پیش بینی حساس از بورس فردا | شاخص کل مقاومت می کند؟
پیش بینی حساس از بورس فردا | شاخص کل مقاومت می کند؟

در ادامه روند منفی معاملات دیروز، بازار بورس تهران امروز نیز با افت ۴۲۰۰ واحدی روبرو شد. این افت باعث شد تا بازار به محدوده ۲.۲ میلیون واحدی باز قدرت نمایی کند و بر خریداران غلبه کند. این محدوده به عنوان یک مقاومت سخت برای بازار سرمایه باقی ماند.

در جریان معاملات روز جاری در بازار سرمایه ارزش معاملات ۴۳۰۰ میلیارد تومان ثبت و ارزش بازار روی رقم ۷۴۶۶ همت قرار گرفت ارزش بازار تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری حوالی ۷۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود و تعیین رییس دولت چهاردهم بازار کمی از کاهش ارزش بازاری روزهای اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری خود را جبران کرد.

فارس تنها نماد بزرگ تاثیرگذار مثبت برای بازار امروز بود و نمادهای شپنا ، وبملت ، خودرو ، فولاد ، شتران و نماد بوعلی تلاش خود برای منفی کردن بازار را به ثمر نشاندند.

گروه خودرویی با ارزش معاملاتی ۲۴۷ میلیارد تومانی در رتبه اول ایستاد وفلزات اساسی نیز رتبه ۱۷۷ میلیارد تومانی را به خود گرفت گروه بانک‌ها نیز با ارزش معاملاتی ۱۴۹ میلیارد تومان در جایگاه سوم ایستاد و انبوه‌سازی امروز تلاش کرد تا در ۷ گروه بازار از نظر ارزش معاملاتی قرار گرفته باشد.

در ادامه بازتاب جهانی از انتخابات تیر ماه گاردین نوشت که پیروزی پزشکیان نشان می‌دهد که هم نهاد قدرت و هم مردم احتمالا از فرصت ناشی از انتخابات زودهنگام استفاده کرده اند: نهاد قدرت، برای تعامل مجدد نسبی با جمعیت ناراضی و احتمالا تثبیت روابط با غرب؛ و مردم امیدوار به بهبود استاندارد‌های زندگی. این درحالی است که در چند روز گذشته سی ان ان و نیویورک تایم در روزهای پیشین با انتشار مطالبی به بررسی انتخابات اخیر ایران پرداختند.

اما در مقابل جناح های داخلی همچنان موضوع انتخابات را فراموش نکرده اند کیهان در صفحه اول خود این طور نوشته است که اسب زین شده به دولت چهاردهم تحویل داده شد و در مقابل روزنامه دنیای اقتصاد در مقابل این طور نوشته است که پزشکیان در شرایطی سکاندار پاستور می شود که در صنعت خودرو ۲۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته وجود دارد.

این در حالی است که خبر می رسد برق شرکت سایپا نیز به مدت چند ساعت ( حدود۵ ساعت ) قطع شده است که مشکلات جدی را برای این خودروساز ایجاد کرده است . از سویی نیز وضعیت برق سایر صنایع و شرکت‌ها چندان مطلوب نیست.

اما فعالان بازار معتقد هستند که ارزش معاملات رویه بهتری را نسبت به روزهای قبل از انتخابات به خود گرفته اند و این موضوع علاوه بر تعیین رییس دولت چهاردهم دلایلی دیگری همچون پیگیری و اصلاح آیین‌نامه قیمت‌گذاری خوراک و محصولات نفتی که باعث بهبود سودآوری گروه پالایشی شد بی تاثیر نبوده است.

خودروسازان سواری به دنبال مجوز تجدید ارزیابی هستند که این موضوع می‌تواند کمک‌کننده به خروج این گروه از ماده ۱۴۱ باشد.

همچنین سرپرست ریاست جمهوری قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. این قانون در جلسه علنی سه شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ مجلس تصویب و در جلسه ۲ تیر ماه ۱۴۰۳ مجمع تشخیص ملحت نظام تأیید شده بود؛ رئیس مجلس نیز در تاریخ ۱۲ تیرماه این قانون را به دولت ارسال کرده بود.

خبرگزاری مهر نیز عنوان کرده است که علی اکبر شادمانی مدیر کل دفتر صادرات گمرک طی ابلاغیه‌ای از رفع ممنوعیت صادرات قند حاصل از شکر سفید به استناد رأی دیوان عدالت اداری خبر داد. مطابق با تأیید و تصریح در رأی موصوف، ممنوعیت صادرات قند حاصل از شکر سفید لغو می‌شود.

روز گذشته نیز به این موضوع اشاره کردیم که گروه قندی در بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفته است.

قیمت دلار نیمایی نیز در مرکز مبادله عدد ۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان را به خود دید تا ادامه روند صعودی این نرخ بدون توقف صعودی باشد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طول سال ۱۴۰۲ و در این چند ماه اخیر سال جاری برای چندمین بارر متوالی با محدوده ۲.۲ میلیون واحدی شاخص کل برخورد داشته است و به جز اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۲ که این محدوده را رو به بالا شکسته داده است در باقی موارد نسبت به مقاومت این محدوده شکست خورده است و این محدوده مقاومتی که از نیمه های خرداد ماه سال گذشته خود نمایی کرده است تا به امروز برای شاخص کل دست از قلچماقی بر نمی دارد و خریداران بازار را از ادامه روند صعودی ناامید می کند.

اما خیلی از تکنیکالیست های بازار با توجه به جمیع ابزارها تکنیکالی معتقد هستند که بازار و شاخص کل می تواند در روزها و ماه های آتی (البته با در نظر گرفتن قطع برق صنایع در تابستان) به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کند.

و امیدوار هستند که شاخص خط روند نزولی ایجاد شده از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ را در محدوده ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار واحدی را رو به بالا بشکند و افت های امروز را به عنوان پولبک به محدوده ۲.۲ میلیون واحدی می دانند.

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]