زنان ایران در کدام بخش ها کار می کنند؟
زنان ایران در کدام بخش ها کار می کنند؟

گزارش مرکز آمار درباره وضعیت حاکم بر بازارکار که به تازگی انتشار یافته حاکی از آن است که در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته سهم خدمات از کل جمعیت شاغل زنان افزایش یافته است.

در بهار امسال، تعداد کل جمعیت شاغل در بازار کار ایران به ۲۴ میلیون و ۷۴۵ هزار نفر رسیده است. از این تعداد، ۳ میلیون و ۹۵۶ هزار نفر زن می‌باشند که درصد ۱۶ از کل جمعیت شاغل کشور را تشکیل می‌دهند.

بیشترین تعداد زنان شاغل در بخش خدمات است و در بهار امسال ۶۱.۳ درصد از کل اشتغال زنان به این بخش تعلق داشته است. این در حالی است که سهم خدمات از اشتغال مردان تنها حدود ۵۰ درصد است، که نشان از اهمیت بخش خدمات در بازار کار زنان است.

گزارش مرکز آمار درباره وضعیت حاکم بر بازار کار که به تازگی انتشار یافته حاکی از آن است که در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته سهم خدمات از کل جمعیت شاغل زنان افزایش یافته است. در این مدت سهم بخش صنعت از اشتغال زنان نیز افزایش داشته درحالی که نسبت جمعیت شاغل زن در کشاورزی به کل جمعیت شاغل زنان کاهش یافته است. همچنین در بازه زمانی مشابه به دلیل افزایش تعداد زنان شاغل در بخش‌های خدمات و صنعت و کاهش در کشاورزی به نظر می‌رسد که بخشی از جمعیت زنان فعال در کشاورزی به سمت صنعت و خدمات تغییر مسیر داده‌اند.

سقوط اشتغال زنان در کشاورزی

رکود در بخش کشاورزی در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته منجر به کاهش سهم این بخش از کل جمعیت شاغل در بازارکار ایران شده است. به گونه‌ای که سهم این بخش از ۱۵.۵ درصد در بهار سال گذشته به ۱۴.۵ درصد در بهار امسال کاهش یافته است. علاوه بر این در همین مدت تعداد افراد شاغل در این بخش نیز کاهش داشته و ۱۸۰ هزار نفر پایین‌تر آمده است. این امر در بازارکار زنان شدیدتر رخ داده به طوری که سهم کشاورزی از اشتغال این گروه از جامعه از ۱۵.۵ درصد در بهار سال گذشته به ۱۳.۱ درصد در فصل ابتدایی سال جاری کاهش یافته است. تعداد زنان شاغل در کشاورزی نیز در این بازه زمانی حدود ۸۰هزار نفر پایین‌تر آمده است.

تغییر جهت زنان از کشاورزی به صنعت و خدمات

برخلاف بخش کشاورزی، سهم خدمات و صنعت از کل جمعیت شاغل زنان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته است. به بیان دقیق‌تر سهم خدمات از اشتغال زنان با ۲.۱ واحد درصد افزایش نسبت به بهار سال گذشته به ۶۱.۳ درصد رسیده است. سهم صنعت از اشتغال زنان نیز در این مدت ۰.۱ واحد درصد بالاتر آمده و ۲۵.۵ درصد برآورد شده است. همچنین به مانند افزایش سهم خدمات و صنعت از اشتغال زنان، تعداد جمعیت شاغل آن‌ها در این بخش‌ها نیز افزایش داشته است. تعداد زنان شاغل در صنعت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۲۰ هزار نفر بالاتر آمده است. در مدت مشابه تعداد جمعیت شاغل زن در بخش خدمات نیز با افزایش ۱۳۶ هزار نفری همراه بوده است. در واقع می‌توان گفت در بهار امسال، تعدادی از شاغلان زن فعال در بخش کشاورزی به بخش‌های صنعت و خدمات تغییر شغل داده‌اند.

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]