

بنابه اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، سیاست پرداخت حقوق و متعلقات آن مثل کسور حقوق، با اولویت استان‌های کم برخوردار عملیاتی و اجرا می‌شود.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان

چندی پیش حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: موضوع ۹۰ درصد متناسب سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم مصوب شده است، یعنی سازوکار اجرایی آن در برنامه هفتم توسعه است که هنوز از سوی شورای نگهبان تایید نشده است.

وی افزود: بر این اساس وقتی برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون بشود، دولت مکلف است احکام جدید حقوق بازنشستگان را نیز صادر کند.

حاجی بابایی گفت: هر زمانی که احکام جدید از سوی دولت صادر شد از اول فروردین متناسب سازی حقوق بازنشستگان محاسبه شده و ما به التفاوت واریز خواهد شد.

ماه گذشته (فروردین ماه)، معاونت توسعه و مدیریت منابع صندوق بازنشستگی فولاد از تفاهم‌نامه این صندوق با بانک ملی برای پرداخت وام ضروری ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان صندوق خبر داد.

یدالله راشدی، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملی منعقد گردید تا حدود ۲۹ هزار بازنشسته‌ای که حساب حقوقی آن‌ها در بانک ملی است وام ضروری ۲۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۲۴ ماهه دریافت نمایند.

همچنین صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های تحت پوشش وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی اجرا، اعمال و پرداخت شده است. اما برای همسان‌سازی، تامین منابع لازم است.

وی ادامه داد: مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته است که نیازمند زمان است، اما هرچه که پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی و اجرا خواهد شد.

هفته گذشته احکام حقوقی جدید برای بازنشستگان تامین اجتماعی صادر شده و در سامانه مربوطه بارگذاری شده است.

بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به سامانه، احکام حقوقی خود را رویت یا دریافت کنند؛ این احکام پس از اعمال افزایش مستمری ابلاغی دولت صادر شده است.

پرداخت مستمری اردیبهشتِ بازنشستگان نیز به ترتیب الفبا تا آخرین روز ماه (امروز) ادامه خواهد داشت.

در ادامه معلمی بازنشسته از قم سوالاتی درباره زمان اجرای احکام همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان مطرح کرد، که منظور در این باره گفت: وظیفه ما در دولت این است که معیشت بازنشستگان را بهبود بخشیم. دولت در لایحه بودجه سال گذشته این پیش‌بینی را داشت که منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین شود.

وی افزود: منابع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص خواهد یافت. بنا داریم که در گام اول ۴۰ درصد همسان‌سازی را انجام دهیم.

منظور با تاکید بر اینکه جداول بودجه تا آخر اردیبهشت ماه از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد شد، گفت: براساس زمانبندی طراحی شده در قانون، احکام همسان‌سازی ان‌شالله از خرداد ماه اجرا و البته معقوقات دو ماه نخست سال نیز پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت همواره همکاری نزدیکی با نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های مختلف داشته است و می‌توان همکاری بین دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را از بهترین همکاری‌های بین قوه مقننه و قوه مجریه نام برد.

داوود منظور با تبریک به نمایندگان منتخب در مجلس دوازدهم، تصریح کرد: باعث افتخار ماست که با نمایندگان مردم در کمیسیون‌های مختلف مذاکرات خود را آغاز کنیم چرا که ما دستورکارهای مشترک زیادی داریم که باید دنبال کنیم.

منظور افزود: مسئله معیشت مردم از اولویت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی است؛ در سه سال گذشته با همکاری دولت و مجلس ابتکارات خوبی در این زمینه صورت گرفته است از جمله طرح کالابرگ الکترونیک، افزایش پرداخت‌های معیشتی، پرداخت کمک هزینه معیشتی به زنان سرپرست خانوار، حمایت‌هایی که دولت از کودکان دچار سوء تغذیه انجام می‌دهد که مجموعه کاملی از پرداخت‌های رفاهی و معیشتی است که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مجلس جدید این ابتکارات بازنگری و کامل‌تر شود و تاکید کرد: اطمینان داریم که نمایندگان مجلس نیز با شور و حرارتی که دارند به دولت در اجرای هرچه بهتر این اقدامات کمک خواهند کرد.

منبع:

ایسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]