کارگران بخوانند / به این روش از کارفرما شکایت کنید
کارگران بخوانند / به این روش از کارفرما شکایت کنید

در قانون آمده است که مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق، ورود به سامانه، انتخاب گزینه پوشه خدمات و انتخاب ثبت دادخواست بدوی از پوشه اداره کل روابط کار است.

بعد از پایان دوره کاری خود در یک شرکت، بسیاری از کارگران با مشکلاتی مانند عقب افتاده دریافت حقوق مواجه می‌شوند. به همین دلیل، آنها ممکن است نیاز داشته باشند تا از کارفرما مورد استخدام خود شکایت کنند تا حقوق خود را دریافت کنند.

نحوه شکایت از کارفرما دارای مراحل قانونی است که نیروی کار باید با آنها آشنایی داشته باشد تا این مسیر به درستی پیش رود.

وقتی یک کارگر در یک مجموعه مشغول فعالیت می‌شود، مشمول، حقوق، مزایا، بیمه و … است. حال اینکه زمانی ممکن است به هر دلیل تمام این حقوق و مزایا تبدیل به معوقه شوند و برای بازپسگیری معوقات نیاز است که از کارفرما شکایت شود.

بر اساس قانون کار که در سال ۱۳۶۹ به تصویب مجلس وقت رسیده است، موضوع شکایت از کارفرما به صورت موشکافانه‌ای انجام شده است.

در ماده ۱ این قانون آمده است که تمامی کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌‌ها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی، مکلف به تبعیت از قانون مصوب شده است.

همچنین ماده ۲ قانون کار می‌گوید که کارگر، از لحاظ این قانون، کسی است که به هر عنوان، در مقابل دریافت حق‌ السعی؛ اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا، به درخواست‌ کارفرما کار می‌کند.

اگر به هر دلیلی کارفرما حقوق کارگر را ضایع کرده باشد، کارگر می‌تواند با شکایت از کارفرما حقوق از دست رفته خود را احیا کند.

حال اینکه کارگر باید با نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد معوقه، آشنایی لازم را داشته باشد. در گام نخست کارگر برای شکایت از کارفرما باید با مراجعه به سامانه جامع روابط کار اقدام به ثبت شکایت از کارفرما کند.

 در قانون آمده است که  مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق، ورود به سامانه، انتخاب گزینه پوشه خدمات و انتخاب ثبت دادخواست بدوی از پوشه اداره کل روابط کار است.

در قانون کار تاکید شده است که مرجع صالح، برای رسیدگی به این اختلاف، هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف اداره کار شهرستان و استان محل اشتغال کارگر است و هیچ نهاد و سازمان و یا فرد دیگری صلاحیت رسیدگی و تعیین تکلیف این موضوع را ندارد.

مراحل شکایت از کارفرما

۱)در اولین گام از مراحل و نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق، فرد متقاضی، باید اقدام به ثبت نام در سامانه جامع روابط کار، به آدرس prkar.mcls.gov.ir نماید.

۲) برای اینکه ثبت شکایت از کارفرما انجام شود، نیازمند پرداخت مبلغ احراز هویت و داشتن کارت ملی و شماره همراه به نام خود شخص، می باشد و از طریق دفاتر پیشخوان دولت نیز قابل انجام است. پس از ثبت نام و احراز هویت، یک نام کاربری و رمز عبور، جهت ورود به سامانه، به فرد داده خواهد شد.

۳) برای ورود به سایت و ثبت شکایت از کارفرما، باید عبارت سامانه جامع روابط کار یا آدرس prkar.mcls.gov.ir جستجو شود.

۴) در این مرحله، از مراحل و نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد معوقه، نام کاربری و رمز عبور خود را در کادر مربوطه وارد کند. افرادی که عضو سامانه نیستند باید حساب کاربری جدید ایجاد کنند.

۵) برای ثبت دادخواست باید گزینه پنجره خدمات را انتخاب و پس از آن از پوشه اداره کل روابط کار، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب کرده و شکایت خود از کارفرما، بابت دستمزد معوقه را ثبت نماید.

۶) پس از اینکه ثبت شکایت از کارفرما در سامانه روابط کار به پایان رسید، مراتب، از طریق پیامک، به کارگر و کارفرما اطلاع داده خواهد شد و جهت مشاهده وقت رسیدگی، باید به سامانه جامع روابط کار، مراجعه کند.

منبع:

اکونگار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]