پیش بینی امیدوار کننده درباره بورس / بازار به اوج برمی گردد
پیش بینی امیدوار کننده درباره بورس / بازار به اوج برمی گردد

بر اساس گفته یک کارشناس بازار سرمایه، بانک مرکزی در حال حاضر درصدد مداخله در بازارهای بدهی از طریق بازارگردانی است. همچنین بانک مرکزی تمایل دارد که در نقش خریدار ظاهر شود تا نرخ‌ها کاهشی شوند. این اقدامات می‌تواند چشم‌انداز مثبتی را برای بورس تا قبل از انتخابات ایجاد کند.

بر اساس اظهارات بهنام صمدی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، تلاش‌هایی در حال انجام است که در صورت وقوع می‌تواند بازار سرمایه را متحول کند. یکی از این اقدامات، پیگیری جدی بانک مرکزی در خصوص کنترل نرخ بهره بانک‌ها است. صمدی همچنین گفت که شنیده‌ها حاکی از آن است که این اقدام بانک مرکزی باعث رد صلاحیت مدیران برخی بانک‌ها شده است.

صمدی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان بورس با تماس با تمام شرکت‌های سبدگردانی و نهادهای مالی اعلام کرد که اجازه ندارند سود بالای ۳۰ درصد را برای صندوق‌های درآمد ثابت خود تبلیغ کنند! حتی سازمان بورس اعلام کرد که اگر نرخ اخزا باالای ۳۸ درصد برود، معاملات آن باطل خواهد شد که تمام این اتفاقات باعث شد که روز گذشته شاهد افت ۲ درصدی نرخ اخزاها باشیم؛ نرخی که در همه‌جای دنیا مبنای نرخ بهره کوتاه مدت قرار می‌گیرد و افت آن تاثیر به سزایی بر رشد بازار سرمایه دارد.

.صمدی خاطرنشان کرد: نرخ بهره بالا فقط تاثیر منفی بر بازار سرمایه نداشته و به کل اقتصاد کشور آسیب می‌رساند، به طوری که دیگر تولید به هیچ وجه توجیه نخواهد داشت. در کنار کنترل و مدیریت نرخ بهره شاهد این بودیم که نرخ ارز نیما نیز وارد کانال ۴۲ هزار تومان شد.​

این کارشناس بازار سرمایه به نرخ خوراک پالایشی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: به علاوه مطالب بالا، جلسه‌ مخبر با رئیس سازمان بورس در خصوص اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌ها برگزار شد که احتمالا نتایج مثبتی خروجی آن جلسه است.

صمدی آخرین پارامتر تاثیرگذار بر بورس که زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد گفت: مدیر نظارت بر بازارهای اولیه سازمان بورس اعلام کرد که اگر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ۳ ساله شود، سریعا افزایش سرمایه ایران خودرو و سایپا در دستور کار قرار خواهد گرفت.​

به نظر می‌رسد فضایی در حال ایجاد است که بازار سرمایه سراسر سبزی را حداقل تا انتخابات شاهد باشیم؛ البته امیدوار به این‌که این صحبت‌ها و تصمیمات جامه عمل بپوشاند و فقط در حد حرف باقی نماند.

هشدار سازمان بورس به صندوق‌های درآمد ثابت

اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در نامه‌ای به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت استفاده از برخی کلمات در تبلیغات این صندوق‌ها را ممنوع اعلام کرد.

در این نامه آمده است، اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت استفاده از برخی کلمات در تبلیغات این صندوق‌ها را ممنوع کرد.

بررسی‌های به عمل آمده از تبلیغات برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد در تبلیغاتی که در راستای تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، از عبارات گمراه‌کننده و خلاف واقع با محتوای تبلیغات روند سوددهی، تضمین نرخ سود و بدون ریسک بودن سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

در پایان این نامه آمده: مقتضی است در تبلیغات این صندوق‌ها از مضامین گمراه‌کننده‌ای نظیر با درآمد ثابت، بازدهی بدون پایدار، تداوم سودآوری، سود قطعی و … محتوای مشابه این موارد جدا خودداری شود.

منبع:

اقتصاد آنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]