بورس در انتظار یک میلیارد یورو اوراق ارزی | فرزین خبر داد
بورس در انتظار یک میلیارد یورو اوراق ارزی | فرزین خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که با اقدامات انجام شده و رفع موانع موجود، امسال امکان انتشار یک میلیارد یورو اوراق ارزی در بورس برای تأمین ارزی طرح‌ها فراهم شده است.

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که با اقدامات انجام شده و رفع موانع موجود، امسال امکان انتشار یک میلیارد یورو اوراق ارزی در بورس برای تأمین ارزی طرح‌ها فراهم شده است و بانک مرکزی ضمانت این اقدام را بر عهده خواهد گرفت.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در جلسه امروز هیأت دولت با اشاره به انتشار ۱۰۰ میلیون یورو اوراق ارزی در سال گذشته اظهار کرد: با اقدامات انجام شده و رفع موانع موجود، امسال امکان انتشار یک میلیارد یورو اوراق ارزی در بورس برای تأمین ارزی طرح‌ها فراهم شده که بانک مرکزی آن را ضمانت خواهد کرد.

وی افزود: در خرداد امسال برای اولین‌بار پس از ۶۲ سال، شاخص تورم تولیدکننده سالانه به زیر ۳۰ درصد یعنی عدد ۲۹,۷ درصد رسیده است.

فرزین تصریح کرد: همچنین در اردیبهشت‌ماه نرخ رشد تولید مجموع شرکت‌های بورسی ۲.۸ درصد بوده که این میزان در بخش فلزات اساسی ۵.۲، صنایع شیمیایی ۱.۱، لاستیک و پلاستیک ۱۵.۶ و در بخش ماشین‌آلات ۱۶.۳ بوده است.

اوراق ارزی چیست؟

اوراق ارزی اسناد بهاداری هستند که توسط یک نهاد برای تامین مالی منتشر شده و علی رغم سود ارزی این اوراق، افراد برای خرید آن نیازی به ارز نداشته و با پول رایج کشور قادر به خریداری اوراق ارزی هستند. این اوراق در شرایط نوسانی بازار ارز و تورم حاکم بر اقتصاد، راهی برای حفظ ارزش دارایی های افراد و کسب سود از تغییر قیمت ارز های مختلف است.

انواع اوراق ارزی

در خصوص انواع اوراق ارزی باید ذکر کرد که این اوراق تنها به یک صورت وجود داشته و به فروش می رسند. اوراق ارزی در واقع نوعی از اوراق قرضه هستند که بر اساس مبادلات ارزی به سود دهی رسیده و به دارندگان سود پرداخت می کنند. هدف از انتشار اوراق ارزی، کاهش تقاضای خرید دلار در بازار بوده و به جای آن ناشر اوراق، ارز مربوطه را برای دارنده اوراق نگهداری کرده و علاوه بر تامین امنیت، سود مناسبی هم به دارنده در زمان سررسید پرداخت می کند.

اوراق ارزی به عنوان گزینه ای برای ایجاد تنوع در دارایی ها مطرح شده و خریداران می توانند از مزایای مختلف در اختیار داشتن این اوراق بهره مند شوند. این اوراق به منظور تسهیل و گسترش ابزار های مالی در شبکه بانکی طراحی و عرضه شده است. دلیل سرمایه گذاری افراد مختلف در بازار ارز، حفظ ارزش دارایی در مقابل تورم غیر قابل پیش بینی اقتصاد بوده که با معرفی اوراق ارزی، روش مناسبی برای این سرمایه گذاری اندیشیده شد.

شرایط اوراق ارزی

شرایط اوراق ارزی با سایر اوراق بهادار موجود در بازار کمی متفاوت است. این اوراق سه ماهه منتشر شده و از آبان ماه سال ۱۴۰۱ از طریق شعب ارزی بانک ملی قابل خریداری بوده است. امکان معامله اوراق ارزی در بازار ثانویه و انتقال آن به غیر وجود نداشته و تنها در زمان سررسید یا زودتر از آن قابلیت عرضه به شعب بانک مرکزی و دریافت سود و اصل مبلغ اوراق وجود دارد. افراد حقیقی بالای ۱۸ سال می توانند این اوراق را با حداقل مبلغ ۱۰۰۰ دلار و حداکثر مبلغ ۴۰۰۰ دلار خریداری کنند.

از شرایط اوراق ارزی می توان به امکان تحویل مبلغ آن در سررسید به صورت ارزی اشاره کرد که البته در این حالت در زمان سررسید معادل ۷درصد مبلغ ریالی نرخ توافقی دلار در روز قبل، از دارنده اوراق حق الوکاله دریافت می شود اما در صورت پرداخت ریالی مبلغ، حق الوکاله ای اخذ نخواهد شد. همچنین این اوراق معاف از مالیات هستند. هر متقاضی تنها می تواند یک بار با کد ملی خود اقدام به خرید اوراق ارزی کند. این موضوع به علت جلوگیری از سوداگری در بازار اوراق ارزی است.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]