وضعیت قیمت دلار از زبان رئیس سابق مجلس / لاریجانی نامزد می شود؟
وضعیت قیمت دلار از زبان رئیس سابق مجلس / لاریجانی نامزد می شود؟

همزمان با آغاز گمانه زنی‌ها درباره ورود افراد به کارزار انتخابات دولت چهاردهم، صحبت از حضور علی لاریجانی به عنوان کاندیدای مورد حمایت برخی احزاب و گروه‌های سیاسی مطرح شده است.

 پس از وقوع حادثه برای بالگرد ریاست جمهوری و همراهان، ابراهیم رییسی، هشتمین رییس جمهور ایران و رییس دولت سیزدهم درگذشت.براساس ماده ۱۳۱ قانون اساسی، پس از فقدان رییس جمهور با حکم رهبری رییس دولت موقت مسولیت اداره امور کشور را تا برگزاری انتخابات و انتخاب رییس جمهور جدید دارد. پس از درگذشت ابراهیم رییسی، محمد مخبر عهده‌دار امور شد تا طی ۵۰روز انتخابات برگزار شده و رییس جمهور جدید انتخاب شود.

بر اساس اعلام شورای نگهبان نهمین رییس جمهور ایران روز هشتم تیرماه انتخاب خواهد شد. در این شرایط افراد و گروه‌های سیاسی مختلف وارد میدان انتخابات شده و گمانه زنی‌های بسیاری درباره حضور افراد مختلف در انتخابات ریاست جمهوری شده است.

لاریجانی در حال سنجش شرایط ورود به کارزار انتخابات

یکی از افرادی که احتمال حضور وی در انتخابات بسیار پررنگ به نظر می‌رسد، علی لاریجانی است. البته در پیگیری‌های خبرگزاری‌ها برای حضور لاریجانی در انتخابات تایید صد درصدی اتفاق نیفتاده است و گویا رییس اسبق قوه مققنه در حال سنجش شرایط است.  با این وجود دیدگاه اقتصادی و نظر لاریجانی درباره دلار یکی از نکات مورد اهمیت برای شرکت‌کنندگان در انتخابات به شمار می‌رود. 

لاریجانی که چندین دوره ریاست مجلس را برعهده داشته و در انتخابات سال ۱۴۰۰ موفق به کسب نظر موافق شورای نگهبان نشده بود، این بار مورد وثق احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف قرار گرفته است.

لاریجانی در زمان التهابات ارزی چه گفت؟

علی لاریجانی در دوران ریاست مجلس و پیشتر از آن اظهارنظرهای مختلفی در حوزه اقتصادی داشته است. برای مثال نظر علی لاریجانی درباره دلار نزدیک به نظر اقتصاددانان است.

سال ۹۸ و همزمان با جهش نرخ ارز در کشور، لاریجانی بر صندلی ریاست قوه مقننه تکیه زده بود، در بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۹ اعلام کرد که در قیمت دلار بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی کمتر از قیمت آن در بازار آزاد است.

به گفته لاریجانی، همزمان با افزایش التهابات در بازار ارز، قیمت دلار به صورت غیرمتعارف رشد کرده و ریشه آن عملیات روانی است.

مخالفت لاریجانی با اقتصاد دستوری

نظر لاریجانی درباره دلار، در اظهار نظرهای مختلف به نظرات کارشناسان اقتصادی اشاره داشت. برای مثال او در سال ۹۷ و همزمان با آغاز تنش‌های ارزی در کشور گفت:  «باید سیاست‌های جدید ارزی اعلام شود. اداره کشور براساس علم اقتصاد جلو برود نه اینکه سیاست‌های دستوری به کار گرفته شود.»

علی لاریجانی در زمان ریاست مجلس بارها درباره مسایل اقتصادی به خصوص قیمت دلار صحبت کرده بود و یکی از نقدهای او به وضعیت ارزی کشور، اداره چند صدایی اقتصاد بود.

انتقاد از تداوم ارز چند نرخی

لاریجانی با انتقاد از اعمال سیاست ارز چند نرخی هم گفته بود:« در نظری یکی از مشاوران رئیس جمهور می گوید باید قیمت ارز افزایش یابد و پس از آن رئیس جمهور و وزرا نرخ تکلیفی اعلام می کنند.»

منبع:

اکونگار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]