صفر تا صد معامله در بازار سرمایه | چه زمانی در بورس خرید کنیم؟
صفر تا صد معامله در بازار سرمایه | چه زمانی در بورس خرید کنیم؟

فعالیت در بازار سرمایه و خرید و فروش در بورس قوانین خاص خودش را دارد و اگر می خواهید در این بازار به صورت حرفه ای فعالیت داشته باشید، در این گزارش به بررسی زمان های مناسب خرید و فروش سهام پرداخته ایم.

بدون شک می توان گفت که بازار بورس نسبت به دهه های گذشته اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران خود را از دست داده است و با توجه به کاهش قیمت های متوالی در نمادهای بورسی، در چند سال اخیر افراد کمتری را به خود جذب کرده است. ولی کماکان فعالان واقعی بورس بر این باور هستند که همچنان بورس جایگاه مناسبی برای سرمایه گذاری های بلند مدت است و اگر اعتماد به بازار برگردد، وضعیت سودآوری در آن به مراتب بهتر نیز خواهد شد.

حال می خواهیم درباره یک سوال ساده اما پر تکرار صحبت کنیم. چه زمانی در بورس خرید کنیم؟ سوالی که هرکسی در بدو ورود به بورس در زمان خرید و فروش های حرفه ای تر در بازار سرمایه با آن مواجه می شود. بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در این گزارش به بررسی عوامل موثر بر معاملات بورسی در بازار سرمایه پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

زمان مناسب برای انجام معاملات در بورس

یک فعال حرفه‌ای در بورس برای تشخیص بهترین زمان برای معامله، به عوامل مختلفی باید توجه کند. فعال بورسی با دقت به اخبار تجاری و اقتصادی توجه می‌کند، به این دلیل که انتشار این اخبار می‌تواند نقش زیادی بر بازار و معاملات سهام داشته باشد. بنابراین، لازم است زمان انتشار اخبار را در نظر گرفت تا از نوسانات بیشتری جلوگیری شود. بعضی از فعالان بازار سهام معتقدند که در روزهای خاصی از هفته یا حتی ماه‌ های خاصی، معاملات بهتری انجام می‌شود. اما تا کنون شواهد کافی برای صحت این ادعا وجود نداشته است.

چرا زمان معامله در بورس اهمیت دارد؟

برای تمام فعالان بازار سرمایه، تشخیص درست بهترین زمان برای خرید یا فروش سهام در بورس بسیار اهمیت دارد. یک سرمایه‌ گذار تنها زمانی موفق خواهد بود که سهم خود را با کمترین قیمت خریداری کرده و با بالاترین قیمت بفروشد. بنابراین، برای رسیدن به این هدف، شناسایی زمان‌ های مناسب برای خرید و فروش سهام و انجام معاملات در این زمان‌ ها بسیار اهمیت دارد. باید توجه داشت که زمان‌های مناسب برای معامله در هر کشور بسته به ساعت های فعالیت بازار در آن کشور متفاوت است.

زمان مناسب برای معاملات سهام، حق تقدم سهام و اختیار معامله سهام

عمده معاملات بازار، مربوط به خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام و اختیار معامله سهام است. معاملات این اوراق در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ انجام می‌شود. مرحله پیش گشایش آن‌ ها نیز به مدت ۱۵ دقیقه و از ساعت ۸:۴۵ تا ۹ انجام می‌ شود.

طبق تجربه فعالان بورسی،  تنها ۳ ساعت و نیم روزانه فرصت دارید تا بیشترین سود را از بازار معاملاتی کسب کنید. بنابراین باید به دقت ساعات افزایش یا کاهش حجم معاملات را کشف کنید. معامله‌ گران توصیه می‌ کنند که ۱۵ دقیقه ابتدایی و انتهایی بازار، بیشترین حجم معاملات انجام می‌ شود و افراد تازه وارد در این ساعت‌ ها معامله نکنند. با این حال، عوامل زیادی می‌ تواند این ساعات را تغییر دهد.

برای تعیین قطعی بهترین ساعت خرید سهم، باید به اخبار مرتبط با سهم که در روز قبل منتشر شده‌اند، توجه کرد. اگر اخبار منتشر شده در رابطه با سهم، در آخر هفته یا شب قبل مثبت باشد، بهترین زمان برای خرید آن سهم است. با این توصیه‌ ها، می‌توانید بیشترین سود را از بازار معاملاتی کسب کنید.

زمان مناسب برای معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا، شمش طلا و صندوق‌های مبتنی بر طلا

روزهای معاملاتی گواهی سپرده شمش طلا از شنبه تا پنجشنبه است. در روزهای شنبه تا چهارشنبه، پیش گشایش از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۰:۳۰ صورت می‌گیرد و حراج تک قیمتی (پیش گشایش) راس ساعت ۱۰:۳۰ و حراج پیوسته آن از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۷:۰۰ انجام می‌شود. همچنین، در روزهای پنجشنبه، معاملات از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۵ انجام می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، هدف آن کسب سود از محل سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا است. معاملات گواهی سپرده سکه طلا یا سکه تحویل ۱ روزه، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۵ انجام می‌شود. مرحله پیش گشایش آن نیز به مدت ۳۰ دقیقه و از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲ انجام می‌شود. زمان پیش گشایش و معامله صندوق‌ های مبتنی بر سکه طلا نیز به همین صورت است.

بهترین زمان برای فروش سهام در بازار سرمایه

درباره خرید سهام صحبت کردیم اما فروش هم قسمت مهمی از فعالیت در بورس است. بهریت زمان برای فروش سهام چه ساعتی است؟ معمولا، ساعت‌ های ابتدایی بازار، یعنی از ساعت ۹ تا ۹:۱۵، به عنوان زمان‌ های طلایی برای فروش سهام شناسایی شده است. اگر سهام شما به قیمت تارگتی رسیده باشد، به معنی این است که روند سهم به سمت بالا است. در این شرایط، تقاضا برای خرید سهام بسیار زیاد می‌ شود و به همین دلیل، فروش سهام در درصدهای مثبت بسیار احتمالی است، اما باید به یاد داشت که این فروش با سود بالا در ۱۵ دقیقه اول بازار انجام می‌ شود.

هنگامی که حد ضرر فعال می‌ شود، بهتر است اقدام به فروش سهام خود کنید. یکی از مشکلاتی که فروشندگان با آن روبرو هستند، این است که در صف فروش منتظر می‌ مانند.حتی در برخی موارد، سرمایه‌ گذاران امکان خروج از سهم را ندارند، بنابراین توصیه می‌ شود که هر چه سریعتر برای فروش سهام خود اقدام کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]