پیش بینی مهم قیمت دلار | بازار ارز صعودی می شود؟
پیش بینی مهم قیمت دلار | بازار ارز صعودی می شود؟

پیش بینی مهم از بازار ارز در دولت جدید ایران نشان می دهد که دلار به زیر ۶۰ هزار تومان نوسان خواهد کرد.

بازار ارز همواره درحال تغییرات مهم بوده است و یک پیش بینی مهم حکایت از نوسان قیمت دلار در دولت مسعود پزشکیان دارد.

پیش‌ بینی تکنیکال قیمت دلار در دولت پزشکیان حکایت از این دارد که فعلا زیر ۶۰ هزار تومان نوسان خواهد کرد. احتمالا در محدوده ۵۸ هزار تثبیت می‌شود.

بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نخستین مقاومت خود یعنی ۶۰ هزار تومان را رو به پایین شکست. این حرکت دلار تحت تاثیر فضای روانی و خوشبینی ایجاد شده در نتیجه وعده پزشکیان رییس‌جمهور درباره مذاکرات برجام و بهبود روابط بین‌المللی بود. بعد از آن یک نوسان رو به بالا داشت. اما حالا دوباره قیمت دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شده است. از نظر تکنیکال محدوده ۵۷ هزار ۵۰۰ تومان یک مقاومتی ضعیف دارد. اما کمی پایین‌تر در قیمت ۵۵ هزار تومان مقاومت بسیار قوی دارد. هرچند به نظر نمی‌رسد که دلار تا این سطح قیمت دلار کاهش پیدا کند.

در حال حاضر یکی از عواملی منجر به تعدیل قیمت شده است بلاتکلیفی و عدم استقرار دولت جدید است. درواقع ابهام در سیاست‌های دولت جدید منجر شده تقاضا در بازار به طور موقت کاهش پیدا کند.
علیرضا سادات کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه شرط حفظ دلار در کانال ۵۷ هزار تومان ادامه رکود تقاضا در بازار است، گفت: از آنجایی که نزول نرخ شاخص ارزی تهران، به قیمت حواله درهم نیز سرایت کرده است. از این رو پیش بینی قیمت دلار همچنان حفظ کانال موجود است.
او با تاکید بر عواملی که منجر به تثبیت قیمت دلار شده است، تصریح کرد: سیگنال های مثبت سیاسی موجب امیدواری برخی از معامله‌گران شده است. اما نمی‌توان نقش پررنگ بازارساز برای تثبیت قیمت دلار را نادیده گرفت.

او با اشاره به اینکه تثبیت قیمت دلار در کانال ۵۷ هزار تومانی بعید است، اظهار کرد: دلار برای تثبیت در این قیمت با چالش مواجه می‌شود. هرچند حمایت‌های بانک مرکزی از پول ملی ادامه دارد. اما این مسأله هزینه بالایی را تحمیل می‌کند.

سادات با تاکید بر اینکه گزارش‌های مثبت بانک جهانی روی نرخ ارز موثر بوده است، گفت: گزارش ها حکایت از چشم انداز با ثبات تر اقتصاد ایران دارد. همین سیگنال روی قیمت دلار تاثیرگذار است.
از نظر بانک جهانی، ایران در ۹ ماهه نخست سال گذشته رشد اقتصادی ۵ درصدی را تجربه کرده است. علت این رشد، بهبود وضعیت تولید و صادرات نفت بوده است. در حال حاضر تدوام کنترل قیمت دلار توسط دولت به میزان درآمد ارزی کشور بستگی دارد.

با شروع دادوستدها در بازار آزاد ارز تهران، نرخ هر دلار آمریکا که روز گذشته به کانال ۵۷ هزار تومان کاهش یافته بود، تحت تاثیر خبر ترور نافرجام ترامپ و ریسک‌های سیاسی قرار گرفت و اندکی افزایش یافت.

بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا در کف بازار ارز تهران به رقم ۵۸۰۰۰ تا ۵۸۱۰۰ تومان و یورو نیز به ۶۳۱۰۰ تا ۶۳۲۰۰ تومان رسیده است که نسبت به دیروز، رشد نسبی دارد اما خبری از خریدار در بازار ارز نیست و همچنان بسیاری فروشنده هستند.

افزایش نسبی بهای دلار در شرایطی است که برخی معامله گران انتظار جهش ارزی داشتند، اما فضای بازار ارز همچنان تحت تاثیر ریاست جمهوری مسعود پزشکیان در دولت چهاردهم است؛ فضایی که خبر از کاهش انتظارات تورمی و خروج خریدهای هیجانی از کف بازار ارز می‌دهد. روندی که با عقب نشینی دلار از محدوده بالای ۶۰ هزار تومان آغاز شد و به کانال ۵۷ هزار تومان رسید.

منبع:

بازار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]