درخواست از دولت چهاردهم برای حمایت از بورس
درخواست از دولت چهاردهم برای حمایت از بورس

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تاکید کرد که برنامه دولت چهاردهم باید بر آرامش و ثبات بازار سرمایه تمرکز داشته باشد. او اعلام کرد که با اجرای سیاست‌های مالی مورد تایید در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۳، انتظار می‌رود با هدایت نقدینگی به بازار سرمایه، رشد ۸ درصدی اقتصاد ممکن است رقم بزند.

شهباز حسن‌پور اظهار کرد که بازار سرمایه نیازمند حمایت دولتمردان است و افزود: تحولات موجود در بازار سرمایه تحت تأثیر اقتصاد و تغییرات در متغیرها و ریسک‌های حوزه‌های سیاسی و اقتصادی قرار دارد. او انتظار دارد که دولت چهاردهم اقدامات ویژه‌ای برای حمایت از سهامداران را انجام دهد، به صورت کمی و کیفی.

بازگشت آرامش به بازار سهام

حسن‌پور با تاکید بر این که سیاست‌های اقتصادی دولت می‌بایست مبتنی بر بازگشت آرامش و ثبات به بازار سرمایه باشد، اظهار داشت: با سیاست‌های مالی اتخاذ شده در برنامه هفتم توسعه و همچنین لایحه بودجه ۱۴۰۳، انتظار می‌رود ضمن هدایت نقدینگی‌های سرگردان از سایر بازارها به سوی بازار سرمایه، شاهد تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد باشیم.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه دولتمردان و مسئولان اقتصادی درصدد هستند، اقداماتی را به منظور بازگرداندن اعتماد به بورس انجام دهند، گفت: تامین مالی از مسیر بازار سرمایه از جمله مولفه‌هایی است که می‌تواند باعث اقبال سهامداران و افزایش سودآوری شرکت‌ها شود و جانی دوباره به بازار سرمایه ببخشد.

تداوم حمایت‌ها از بورس

وی با بیان این که افزایش سود شرکت‌ها باعث می‌شود نسبت قیمت به سود در بازار سرمایه تعدیل و جذابیت سرمایه‌گذاری افزایش یابد، افزود: دولت چهاردهم می‌بایست با مدنظر قرار دادن ملاحظات بازار سرمایه در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از این بازار حمایت کند تا شاهد چشم‌انداز مثبت بورس در آینده باشیم.

حسن‌پور با اشاره به این که کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره نیازمند هماهنگی، انسجام و وفاق همه قوا و به خصوص مجلس است، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران و متولیان بازار سرمایه می‌بایست با در نظر گرفتن منافع ملی و توجه به بنگاه‌های اقتصادی و جامعه سهامداران، تصمیمات منطقی‌تری برای رشد و رونق بازار بگیرند.

پیش‌بینی پذیری اقتصاد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد را از جمله اولویت‌های دولت چهاردهم برشمرد و افزود: این موضوع یکی از مهم‌ترین انتظارات فعالان بازار سرمایه از دولت جدید است که انتظار می‌رود اقدامات لازم برای آن عملیاتی شود تا فعالان این بازار بتوانند برای سال‌های آینده خود برنامه‌ریزی درست و مدیریت شده‌ای را اتخاذ کنند.

حسن پور یادآور شد؛ بازار سرمایه با ابزارهای مالی جدید می‌تواند منابع زیادی را جذب و به سمت بخش تولید هدایت کند که این امر به پروژه‌های سودآور در کشور کمک خواهد کرد.

بورس با ادبیات دستوری احیا نمی‌شود

علیرضا زندیان با تاکید بر لزوم توجه به موضوع حقوق صاحبان سهام در بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه بازار شفافی است و باید برای هدایت نقدینگی‌های سرگردان به این بازار، تدابیری اتخاذ شود چرا که تقویت بورس، مانع از دلالی کاذب در بازارهای خودرو، مسکن، ارز و طلا می‌شود.

استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

نماینده مردم بیجار گروس در مجلس با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: اگر برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی انجام شود می‌توان اعتماد از دست رفته را به بازار سرمایه بازگرداند و با استفاده از این ظرفیت، بخشی از تامین مالی تولید را انجام داد حتی با استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خرد مردم را نیز به بازار سرمایه و نهایتا بخش تولید هدایت کرد.

وی تصریح کرد: حمایت دولت از تولید و فراهم آوردن شرایط برای کاهش نرخ هزینه‌ها و بهای تمام شده شرکت‌های تولیدی بورسی، نقش مهمی در افزایش سود شرکت‌ها دارد.

نقش مهم آموزش در تقویت فرهنگ سهامداری

زندیان با بیان اینکه اطلاع رسانی و آموزش در تقویت فرهنگ سهامداری نقش دارد، گفت: بازار سرمایه بازار حساسی است حتی باید به روش اطلاع‌رسانی برای فعالان بازار درباره تصمیمات اقتصادی نیز توجه و عدالت رعایت شود.

منبع:

سنانیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]