پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ | حباب سکه بزرگتر می شود؟
پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ | حباب سکه بزرگتر می شود؟

افزایش نزدیک به دو هزار تومانی دلار و رشد ۷۳ دلاری اونس جهانی طلا در یک هفته اخیر، ریتم صعودی بازار طلا را رقم زد. در مدت ذکر شده اخبار و رویدادهای نامساعد سیاسی به بازارهای مالی روند صعودی داد و در صورتی که همچنان سیگنال‌های نامساعد به بازارهای مالی تزریق شود روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود.

در هفته دوم مرداد، قیمت طلا و سکه با افزایش قابل توجهی به فعالیت خود خاتمه داد. افزایش قیمت دلار و رشد ۷۳ دلاری اونس جهانی طلا در هفته اخیر، موجب شکل‌گیری یک روند صعودی در بازار طلا شد. با وجود افزایش ۱۸ دلاری طلای جهانی در روز جمعه و بالا رفتن قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی، معامله‌گران برای روز شنبه پیش‌بینی می‌کنند که بازارهای مالی به سمت صعود حرکت خواهند کرد.

قیمت طلا و سکه در هفته دوم مرداد با افزایش بازدهی بسته شدند و طلا بازدهی بیشتری از سکه ثبت کرد. در هفته اخیر تمامی قطعات سکه به غیر از سکه گرمی یک کانال صعود قیمت را تجربه کردند.

 

افزایش نزدیک به دو هزار تومانی دلار و رشد ۷۳ دلاری اونس جهانی طلا در یک هفته اخیر، ریتم صعودی بازار طلا را رقم زد. در مدت ذکر شده اخبار و رویدادهای نامساعد سیاسی به بازارهای مالی روند صعودی داد و در صورتی که همچنان سیگنال‌های نامساعد به بازارهای مالی تزریق شود روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود.

معامله‌گران در شرایطی ریتم نزولی برای بازارهای مالی متصور هستند که مذاکرات صلح‌آمیز ایران با هدف رفع تحریم‌ها از سرگرفته شود؛ در این صورت روند بازار ارز و متعاقب آن طلا و سکه کاهشی می‌شود.

گفتنی است اونس جهانی طلا روز جمعه و در لحظه نگارش این گزارش با افزایش ۱۸ دلاری روی رقم ۲۴۶۰ دلاری معامله شد. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۸ دلار و ۹۱ سنتی ایستاد و رشد ۴۵ سنتی داشت. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۶ هزار ۷۲۰ تومانی عرضه شد و افزایش ۸۸۰ تومانی داشت.

سکه امامی در آستانه کانال ۴۳ میلیونی قرار گرفت

قیمت سکه امامی روز پنجشنبه ۱۱ مرداد با رشد ۴۵۰ هزار تومانی روی رقم ۴۲ میلیون و ۹۸۴ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار با رشد ۱۹۵ هزار تومانی روی رقم ۳۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است قیمت نیم‌‌‌سکه و ربع سکه با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به ترتیب با رقم  ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی و ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی معامله شدند. قیمت سکه گرمی بدون تغییر در سطح هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ایستاد.

مثقال در کانال ۱۵ میلیونی تثبیت شد

قیمت طلا روز پنجشنبه با افزایش قیمت سکه همراه شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۰۰ هزار تومانی با رقم ۱۵ میلیون و ۶۷۷ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۶۱۵ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۵۶۷ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز پنجشنبه روند متوازنی نداشت. حباب سکه امامی ۱۰۱ هزار تومان، نیم‌سکه ۹ هزار تومان، ربع سکه ۵۵ هزار تومان رشد داشت. حباب سکه بهار ۱۲۵ هزار تومان و نیم‌سکه  ۱۳ هزار تومان کاهش داشت.

قیمت دلار در هفته دوم مرداد با افزایش نزدیک به دو هزار تومانی بیش از سه درصد رشد بازدهی را تجربه کرد. ریتم افزایشی قیمت این اسکناس با سیگنال‌های نامساعد سیاسی شکل گرفت و با ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسیِ مقاومت اسلامیِ حماس در تهران به کریدور ششم ورود کرد. در آخرین معامله نقدی دلار در روز پنجشنبه ۱۱ مرداد این اسکناس در پله سوم از کف کریدور ششم به کار خود پایان داد.

کارشناسان اقتصادی اهرم‌های بازدارنده برای رشد قیمت دلار نظیر انتخابات ریاست‌ جمهوری، خوشبینی‌های سیاسی و احتمال از سرگیری مذاکرات آمریکا و ایران را از دست رفته می‌دانند و معتقدند پاسخ ایران به رخداد اخیر می‌تواند در تعیین تکلیف آینده کوتاه‌مدت بازارهای مالی تاثیر مستقیم داشته باشد.

روز جمعه در حالی که بازارهای مالی در تعطیلی پایان هفته قرار داشت اخباری مبنی بر پاسخ احتمالی ایران به ترور اسماعیل هنیه منتشر شد. در همین خصوص فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اظهار داشت برای مسئله ترور هنیه تدبیر شده؛ این تدبیر اجرا خواهد شد.

همچنین یک رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام دولت جو بایدن اعلام کرد: جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از روز چهارشنبه نشانه‌های روشنی دریافت کرده است که ایران قصد دارد انتقام ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را بگیرد.

پیش بینی قیمت دلار

این اخبار ریتم قیمت دلار در بازار پشت خطی را صعودی و بازار معاملات فردایی را داغ کرد. با این وجود برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند التهاب بازار ارز در روزهای آینده با توجه به دست پر بانک مرکزی مدیریت می‌شود و اتفاق بلند‌مدتی در حوزه ارزی کشور رخ نخواهد داد. آنها می‌گویند بانک مرکزی توانایی مدیریت شوک‌های سیاسی را دارد و علاوه برآن شواهد دال بر جنگ نیست.

به نظر می‌رسد با تکیه بر تزریق اخبار و خوش‌بینی‌های سطحی و مقطعی سیاست‌گذار قادر نخواهد بود مانع روند صعودی قیمت دلار شود. این در حالی است که ریتم دلار در بازار پشت خطی صعودی است و وارد پله‌های پایانی کانال اول از کریدور ششم شده است.

فعالان بازار ارز معتقدند تلاش برای ایجاد آرامش در منطقه و تحکیم روابط با سایر کشورها با تکیه بر گفت‌وگو، بهترین گزینه برای برقراری نظم در بازار ارز است.

تتر وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شد

گفتنی است قیمت درهم روز پنجشنبه با رشد ۲۰ تومانی در سطح ۱۶ هزار و ۴۲۰ تومانی ایستاد. قیمت تتر روز پنجشنبه روی رقم ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومانی ایستاد.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۷ هزار و ۸۱۰ تومانی معامله شد و رشد ۲۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۵۵۰ تومانی ایستاد و افزایش محدود ۲۰ تومانی داشت.

گفتنی است اسکناس دلار با رقم ۴۸ هزار و ۲۳۷ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۲۵۴ تومانی عرضه شد و همانند روز چهارشنبه تغییر قیمت نداشت.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]