خواسته های اصلی کارگران از وزیر کار | اصل سه جانبه‌گرایی باید در اولویت باشد
خواسته های اصلی کارگران از وزیر کار | اصل سه جانبه‌گرایی باید در اولویت باشد

زهرا ساعی، نماینده ادوار مجلس گفت: فرد منتخب باید با تجربه و از جامعه کارگری باشد، درک درستی از مشکلات این قشر داشته و بتواند برای آن راهکار ارائه دهد. آقای پزشکیان باید فردی را به عنوان تصدی وزارت کار انتخاب کند که کار آزموده، آشنا به امور و مورد تایید جامعه کارگری باشد و بتواند برای راهبری این وزارتخانه بسیار بزرگ سکاندار خوبی باشد.

زهرا ساعی، نماینده ادوار مجلس، درباره ویژگی‌های فرد منتخب برای وزارت کار،  اظهار کرد: وزارت کار اکنون از سه وزارتخانه تشکیل شده است که در یک وزارتخانه یکپارچه با وظایف متنوع تبدیل شده است. فردی که می‌خواهد این مسئولیت را بر عهده بگیرد، باید توانایی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب برای تنظیم روابط کار را داشته باشد و بتواند مشکلات جامعه کارگری را که در شرایط اقتصادی دشوار به سر می‌برند، شناسایی و حل کند.

ساعی در مورد وظایف وزیر کار گفت: یکی از وظایف بسیار مهم وزیر کار، تنظیم روابط کارگری و کارفرمایی و بحث سه جانبه‌گرایی در راستای حفظ و صیانت از نیروی کار است. برنامه‌ریزی برای بحث تشکل‌های کارگری، تعیین دستمزد عادلانه و متناسب با تورم، معلولین، تعیین سیاست‌ها و راهبردهای اشتغال، رفع مشکلات موجود در حوزه سازمان تامین اجتماعی و بیمه و بسیاری مسائل دیگر هستند که حل آن نیاز به اشراف کامل نسبت به تکالیف و وظایف این حوزه دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرد منتخب باید با تجربه و از جامعه کارگری باشد، درک درستی از مشکلات این قشر داشته و بتواند برای آن راهکار ارائه دهد. آقای پزشکیان باید فردی را به عنوان تصدی وزارت کار انتخاب کند که کار آزموده، آشنا به امور و مورد تایید جامعه کارگری باشد و بتواند برای راهبری این وزارتخانه بسیار بزرگ سکاندار خوبی باشد.

این نماینده سابق مجلس در خصوص مطرح شدن نام علیرضا محجوب به عنوان گزینه تصدی وزارت کار گفت: آقای محجوب بیش از چهار دهه است که در حوزه کار و کارگری پیشگام و حامی این قشر است. ایشان خود را جدا از بدنه کارگری نمی‌داند، همیشه دغدغه احقاق حقوق جامعه کارگری را داشته و صدای بلند کارگران زحمتکشی است که فریادشان شنیده نمی‌شود.

ساعی در پایان افزود: به دلیل رابطه خوبی که ایشان با آقای پزشکیان دارد، می‌توان تعامل بسیار خوبی در جهت رفع موانع و مشکلات موجود در حوزه کار و تولید داشته باشد. از طرفی به جهت اینکه نگاه سیاسی نسبت به سه‌جانبه‌گرایی ندارد، علاوه بر کارگران، کارفرمایان نیز به ایشان اعتماد دارند، لذا آقای محجوب می‌تواند یک گزینه عالی برای تصدی وزارت کار باشد.

آقای محجوب درک درستی از سه‌جانبه‌گرایی دارد

حسن موسیوند، دبیر اجرایی خانه کارگر لرستان، ضمن دفاع از معرفی علیرضا محجوب به عنوان وزیر پیشنهادی کار گفت: مهم‌ترین خصلت وزیر کار توانمند و خوب این است که درک سه‌جانبه داشته باشد. متأسفانه وزارت کار بعد از مرحوم سرحدی‌زاده چنین وزیری که سه جانبه‌گرایی را رعایت کند و کارگران و کافرمایان را در تصمیم‌گیر‌ها به شکل واقعی مد نظر داشته باشد، هنوز ندیده است. 

وی گفت: طبق مقاوله‌نامه سازمان جهانی کار، نظرات کارگر و کارفرما در تصمیم‌گیری‌ها باید مد نظر قرار گیرد اما در دوره‌های مختلف این اتفاق نیفتاده و دستمزد کارگران خاصه در دو دوره قبل بدون توجه به نمایندگان کارگری و در یک دوره نیز، بدون امضای آنها تصویب شد. ضمن اینکه وزیر کار در دوره‌ی قبل به دنبال این بود که وظیفه‌ی تعیین مزد کارگران را از شورایعالی کار بگیرد و به مجلس محول کند. چنین تصمیمی ناآگاهیِ وزیر کار را نشان می‌دهد.  

موسیوند بیان کرد: ما به وزیری نیاز داریم که درک سه‌جانبه داشته باشد. آقای محجوب از جنس کارگران است و درک سه‌جانبه دارد. ایشان درد کارگر و کارفرما را می‌فهمند، صاحب‌نظر اقتصادی هستند و مشکلات اقتصادی را می‌شناسند، از وضعیت اقتصادی و معیشتیِ مردم خبر دارند و برای آن تصمیم‌گیری می‌کنند.  

دبیر اجرایی خانه کارگر لرستان گفت: ایشان مشرف بر قوانین کار و تأمین اجتماعی هستند، و ما به یقین رسیدیم که دلسوزترین فرد برای کارگران آقای محجوب‌اند. در نتیجه من به عنوان دبیر اجرایی خانه کارگر لرستان و عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته خرم‌آب، حمایت کامل خود را از ایشان اعلا می‌کنم. از آقای پزشکیان انتظار داریم به وعده خود عمل کنند و فردی را به عنوان وزیر کار انتخاب کنند که درک کامل در این حوزه داشته باشند. 

وی در پایان گفت: آقای محجوب ولایت‌پذیر و معتقد به نظام و بهترین گزینه برای وزارت کار هستند.

وزیر کار آینده باید نگاه ویژهای نسبت به تامین اجتماعی و معیشت بیمه‌شدگان داشته باشد

سمیه محمودی (نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی) در تشریح ویژگیهایی که وزیر کار آینده باید داشته باشد، گفت: وزارت کار یکی از وزارتخانه‌های مهم دولت است که وظایف مهم و گسترده‌ای بر دوش دارد؛ من جمله بحث سازمان تامین اجتماعی که به تنهایی می‌تواند یک وزارتخانه باشد یا موضوع کارگران و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین سازمان فنی حرفه‌ای و سازمان بهزیستی که یک نهاد حمایتگر است و نیازمند توجه ویژه از سوی وزارت کار است و بسیاری دیگر نیز زیر مجموعه این وزارتخانه هستند.

وی گفت: تعاون جزو سه بخش اصلی اقتصاد است که تاکنون مغفول مانده است؛ فردی باید به عنوان سکاندار این وزارتخانه انتخاب شود که این بخش اقتصادی را مد نظر قرار دهد. در شرایط اقتصادی کنونی، حوزه کارگری کشور نیز به دلیل‌ عدم هماهنگی میان دستمزدها و هزینه‌های زندگی، نیازمند نگاه ویژه‌ای از سوی این وزارتخانه است.

محمودی در خصوص مسائل پیش روی وزیر کار آینده گفت: اولین موضوع مهم پیش روی وزیر کار آینده، بحث سازمان تامین اجتماعی است که مختص کارگر و کارفرما است و به دلیل حجم زیاد معضلات موجود در این حوزه، نیاز دارد که تخصص و وقت زیادی برای آن گذاشته شود تا همچنان سرپا باقی بماند. از طرفی بحث شستا نیز حق کارگر و کارفرما است ولی در حال حاضر تبدیل به حیات خلوت دولت‌ها شده و لازم است که وزیر کار در این زمینه و همچنین حوزه رفاه مردم، بخش معلولین، دستمزدها و بسیاری موضوعات دیگر ورود پیدا کند.

این نماینده سابق مجلس در خصوص مطرح شدن نام علیرضا محجوب به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت کار گفت: آقای محجوب سابقه نمایندگی مجلس را دارد و از طرفی دبیرکل خانه کارگر است و ارتباطات بسیار خوبی با حوزه کارگری دارد. ایشان اشراف کاملی نسبت به موضوعات کارگر، کارفرما و تولید دارد و از این رو می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای تصدی وزارت کار باشد.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]