بانک مرکزی ژاپن همه را غافلگیر کرد
بانک مرکزی ژاپن همه را غافلگیر کرد

بر اساس آخرین اخبار واصله، بانک مرکزی ژاپن سیاست پولی جدیدی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

بانک ژاپن (BoJ) افزایش احتمالی ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره را در نشست سیاست مالی بعدی خود در ۳۱ جولای بررسی خواهد کرد. پیش از این، کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن قصد خود را برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره در صورتی که نرخ تورم پایه به‌طور پیوسته به سمت هدف ۲ درصد افزایش یابد، اعلام کرده بود، اما به نظر می‌رسد که بسیاری از اعضای کمیته معتقدند که هزینه‌ها مطابق با پیش‌بینی افزایش می‌یابد.

اگر این افزایش نرخ اجرا شود، این اولین اقدام از زمان لغو سیاست نرخ بهره منفی در مارس سال جاری خواهد بود.

از سوی دیگر بر اساس گزارش اداره آمار ژاپن، نرخ بیکاری ژاپن در ماه ژوئن بر اساس فصلی ماهانه به ۲.۵ درصد رسید.

این رقم با انتظارات مطابقت دارد و نسبت به نرخ بیکاری ۲.۶ درصدی ماه گذشته اندکی کاهش یافته است.

اکونومی نوشت، نسبت فرصت‌های شغلی به ۱.۲۳ کاهش یافت که همچنان نشان‌دهنده وجود نسبتا پایدار شغل برای هر متقاضی در ژاپن است.

اقتصاد ژاپن بازار را متحیر کرد

تولید کارخانه ژاپن در ژوئن ۳.۶ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های دولتی ژاپن، تولید کارخانه ژاپن در ژوئن ۳.۶ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت که در مقابل میانگین پیش‌بینی بازار برای کاهش ۴.۸ درصدی بود.

طبق گزارش رویترز، تولیدکنندگانی که توسط وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت این کشور مورد بررسی قرار گرفتند، انتظار دارند که تولید فصلی تعدیل شده در جولای ۶.۵ درصد افزایش یابد و در ماه اگوست ۰.۷ درصد افزایش یابد.

تورم ژاپن سقوط کرد؟

تورم کل توکیو از ۲.۳ درصد در ماه مه به ۲.۲ درصد در ماه جولای کاهش یافت، در حالی که نرخ تورم اصلی آن که قیمت مواد غذایی تازه را حذف می‌کند بدون تغییر در ۲.۲ درصد باقی ماند.

اداره آمار ژاپن در گزارش خود اعلام کرد نرخ تورم سالانه در منطقه کو توکیو در ماه جولای به ۲.۲ درصد رسید که از ۲.۳ درصد در ماه ژوئن کاهش یافته است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بدون احتساب مواد غذایی تازه و انرژی، ۱.۵ درصد بود، در حالی که این رقم بدون احتساب مواد غذایی تازه به ۲.۲ درصد رسید که بیشتر از ۲.۱ درصد ثبت شده در ماه قبل است.

در همین زمان شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن افت ۰.۵۳ درصدی را ثبت کرد و تاپیکس ۰.۳۸ درصد از دست داد که پایین‌ترین سطح از ۲۶ آوریل است.

بیزنس گزارش کرد، برخی از خودروسازان ژاپنی نیز سقوط کردند، نیسان پس از اعلام نتایج برای سه ماهه اول خود منتهی به ۳۰ ژوئن، ۳.۸۸ درصد کاهش یافت. سود عملیاتی آن بیش از ۹۹ درصد در سال نسبت به سال گذشته افت و سود خالص آن نیز ۷۲.۹ درصد نزول کرد.

منبع:

ایسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]